از امام تا امام؛ بازیگرانی که نقش امام خمینی (ره) را ایفا کردند

به بهانه سالگرد بنیانگذار انقلاب اسلامی نگاهی انداختیم به هنرمندانی که نقش امام خمینی (ره) را ایفا کردند.

از امام تا امام؛ بازیگرانی که نقش امام خمینی (ره) را ایفا کردند

مهسا بهادری: تا کنون فیلم، سریال و مستندهای زیادی درباره امام خمینی(ره) ساخته شده و کتاب‌های زیادی هم درباره این چهره نوشته شده است امروز 14 خرداد و همزمان با سالروز رحلت امام خمینی نگاهی انداختیم به بخشی از این آثار نگاهی انداختیم که در ادامه می‌خوانید.

فیلم‌ و تله فیلم

فیلم «صنوبر» را مجتبی راعی ساخت که بعدها با نام «سال سخت در خمین» در جشنواره فیلم فجر سال 1381 نمایش داده و سپس با همین نام در قالب سریالی 6 قسمتی از تلویزیون پخش شد. چندی بعد سریالی به نام «سال‌های حادثه» در گروه کودک و نوجوان شبکه پنج سیما در 10 قسمت 45 دقیقه‌ای و در سه فصل تولید شد نکته جالب این است که این نقش ابتدا به ولی‌الله مؤمنی، بازیگر نقش پدر امام در سریال «آفتاب و زمین» پیشنهاد و حتی این بازیگر تست گریم هم شد، اما انتشار تصاویر تست گریم، واکنش‌هایی منفی را پدید آورد و به همین دلیل بازیگری به نام محمد آزادی جایگزین وی شد.

تله‌فیلم «یازده دقیقه و سی ثانیه» به کارگردانی بهروز افخمی محصول سال 1387 روایت گروهی از خبرنگاران تلویزیونی است که برای ضبط پیام حضرت امام (ره) در خصوص شروع جنگ تحمیلی در شهریور سال 1359 راهی جماران می‌شوند. در این فیلم تلویزیونی، بازیگرانی چون عبدالرضا اکبری، سید ابراهیم بحرالعلومی، یاشار افخمی، رضا صدیق، فرید لطف‌آور و محمد پیغمبرزاد به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال‌ها

سریال «آفتاب و زمین» در اواخر دهه 1370 در تلویزیون آغاز و در اوایل دهه 1380 پخش این سریال از شبکه دو سیما آغاز شد. این سریال بر اساس فیلمنامه‌ای از جلیل عرفان‌منش و به تهیه‌کنندگی علیرضا سجادپور ساخته شد. آفتاب و زمین، روایت زندگی امام خمینی(ره) را از دوران زندگی پدر بزرگوار امام آغاز می‌کند و با نمایش مبارزات پدر امام با خوانین منطقه، به مقطع تولد امام(ره) می‌رسد.

سریال «روح الله» به کارگردانی راما قویدل است که در آن بازیگرانی چون انوشیروان ارجمند، افشین نخعی، حمیدرضا هدایتی، محمد کاسبی، محمد بزرگمهر و رحمان باقریان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سریال به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی شامل 13 اپیزود انتخابی و اقتباسی بر اساس روابط امام خمینی (ره) با همسایگان و کسانی است که از اقصی نقاط ایران موفق به دیدار با او شده‌اند. سعید نعمت‌الله فیلمنامه «روح الله» را بر اساس خاطرات مستندی که در کتاب‌های مختلف درباره امام (ره) نگارش شده، نوشته و شخصیت‌های اصلی این سریال مردم و نوجوانان هستند. نکته قابل توجه اثر نیز این است که قصه‌ها به شیوه‌ای نوشته شده‌اند که نیازی به حضور شخصیت امام (ره) در فیلمنامه وجود نداشته است.

مستندها

مستند «روح الله» اولین بار در سال 1386 از شبکه سه سیما پخش شد و در سال‌های اخیر بارها تکرار داشته است. پژوهش دقیق و نگاه ریزبینانه حاکم بر ساخت این اثر، مستند «روح‌الله» را به اثری با استانداردهای بین‌المللی تبدیل کرده که حتی برای مخاطبان غیر ایرانی هم جذاب و دیدنی است.

«روح الله » کامل‌ترین و جامع‌ترین مستند ساخته شده درباره امام خمینی(ره) است که در 10 قسمت به مقاطع مهم زندگی امام خمینی(ره) می‌پردازد. این مجموعه بر اساس مصاحبه‌هایی از شخصیت‌های بین‌المللی کشورهای ایران، عراق، ترکیه، سوریه، مصر، فلسطین، فرانسه و لبنان ساخته شده است و بیش از ده هزار قطعه عکس و تصاویر ناب تلویزیونی که بسیاری از آن‌ها برای اولین مرتبه نمایش داده شده‌اند، در ساخت آن به کار رفته است.

مستند «سیره عملی امام روح الله» به ابعاد مختلف زندگی و روابط امام اعم از حکومت‌داری، سیاست، فرهنگ، خانواده و … به تصویر کشیده شده است. در تولید این مستند از برخی سخنرانی‌های آرشیوی و کمتر پخش شده از امام بهره گرفته شده است. از نظر موضوعی نیز در این اثر توجه بیشتری به موضوع های داخلی همچون: وقایع پس از انقلاب، جنگ و … شده است.

بازیگرانی که نقش امام خمینی (ره) را ایفا کردند

محمد آزادی تا کنون دوبار در نقش امام خمینی ظاهر شده است؛ «یک‌بار در سریال سال‌های حادثه» و یک بار هم «از گهواره تا ماه.»

شکرخدا گودرزی در سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی نقش امام خمینی را ایفا کرده است.

عبدالرضا اکبری، یکی از بازیگرانی است که در این سوژه، به ذهن می‌رسد. بازیگری که در 2 اثر متفاوت، 2 بار نقش امام را بازی کرده است. اکبری در سال 82، برای بازی در فیلم فرزند صبح، دعوت شده البته که این فیلم سینمایی پس از گذشت حدود 20 سال هنوز روی پرده نرفته است. اکبری علاوه بر «فرزند صبح» در تله‌فیلم «یازده دقیقه و سی ثانیه» به کارگردانی بهروز افخمی هم همی نقش را ایفا کرده است.

57245

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان