وبلاگ مشرق

اجرای حکم اعدام را تا زمان ظهور متوقف کنید! / زخمی شدن ۳ کودک و یک زن بر اثر حمله سگ

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی دفاعیه متقنی را پیرامون "مدیریت میدانی" و سفرهای نظارتی مجلس یازدهم مطرح کرده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

زخمی شدن 3 کودک و یک زن بر اثر حمله سگ

اجرای حکم اعدام را تا زمان ظهور متوقف کنید! / زخمی شدن 3 کودک و یک زن بر اثر حمله سگ

روز یکشنبه گذشته (17 اردیبهشت)، یک قلاده سگ در 2 روستا از توابع شهرستان بیرجند به سه کودک و یک زن 58 ساله حمله و آنان را به شدت مجروح کرده است.

این سگ مشکوک به هاری پس از حمله، معدوم و نمونه‌برداری برای آزمایش‌های لازم نیز انجام شده است.

مصدومان این حادثه به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند در همین رابطه با بیان اینکه شهرداری بیرجند حدود یک هزار قلاده سگ بلاصاحب را در یک پناهگاه نگهداری می‌کند و با جدیت به دنبال مدیریت بحث سگ‌های ولگرد است، می‌گوید: با این وجود غذارسانی غیر اصولی شهروندان باعث ورود سگ‌ها به محدوده شهر می‌شود.

محمود ظهوری همچنین با اشاره به هزینه‌های بالای نگهداری سگ‌های بی‌صاحب برای شهرداری؛ به راهکارهای موجود در قبال این سگ‌ها اشاره و تصریح کرده است: مرگ با ترحم نیز راهکاری است که باید کارگروه استانی، مدت زمانی را برای نگهداری سگ‌ها مشخص کند و پس از آن اگر رهاسازی نشود و سگ هم متقاضی نداشت از طریق مرگ با ترحم معدوم شود که چون حامیان حیوانات نسبت به این مساله اعتراض دارند این روش هم فعلا انجام نمی‌شود.[1]

*این اتفاق تلخ در حالی است که سال گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان منتشر شد که برخی از آنها منجر به مرگ کودکان و حتی بزرگسالان شده بودند.

دقت شود که ما عملا شاهد حراج جان و امنیت مردم در قبال موجودات درنده‌ای هستیم که عده‌ای مانع روش‌های اصولی برای حذف خطر آنها هستند.

در این باره لازم به تأکید است که ضرورت دارد توسط نهادهای قضایی و قانونی؛ برای افرادی که به سگ‌های ولگرد غذا می‌دهند نیز مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شود تا معضل زاد و ولد این حیوانات خطرناک هرچه سریعتر کنترل شود.

مسئولان ذیربط در قبال معضل سگ‌های ولگرد در ایران باید موضع خود را مشخص کنند که آیا همچنان می‌خواهند از قیل و قال عده‌ای نادان که امنیت و سلامت مردم و کودکان را به مشتی سگ ولگرد فروخته‌اند، بترسند یا اینکه با راهکارهای عقلانی و دینی و ضمن رعایت حقوق حیوانات؛ شر موجودات مزاحم را از سر مردم و کودکان کم خواهند کرد!؟

***

دفاع استدلالی نیکزاد از سفرهای نظارتی سران مجلس

اجرای حکم اعدام را تا زمان ظهور متوقف کنید! / زخمی شدن 3 کودک و یک زن بر اثر حمله سگ

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس یازدهم، به تازگی در سخنانی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد در دفاع از طرح نظارتی قالیباف و سفرهای نظارتی سران مجلس گفته است: این مجلس کارهایی که انجام داده را بیان نکرده است. ما 57 سفر نظارتی داشتیم، رئیس مجلس، نواب رئیس و روسای کمیسیون‌ها به همراه اعضای کمیسیون‌ها سفرهای استانی مختلفی را به منظور نظارت و بازدید میدانی انجام دادند و این در جهت کمک به دولت بود.

او می‌افزاید: اگر ما به سفرهای استانی رفتیم و نظارت داشتیم برای این نبود که دخالتی در مدیریت استانداران و فرمانداران داشته باشیم، حضور ما به خاطر عدم اقدام به فرمایشات رهبری معظم انقلاب است.

نیکزاد تصریح کرده است: از 2200 همت بودجه، 1750 همت آن جاری و بالغ بر 376 همت آن عمرانی است. از این 376 همت عمرانی 85 همت آن بین استانداران تقسیم شده است. معنای این حرف این است که بالغ بر 75 الی 80 درصد بودجه در کشور در اختیار وزرا و رئیس سازمان‌ها به صورت متمرکز قرار گرفته است.

او می‌گوید: ما در جهت عدالت در سفرها حضور پیدا کردیم که بتوانیم از اعتبارات متمرکز مانده در دست وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای مناطق محروم و کم‌برخوردار استفاده کنیم.[2]

*برخی اصلاح‌طلبان و مخالفان قالیباف؛ در ابتدای طرح تئوری مدیریت و نظارت میدانی از سوی قالیباف؛ مدعی شدند که او قصد کار انتخاباتی دارد.

لکن امروز و پس از گذشت بیش از 3 سال مشخص شده است که مجلس انقلابی راهبردهای دقیقی برای این مسئله داشته است.

راهبردهای دقیقی که حتی می‌بینیم از جانب نیکزادی مورد تأکید قرار می‌گیرد که به لحاظ خاستگاه گفتمانی متعلق به طیفی است که بدشان نمی‌آید گاهی قالیباف را هم نقد کنند.

در عین حال همه باید بدانند که مجلس در اجرائیات کشور هیچ نقشی ندارد و نمی‌تواند داشته باشد و این دولت و رئیس جمهور است که با رأی مردم انتخاب می‌شود و می‌تواند کارآمدی یا ناکارآمدی و گرانی یا ارزانی را به نمایش بگذارد.

***

تا ظهور امام زمان حکم شرعی اعدام را اجرا نکنید!

اجرای حکم اعدام را تا زمان ظهور متوقف کنید! / زخمی شدن 3 کودک و یک زن بر اثر حمله سگ

محمدتقی فاضل‌میبدی، فعال اصلاح‌طلب و عضو تشکل چپ موسوم به مجمع محققین و مدرسین حوزه که پیش از این با اظهاراتی مبنی بر دست داشتن گروه‌های تندروی مذهبی در جریان "نمایش مسمومیت دانش‌آموزان" موجب جنجال‌های فراوانی شده بود و البته بعدا حرف خود را پس گرفت؛ به تازگی نیز صحبت‌های عجیبی را پیرامون اعدام مطرح کرده است.

او در مصاحبه با ایلنا و در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگزین شدن مجازات‌های دیگر به جای حکم اعدام گفته است:

"یکی از مراجع تقلید می‌گفت در زمان غیبت، حکم شرعی اعدام نباید اجرا شود. "

او می‌افزاید: حکم شرعی اعدام باید زمانی اجرا شود که همه شرایط اسلام و مزایای آن در جامعه حاکم باشد. مثلا اگر در اسلام، عدالت اجتماعی که روی آن تأکید شده وجود نداشت و حاکم نبود یا مخالفتی که اسلام با جامعه طبقاتی دارد؛ اگر در جامعه شما آن مخالفت وجود نداشت، اگر کسی دزدی یا توهین کرد، باید برای او شرع اجرا شود؟ خیر. از سویی اسلام می‌گوید جایی که شبهه است، حد و وضع داریم.

میبدی اظهار می‌دارد: قبل از صدور حکم اعدام باید دید آن فرد به چه قصدی این کار را انجام داده است؟ چه فشاری بر او وارد شده؟ از لحاظ روحی و روانی در چه شرایطی بوده؟ تحت تاثیر چه عوامل و جریانی بوده؟ بنابراین من بر این باورم که اعدام کار درستی نیست و آقایان باید بروند با مراجع و بزرگان مشورت، بحث و صحبت کنند چرا که این موارد خیلی مهم است.[3]

* غلط بودن این حرف به سادگی هرچه تمامتر قابل اثبات است.

چه اینکه مثلا اگر قرار باشد بخشی از شرع مقدس در جریان مجازات مجرمین اجرا نشود؛ پس حکما بخش‌های دیگر مثل زندان و تعزیر و جریمه نیز باید تعطیل شود!

از طرف دیگر بدیهیست که نمی‌توان یک جامعه انسانی را بر اساس برخی تفکرات غلط؛ تا زمان ظهور معطل نگه داشت و احکام الهی را اجرا نکرد به این بهانه که عده‌ای با تحلیل غلط؛ همه چیز را منحصر به ظهور امام عصر(ع) می‌کنند.

چه اینکه مشیّت الهی نیز یک مشیّت عقلانی است و مشیّت عقلانی هم حکم بر آن دارد که در زمان غیبت انسان کامل و امام معصوم؛ همه احکام قابل استنباط اجرا شوند تا جامعه ضمن طی کردن روند سیر خود؛ برای فهم آخرالزمانی نیز آماده شود.

در این باره البته استدلال‌های بسیار زیاد دیگری در بحث جامعه‌ی منتظر نیز مطرح است که جویندگان حقیقت می‌توانند با مراجعه با آرای منتشره در این باب، بر دایره دانسته‌های خود بیافزایند.

دقت شود که با استدلال عوامانه میبدی می‌بایست به شرایطی فکر کرد که در آن قاتلین و اشرار و دزدان نوامیس از هیچ مجازات شدیدی نمی‌ترسند و جملگی با جولان در شهرها دست به جنایت می‌زنند اما امثال آقای میبدی نیز منتظر هستند تا امام عصر ظهور کند و حساب اینان را کف دستشان بگذارد!

***

1_ https://irna.ir/xjMq2k

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-611900

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1355802

4_

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان