راهنمای جستجو لیست اختراعات ثبت شده در ایران و جهان

برای اینکه مخترعین اختراعات خود را ثبت نمایند، اختراعات آن ها می‌بایست دارای سه ویژگی اصلی باشند.

ثبت اختراعثبت اختراع برای مخترع مزایای معنوی و مادی زیادی را به دنبال دارد. اما هر اختراعی برای ثبت می­بایست از ویژگی تازگی، نوآوری و سودمندی برخوردار باشد تا ثبت اختراع در ایران قابل انجام باشد. اگر پیشتر کسی شبیه به اختراع را ثبت کرده باشد، از طریق استعلام از پایگاه مربوطه، اختراع ثبت شده مشخص شده و مخترع برای چنین اختراعی که تازگی ندارد زمان نخواهد گذاشت. لذا شناسایی روش هایی که از طریق آن ها بتوان در لیست اختراعات ثبت شده در ایران جستجو کرده و در صورت ثبت بودن اختراع، از اقدامات آتی جلوگیری کرد، اهمیت زیادی دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش جستجو برای لیست اختراعات ثبت شده در ایران و جهان تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ثبت اختراع

تمامی مخترعین با ثبت اختراع خود می­توانند از مزایای ویژه ای بهره مند شوند. به طور کلی مخترعین پس از ثبت اختراع در ایران دو مزیت کلی را بدست خواهند آورد. اولین مزیت حق معنوی اختراع است و سبب می­گردد تا همیشه نام مخترع بر اختراع باقی بماند. دومین مزیت حق مادی اختراع است که بنا به نوع اختراع این حق مادی می­تواند بین 10 تا 20 سال اعتبار داشته باشد. البته حق مادی اختراع قابل فروش است و مخترع می­تواند با اخذ مبلغ مشخصی حق اختراع خود را به فروش رساند.

ویژگی اختراع جهت ثبت

برای اینکه مخترعین اختراعات خود را ثبت نمایند، اختراعات آن ها می­بایست دارای سه ویژگی اصلی زیر باشند. برای ثبت اختراع در ایران هر اختراعی می­بایست دارای ویژگی های زیر باشد،  که عبارتند از:

  • نوآوری: اختراع می­بایست به گونه ای باشد که برای شخص با دانش معمولی مشهود و قابل فهم نباشد.
  • سودمندی: یکی از ویژگی های اختراع سودمندی و کسب سود از آن است. اختراع می­بایست در صنعت قابلیت بهره برداری داشته و سودآوری داشته باشد. بابت سودمند بودن و تازگی اختراع است که بسیاری از سرمایه گذاران بر اختراع ثبت شده مخترعین سرمایه گذاری کرده و اختراع را تجاری سازی کرده و به تولید انبوه می­رسانند.
  • تازگی: اختراع می­بایست تازه و نو باشد و فرد دیگری پیشتر آن اختراع را به ثبت نرسانده باشد. جهت بررسی تازگی اختراع، مخترعین پیش از آغاز به کار لازم است تا استعلام اختراع خود را به دست آورده تا مطمئن شوند کسی پیشتر این اختراع را ثبت نکرده باشد. استعلام تازگی اختراع بسیار مهم است و از هدر رفتن وقت و زمان مخترع بر محصولی که پیشتر مشابه آن تولید شده است، جلوگیری می کند.

نحوه و شرایط ثبت اختراع

به منظور ثبت اختراع در ایران، مخترع لازم است تا مدارک هویتی خود شامل شناسنامه، کارت ملی و روزنامه تأسیس نهاد حقوقی را در سایت ipm.ssaa.ir  ثبت نماید. لازم به ذکر است که مخترع ممکن است مالک اختراع نباشد و اختراع به سفارش شخص دیگری انجام شده و او مالک اختراع باشد.

به منظور ثبت اختراع در ایران، لازم است شخصی به عنوان دریافت کننده اطلاعات مشخص شود. اختراع می­بایست دارای نام باشد و مشخصات فنی اختراع در سامانه ثبت اختراع ثبت شده باشد. افراد می­بایست اختراع خود را در زمان ثبت از نظر زمینه کاری اختراع، هدف، شیوه کارکرد، مزایا، نوآوری و تازگی اختراع ثبت نمایند.

ثبت اختراع

جستجو لیست اختراعات ثبت شده؟

پیش از سعی و تلاش فراوان بر روی یک اختراع بهتر است در خصوص انجام آن اختراع پیش از خودمان استعلام گرفته شود. لازمه این کار آن است که پیشینه اختراع جستجو شود. به منظور لیست اختراعات ثبت شده دو راه وجود دارد:

  • بهره گیری از پایگاه اداره کل مالکیت معنوی در قسمت اداره ثبت اختراع به آدرس  iripo.ssaa.ir. در این سایت می­توان از طریق کلمانت کلیدی مرتبط در خصوص اختراع مورد نظر استعلام گرفت. پایگاه داده اداره ثبت اختراع همواره در حال به روز شدن بوده و آخرین اطلاعات در خصوص اختراعات جدید در آن وارد می­شود. حتی در پایگاه اداره کل مالکیت معنوی می­توان با در دست داشتن شماره اختراع، شماره اظهارنامه و کلید واژه ای در خصوص اختراع به اطلاعات ثبت شده در خصوص اختراع دست یافت.
  • استفاده از سایت سازمان جهانی مالکیت فکری یا wipo که در این سایت می­توان بر اساس کلیدواژه، شماره انتشار و نام مخترع اثر را جستجو کرد.

از آنجا که تمامی اختراعات ثبت شده در ایران در روزنامه رسمی آگهی می­شود، یکی دیگر از روش های استعلام در خصوص ثبت اختراع در ایران، روزنامه رسمی است. از طریق مراجعه به سایت روزنامه رسمی می­توان در خصوص اختراعات ثبت شده در ایران استعلام گرفت. در این روش به علت محدود بودن توضیحات در خصوص اختراع ثبت شده، دسترسی به جزئیات اختراع ثبت شده از این طریق امکان پذیر نخواهد بود. جهت استعلام اختراع ثبت شده در ایران از طریق آگهی روزنامه رسمی کشور می­بایست به آدرس rrk.ir/News/newsList.aspx  مراجعه شود.

اهمیت جستجوی اختراعات ثبت شده

اغلب مخترعین استعلام اختراع خود در خصوص تازگی آن را با توجه به نبود آن در بازار و یا استعلام از دیگر خبرگان در این زمینه قرار می­دهند. مخترعین می­بایست پیش از تلاش برای اختراع، در خصوص عدم انجام اختراع توسط مخترع دیگر از پایگاه های داده ای معتبر استعلام بگیرند، زیرا یکی از ویژگی های اختراع جهت ثبت تازگی اختراع است و اختراعی که پیشتر توسط شخص دیگری انجام شده باشد، قابلیت ثبت نخواهد داشت.

در واقع اگر مخترعی پیش از تلاش و ممارست برای اختراع جدید، در خصوص محصول مورد نظر استعلام بگیرد و متوجه شود که مخترعی پیشتر، محصول مورد نظر را اختراع کرده و به ثبت رسانده باشد، از انجام پروسه طولانی ممارست و تلاش برای اختراع نیز خودداری خواهد کرد و وقت و زمان خود را صرف تحقیقات بر محصولی جدید خواهد نمود.

مزایای اختراع ثبت شده

در صورتی که اختراع انجام شده فاکتور اتزگی را داشته باشد و هیچکس پیشتر این اختراع را انجام نداده باشد، مخترم می­تواند با تکمیل فرم اظهارنامه ثبت اختراع، اختراع خود را ثبت نماید. اختراع دو مزیت اصلی معنوی و مادی را برای مخترع به دنبال خواهد داشت، اما علاوه بر این دو مزیت، از دیگر مزایای ثبت اختراع می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مخترع می­تواند مالکیت معنوی اختراع خود را در صورت گرفتن مبلغی به فروش رساند و در واقع حق امتیاز محصول اختراعی خود را در قبال گرفتن پول خواهد فروخت.
  • افراد مخترع در ایران می­توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.
  • آقایان مخترع در دوران سربازی و خدمت خود بواسطه اختراع خود از کسری، گذران خدمت در نزدیکی محل سکونت و یا گذران مدت خدمت در مراکز تحقیقاتی استفاده خواهند کرد.
  • مخترعین با تسهیلات بهتری در صورت علاقه می­توانند برای تحصیل و اقامت در خارج از کشور اقام نمایند.
  • مخترعین می­توانند از تسهیلات صندوق حمایت از مخترعین استفاده کنند.
  • مخترعین می­توانند اختراع خود را با مراکز صنعتی به اشتراک گذاشته و در سود این مراکز صنعتی شریک شوند.

استعلام اختراع

استعلام اختراعاتی که در کشورهای دیگر ثبت شده اند

پتنت یا سند ثبت اختراع، حقی است که به شخصی خاص داده می­شود. دفتر ثبت اختراع اتحادیه اروپا یا EPO و سازمان جهانی مالکیت معنوی یا WIPO از سازمان هایی هستند که برای سامان بخشیدن به اختراعات کل جهان راه اندازی شده اند. مهمترین پایگاه های مستقل که  برای جستجوی اختراعات در کلاس جهانی برگزار می­گردد، عبارتند از:

  • اختراعات موتور جستجوی گوگل یا Google Patents
  • سامانه اختراعات ثبت شده در سازمان مالکیت معنوی یا Patentscope
  • جستجوی باز و رایگان  Lens
  • اختراعات ثبت شده در اتحادیه اروپا Eapacenet
  • ثبت اختراع ایالات متحده uspto
  • جستجو میان اختراعات غیررایگان یا Orbit

ثبت اختراع فرایندی است که اگر اطلاعات کافی در این رابطه نداشته باشید قطعا در مسیر با مشکل روبه رو خواهید شد، از این رو ما به شما موسسه سفیر صلح را معرفی میکنیم زیراکه این موسسه فرایند با تیم تخصصی نقشه و دیاگرام این مسیر برای شما هموار خواهند کرد.

برای اطلاع بیشتر با شماره 09123093823 تماس حاصل نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان