لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه؛ اولین پیام اردوغان پس از پایان رای گیری

ایرنا نوشت: رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت و همزمان شمارش آرا آغاز شد.

لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه؛ اولین پیام اردوغان پس از پایان رای گیری

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «من از همه برادرانم دعوت می کنم تا در پای صندوق های رای بایستند تا نتایج نهایی شود. اکنون زمان آن است که تا آخرین لحظه از اراده ملت خود محافظت کنیم.»

رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و 94 حوزه انتخابیه 81 استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت 17 امروز به وقت محلی پایان یافت.

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب راه یافته به پارلمان این کشور و نیز احزاب ائتلاف حامی دو نامزد حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه 191 هزار و 885 صندوق رای در 973 شهرستان 81 استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش آرا آغاز شده است.

مردم ترکیه امروز برای انتخاب رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و یا کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه به عنوان دو رقیب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوق های رای رفتند.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه 60 میلیون و 697 هزار و 843 رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و 904 هزار و 672 نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.

«اردوغان» و «قلیچداراوغلو» در پی شمارش آرا و کسب نشدن حد نصاب 50 درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در روز 14 ماه می 2023(24 اردیبهشت ماه 1402) برگزار شد، دور دوم این رقابت انتخاباتی راه یافتند.

بر اساس نتایج شمارش آرای دور نخست، اردوغان با کسب بیش از 27 میلیون و 88 هزار رای معادل 49.5 درصد آراء و کمال قلیچدار اوغلو با کسب بیش از 24 میلیون و 568 هزار رای معادل 44.89 درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود 2 میلیون و 829 هزار رای معادل 5.17 درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل کشور ترکیه برگزار شد ولی رای گیری این دور از انتخابات در 176 نمایندگی سیاسی ترکیه و در 73 کشور از جمله ایران به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور چند روز پیش برگزار شد و با حدود 100 هزار رای افزایش، بیش از یک میلیون و 920 هزار نفر از اتباع ترکیه در خارج از این کشور رای دادند.

برابر قانون انتخابات ترکیه، آرای اخذ شده در خارج از این کشور با پیک های دیپلماتیک به داخل این کشور منتقل شد و شمارش آن پس از پایان انتخابات در داخل و همزمان با آرای سایر صندوق‌ها آغاز شده است.

انتخابات حساس امروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال 2017 به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه؛

17:51-احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که در روند برگزاری دور دوم انتخابات ترکیه، هیچ اتفاق نامطلوبی که بر جریان رای گیری تاثیر داشته باشد، رخ نداد. وی افزود: به زودی درباره زمان پخش و انتشار نتایج اولیه انتخابات که تا ساعت 21 ممنوع اعلام شده، در شورای عالی انتخابات تصمیم گیری خواهیم کرد.

17:40- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: «من از همه برادران می خواهم که تا زمان اعلام نتایج نهایی از صندوق‌ها محافظت کنند، اکنون زمان محافظت از اراده یک ملت است».

17:30- رای گیری دور دوم انتخابات ریاست پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت 17 به وقت محلی پایان یافت

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان