چین با حفاری در عمق ۱۰‌هزار متری زمین به دنبال چیست؟

حفاری در زمین همیشه به همین راحتی پیش نمی رود. یک تیم آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ به ارتفاع ۱۸۳ متری (۶۰۰ فوت) زیر بستر دریا رسیدند و قبل از اینکه پروژه به دلیل سوء مدیریت و مشکلات مالی لغو شود، از ۱۳ متر (۴۳ فوت) بازالت در بالاترین لایه پوسته اقیانوسی عبور کردند. با کنار گذاشتن این مشکلات، این کار هنوز یک تعهد بزرگ است.

دانشمندان چینی شروع به حفر حفره‌ای به طول 10000 متر (32808 فوت) در زمین کرده‌اند که عمیق ترین حفره‌ای است که تاکنون در این کشور حفر شده‌است.
 
به گزارش خبرآنلاین، این تیم امیدوار است که با حفاری از طریق 10 لایه سنگ، به صخره هایی از دوره کرتاسه، لایه ای که به سیستم کرتاسه معروف است، دست یابد که قدمت آن به 145 میلیون سال می رسد. به گزارش بلومبرگ، این پروژه که روز سه شنبه آغاز شد، می تواند برای شناسایی منابع معدنی و همچنین کمک به ارزیابی خطرات زیست محیطی مانند زلزله و فوران های آتشفشانی مورد استفاده قرار گیرد.
 
این حفره اگرچه عمیق است، اما عمیق ترین حفره ساخته شده توسط انسان روی زمین نخواهد بود، در شبه جزیره کولا در شمال غربی روسیه بزرگترین حفره دنیا حفر شده‌است. این پروژه که از 24 مه 1970 تا درست پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ادامه داشت، عمیق ترین شاخه چاله را به 11034 متر (36201 فوت) زیر سطح دریا رساند.
 
این تیم متوجه شد که سنگ‌های اعماق زمین بسیار مرطوب‌تر از آن چیزی هستند که انتظار داشتند. قبل از اینکه حفاری‌ها به این نتیجه برسند، دانشمندان فکر می کردند که آب به این عمق سنگ نفوذ نمی کند. آنها همچنین انتظار داشتند لایه ای از بازالت را در زیر گرانیت این قاره بیابند، زیرا این همان چیزی است که در پوسته اقیانوسی پیدا شده است. در عوض، آنها دریافتند که در زیر گرانیت آذرین، گرانیت دگرگونی وجود دارد. از آنجایی که پوسته قاره‌ای تا انتهای آن گرانیت بود، این شواهدی برای تکتونیک صفحه‌ای بود.
 
حفاری در زمین همیشه به همین راحتی پیش نمی رود. یک تیم آمریکایی در دهه 1960 به ارتفاع 183 متری (600 فوت) زیر بستر دریا رسیدند و قبل از اینکه پروژه به دلیل سوء مدیریت و مشکلات مالی لغو شود، از 13 متر (43 فوت) بازالت در بالاترین لایه پوسته اقیانوسی عبور کردند. با کنار گذاشتن این مشکلات، این کار هنوز یک تعهد بزرگ است.
 
سان جین‌شنگ، یکی از مسئولان آکادمی مهندسی چین، درباره آخرین تلاش‌های چین به خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا گفت: «مشکل ساخت‌وساز پروژه حفاری را می‌توان با یک کامیون بزرگ که روی دو کابل فولادی نازک رانندگی می‌کند مقایسه کرد.
 
پوسته زمین، در خشکی، متغیر است. به طور متوسط ضخامت آن حدود 30 کیلومتر (19 مایل) است، اگرچه در زیر رشته کوه ها می تواند به 100 کیلومتر (62 مایل) برسد. ما تا رسیدن به گوشته زمین فاصله داریم.
 
منبع: iflscience
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان