آیا چاقی بر باروری مردان تاثیر می‌گذارد؟

در واقع درست مانند زنان، چاقی و اضافه وزن می‌تواند بر باروری مردان تاثیر منفی بگذارد. هنگامی که شما مردی با وزن ناسالم هستید بیماری‌های جدی که با چاقی مشترک هستند می‌توانند بر کیفیت اسپرم تاثیر بگذارند. ۴ راهی که چاقی ممکن است به باروری مردان آسیب برساند:

آیا چاقی بر باروری مردان تاثیر می‌گذارد؟

در واقع درست مانند زنان، چاقی و اضافه وزن می‌تواند بر باروری مردان تاثیر منفی بگذارد. هنگامی که شما مردی با وزن ناسالم هستید بیماری‌های جدی که با چاقی مشترک هستند می‌توانند بر کیفیت اسپرم تاثیر بگذارند. 4 راهی که چاقی ممکن است به باروری مردان آسیب برساند:

 کیفیت، تحرک و تعداد اسپرم به خطر افتاده است:

مطالعه‌ای نشان داد که مردان دارای اضافه وزن و چاق بیشتر از همسالان با وزن طبیعی خود تعداد کمتری اسپرم تولید می‌کنند. مردان چاق 42 درصد بیشتر از همسالان با وزن طبیعی خود تعداد اسپرم کم و 81 درصد بیشتر احتمال دارد که اسپرم تولید نکنند. بافت چربی می‌تواند باعث افزایش حرارت در کیسه بیضه شود که ممکن است منجر به تحرک کم اسپرم، استرس اکسیداتیو اسپرم و حتی آسیب DNA اسپرم می‌شود. برخی از مردان برای جستجوی اسپرم در بیضه‌ها به جراحی متوسل می‌شوند. متاسفانه کیفیت پایین اسپرم می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود:

چربی شکم به طور متابولیکی تستوسترون را به استروژن تبدیل می‌کند. بنابراین وقتی یک مرد وزن چربی احشایی اضافه دارند ممکن است در تولید تستوسترون اختلال ایجاد کنند. وقتی سطح استروژن بالاتر باشد بدن تولید تستوسترون را کند می‌کند. این یک چرخه را شروع می‌کند زیرا این به نوبه خود منجر به افزایش چربی بدن و از دست دادن توده عضلانی می‌شود. اگر سطح تستوسترون شما خیلی پایین و سطح استروژن شما خیلی بالا باشد ممکن است بر توانایی شما برای نعوظ یا نعوظ ماندن تاثیر بگذارد. 

 احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد:

اجتناب از سرطان پروستات می‌تواند به شما کمک کند تا از آنچه که می‌تواند یک مشکل ناباروری دائمی باشد دوری کنید. مردی که اضافه وزن دارد 8 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات است. علاوه بر این مردی که چاق است 34 درصد در معرض خطر است. اگر به عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال نیاز باشد چاقی می‌تواند شانس ابتلای مرد به بی‌اختیاری ادرار را افزایش دهد. اگر پروستات برداشته شود مرد دیگر توانایی تولید مایع منی یا انزال را ندارد زیرا پروستات مایعی را تولید می‌کند که به مایع منی کمک می‌کند.

رژیم غذایی چه تاثیری بر باروری مردان می‌گذارد؟

رژیم غذایی نامناسب ممکن است به اضافه وزن/چاقی و کیفیت پایین اسپرم کمک کند. برای مثال رژیم‌های حاوی چربی‌های ترانس (که در غذا‌های سرخ‌شده، مارگارین و محصولات حیوانی فرآوری‌شده یافت می‌شوند) با کیفیت پایین‌تر مایع منی و تعداد اسپرم‌های پایین‌تر همراه است. قند اضافه شده نیز با تاثیرات منفی بر باروری مردان همراه بوده و می‌تواند باعث اضافه وزن شود.

چاقی چگونه بر سطح تستوسترون و سایر هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد؟

تستوسترون هورمونی است که نقش حیاتی در تولید اسپرم و میل جنسی دارد. داشتن سطوح پایین تستوسترون (همچنین به عنوان هیپوگنادیسم شناخته می‌شود) ممکن است از طریق کاهش میل جنسی، اختلال عملکرد جنسی و کاهش تولید اسپرم بر باروری شما تاثیر بگذارد. با این حال رابطه بین تستوسترون و وزن بدن پیچیده است. تستوسترون پایین همچنین می‌تواند به افزایش وزن و کمبود توده عضلانی کمک کند و آن را به یک "مارپیچ باطل" برای افرادی که تستوسترون پایین و چاقی دارند تبدیل می‌کند.

آیا تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی می‌تواند باروری مردان را بهبود بخشد؟

به طور کلی رژیم‌های غذایی غنی از آنتی اکسیدان و تمرکز بر غذا‌های کامل مانند میوه‌ها و سبزیجات و گوشت بدون چربی برای باروری مردان مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 ممکن است منجر به بهبود کیفیت، سلامت و تحرک اسپرم در مقایسه با رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع، کربوهیدرات‌های فرآوری شده و گوشت قرمز شود (که می‌تواند منجر به کاهش کیفیت اسپرم در تمام پارامتر‌ها شود). توصیه می‌شود منابع سالم اسید‌های چرب امگا 3 را به صورت مکمل یا از طریق مصرف ماهی سفید یا بذر کتان و آجیل پیدا کنید. رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است سالم‌ترین انتخاب برای بهبود کیفیت اسپرم باشد و احتمالاً به دلیل مصرف زیاد میوه و سبزیجات در این رژیم غذایی که با بهبود قابل توجهی در غلظت اسپرم، تعداد کل اسپرم و تحرک اسپرم همراه است. جنبه‌های کلیدی رژیم مدیترانه‌ای عبارتند از:

  • مصرف چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و آجیل
  • مصرف ماهی‌های چرب را افزایش دهید
  • کاهش چربی اشباع شده از لبنیات و گوشت قرمز
  • کاهش مصرف شکر

 

نتیجه‌گیری:

اگر مشکلات باروری دارید نگاه کردن به رژیم غذایی و سبک زندگی مهم است. ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند سلنیوم، روی و فولات برای تولید و توسعه اسپرم ضروری هستند. سعی کنید مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی این مواد مغذی است. همچنین اگر می‌خواهید سلامت اسپرم خود را بهبود ببخشید می‌توانید درباره مکمل‌ها برای باروری مردان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

منبع:

www.givelegacy.com

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان