ماهان شبکه ایرانیان

لیست مهارت‌های موردنیاز جهت ورود به بازار کار

هر ساله افراد زیادی با در دست داشتن مدرک دانشگاهی خود برای استخدام در شرکت‌های مختلف و ورود به بازار کار اقدام می‌کنند؛ اما بیشتر آن‌ها نمی‌توانند جایگاه موردنظر خود را پیدا کنند و از پیدا کردن یک شغل مناسب ناامید می‌شوند، زیرا اغلب افراد فکر می‌کنند که تنها داشتن مدرک دانشگاهی برای فعالیت در یک شغل خاص کافی است

لیست مهارت‌های موردنیاز جهت ورود به بازار کار

هر ساله افراد زیادی با در دست داشتن مدرک دانشگاهی خود برای استخدام در شرکت‌های مختلف و ورود به بازار کار اقدام می‌کنند؛ اما بیشتر آن‌ها نمی‌توانند جایگاه موردنظر خود را پیدا کنند و از پیدا کردن یک شغل مناسب ناامید می‌شوند، زیرا اغلب افراد فکر می‌کنند که تنها داشتن مدرک دانشگاهی برای فعالیت در یک شغل خاص کافی است. اما پارامترهای مهم دیگری مانند مهارت های هفتگانه icdl، روابط عمومی بالا و موارد بسیار دیگر وجود دارد که با برخورداری از آن‌ها امید شما را برای یافتن شغل مناسب و فعالیت در یک کسب و کار خوب افزایش خواهد داد و حتی می‌توانید در بالا رفتن حقوق دریافتی خود به طور مؤثر عمل کنید. توصیه می‌کنیم برای آشنایی با لیست مهارت‌های موردنیاز جهت ورود به بازار کار در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

انواع مهارت‌های موردنیاز برای ورود به شغل‌های دولتی و خصوصی

مهارت‌های شغلی که مورد سنجش شرکت‌ها قرار می‌گیرند در دو گروه زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • مهارت‌های سخت ( Hard skills)

مهارت‌های سخت به عنوان مهم‌ترین مهارت‌های تخصصی به حساب می‌آیند که شما برای انجام دادن یک شغل خاص آن را لازم دارید و قابل‌اندازه‌گیری است. این نوع مهارت‌ها را همه ما با رفتن به مدرسه، دانشگاه و یا تجربه کاری به دست می‌آوریم. مهارت‌های سخت اغلب در رزومه افراد قابل‌مشاهده هستند یا این که از طریق گواهینامه فرد ارائه می‌شود.

  • مهارت‌های نرم (Soft Skills)

مهارت‌های نرم به یک شغل خاص مربوط نمی‌شود و برای این که شما بتوانید روابطی ایده‌آل و طولانی با مشتریان یا همکاران خود داشته باشید، لازم است.

معرفی انواع مهارت‌های سخت

مهارت‌های سخت به چیزی گفته می‌شود که با تمرین به دست می‌آید و شما روی آن‌ها کار می‌کنید. این نوع مهارت‌ها با سرعت زیادی در حال تکامل هستند؛ به طوری که در این چند سال گذشته برخی از آن‌ها موردتوجه بسیاری از شرکت‌ها قرار گرفته‌اند. برای مثال تحلیل و بررسی کسب و کار یک مهارت شغلی پرتقاضاست که در این دو سه سال اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده‌ است به طوری که یادگیری آن برای شما بسیار مفید خواهد بود و باعث افزایش حقوق یا سرازیرشدن فرصت‌های شغلی زیادی می‌شود، زیرا تفسیر داده‌های جمع‌آوری شده برای شرکت‌ها در افزایش سود آن‌ها تأثیرگذار است.

ازجمله مهم‌ترین مهارت‌های سخت که در این دو سال اخیر تقاضای بسیاری از طرف شرکت‌ها داشته‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. انواع مهارت‌های سخت عبارت‌اند از:یا

  • استدلال تحلیلی
  • طراحی UX و UI
  • فروش
  • هوش مصنوعی
  • تولید محتوای ویدئویی
  • مهارت‌های مالی
  • زبان‌های خارجی
  • مهارت‌های کامپیوتری
  • بورس و تحلیل مالی
  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • هنر و طراحی
  • علم داده
  • بازاریابی
  • تست نرم‌افزار
  • برنامه‌نویسی
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  • دیجیتال مارکتینگ
  • تولید محتوا
  • توسعه نرم‌افزارهای موبایل
  • ساخت انیمیشن
  • توسعه بازی‌های کامپیوتری
  • رایانش ابری
  • بلاک‌چین
  • توسعه بازی‌های کامپیوتری

معرفی انواع مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم به ما کمک می‌کنند تا توانایی استفاده از فرصت‌های جدید و تقویت آن‌ها را در شغل موردنظر داشته باشیم. این نوع مهارت‌ها جزء مهارت‌های بین‌فردی هستند که شما برای موفقیت در شغل خود به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید. دوره‌های آموزشی مختلفی وجود دارد که توسط موسسه‌های معتبر برگزار می‌شوند و شما با شرکت در آن‌ها می‌توانید به طور کامل با انواع مهارت‌های نرم آشنا شوید و با انجام تمرین‌های مخصوص، آن‌ها را در وجود خود تقویت کنید. از جمله مهم‌ترین مهارت‌های نرم می‌توان موارد زیر را معرفی کرد:

  • همکاری

کار گروهی و داشتن یک تیم با بهره‌گیری از عملکردی مناسب در مقایسه با کار تک‌نفره بازده بیشتری دارد. برخورداری از مهارت همکاری می‌تواند باعث شود تا نقاط ضعف یک همکار با نقاط قوت همکار دیگر پوشیده شود.

  • انعطاف‌پذیری

برای موفقیت در زندگی و کار، شما به تغییرکردن نیاز پیدا خواهید کرد. شاید بهتر باشد که بگوییم به دنبال تمرکز روی نقاط مثبت باشید و در شرایط استرس‌زا ذهن خود را باز و منعطف نگه دارید.

  • متقاعدسازی

توانایی توضیح چرایی امور برای مدیران شرکت‌ها اهمیت دارد؛ بنابراین به دنبال برقراری ارتباط مؤثر با دیگران باشید و رهبران شرکت را متقاعد کنید که می‌توانید بهترین نیرو برای آن‌ها باشید.

  • خلاقیت

داشتن خلاقیت و برخورداری از تفکر خلاق در رویارویی با مسائل و مشکلات برای شرکت‌ها اهمیت دارد. فرقی نمی‌کند که شما به دنبال چه شغلی هستید، تمام مشاغل به خلاقیت نیاز دارند.

  • هوش هیجانی

زمانی که شما بتوانید احساسات خود و دیگران را درک کنید و ارزیابی و پاسخگویی صحیحی به آن‌ها داشته باشید از هوش هیجانی برخوردار هستید. داشتن هوش هیجانی در تعامل مؤثر شما با همکارانتان اهمیت بسیاری دارد.

  • حل مسئله

زمانی حل مسئله به درستی انجام می‌شود که مشکل موردنظر به درستی تعریف شود و عواملی که باعث ایجاد آن شده‌اند را به طور صحیح شناسایی کنید. برخورداری از مهارت حل مسئله به کارمندان کمک می‌کند تا با اولویت‌بندی راه‌حل‌ها، بهترین آن را انتخاب کنند.

  • مدیریت زمان

مدیریت زمان یعنی این که شما بتوانید زمانی که به انجام فعالیت‌های مختلف می‌دهید را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. مهارت مدیریت زمان باعث می‌شود تا شما نیازی به فشرده کار کردن نداشته باشید.

  • تصمیم‌گیری

بخش زیادی از داشتن مهارت تصمیم‌گیری به میزان اعتماد‌به نفس شما ارتباط دارد. ترسیدن از اشتباه و نداشتن احساس ارزشمندی، یعنی نداشتن اعتماد‌ به نفس که این خود مانع از تصمیم‌گیری درست می‌شود. زمانی که شما بتوانید از بین گزینه‌های ممکن، بهترین آن را در مدت‌زمان کوتاهی انتخاب کنید، از مهارت تصمیم‌گیری برخوردار هستید. برای داشتن یک تصمیم‌گیری درست باید موارد زیر را دنبال کنید:

  • عوامل مهم را شناسایی کنید.
  • گزینه‌های ممکن را تجزیه‌وتحلیل کنید.
  • نتایج را پیش‌بینی کنید.
  • ریسک‌های احتمالی را در نظر بگیرید.
  • خود انگیزشی

در این مهارت باید به دنبال ایجاد انگیزه در خود باشید. مهارت خود انگیزشی شما را از توقف در هنگام برخورد با مشکلات نجات می‌دهد و باعث می‌شود تا به جلو حرکت کرده و خواسته‌های خود را دنبال کنید. افرادی که دارای مهارت خود انگیزشی هستند بدون گوشزدکردن وظایفشان، آن‌ها را به طور خودکار انجام می‌دهند.

  • حل تعارض

برخورداری از مهارت حل تعارض یعنی این که شما بتوانید تفاوت‌ها و زمینه‌های مشترک بین خود و همکارانتان را شناسایی کنید و بدون داشتن کوچک‌ترین اصطکاک در کنار یکدیگر به انجام وظایفتان بپردازید. برای موفقیت در مهارت حل تعارض می‌توانید از مهارت‌های مدیریت استرس، مهارت مذاکره و ارتباطات کمک بگیرید.

  • چندوظیفگی

به مدیریت هم‌زمان چندین مسئولیت و درعین‌حال داشتن تمرکز بر انجام یک وظیفه، مهارت چندوظیفگی می‌گویند. برای سازمان‌های زیادی برخورداری از این مهارت اهمیت دارد. برای برخی از موقعیت‌های شغلی، مدیران به دنبال افرادی با داشتن مهارت چندوظیفگی هستند.

معرفی انواع مهارت‌های سخت و نرم

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا لیستی از مهارت‌های موردنیاز برای ورود به بازار کار را در اختیار شما قرار دهیم تا شما با آگاهی بیشتری برای استخدام در موقعیت شغلی مدنظر خود اقدام کنید. علاوه بر استخدام، شما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مناسب و حرفه‌ای شدن در آن نیز به داشتن این مهارت‌ها نیاز دارید. مهارت‌های سخت با شرکت در کلاس‌ها و دوره‌ها مانند دوره آموزش icdl، حسابداری، امور مالی و موارد بسیار دیگر به راحتی به دست می‌آیند. برای برخورداری از مهارت‌های نرم نیز باید به تمرین و مطالعه بسیار در این باره بپردازید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان