فرهنگ و زبان بومی را تقویت کننده فرهنگ و هویت ملی می‌دانیم

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ در مراسم معارفه مدیر عامل جدید بنیاد آذربایجان راهبرد کلان دولت مردمی را تقویت و حفاظت از فرهنگ و ادبیات بومی مناطق مختلف کشور دانست و گفت:هیچ دوگانگی بین خرده فرهنگ ها و فرهنگ ملی در ایران وجود ندارد و فرهنگ و زبان بومی را تقویت کننده فرهنگ و هویت ملی می دانیم.

فرهنگ و زبان بومی را تقویت کننده فرهنگ و هویت ملی می‌دانیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین معارفه مدیرعامل جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان طی مراسمی با حضور سید محمود اسلامی معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خانه موزه پروین اعتصامی در شهر تبریز برگزار شد.

اسلامی در این مراسم که با حضور جمعی از نخبگان فرهنگ‌ و ادبیات این خطه برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه تکلیف بنیاد تقویت هویت ملی در خطه آذربایجان است افزود: حفظ زبان و فرهنگ آذری، تلاشی ارزنده در جهت صیانت از تاریخ پر افتخار منطقه آذربایجان است که به عنوان تکه مهمی از جغرافیای سیاسی فرهنگی ایران در شمال غرب کشور در طول تاریخ نقش مهمی ایفا کرده است.

اسلامی با تقدیر از اقدامات عملیاتی این بنیاد در پیشبرد اهداف کلان شکل گیری این بنیاد افزود: ایجاد مرجعیت علمی و تخصصی در بحث فرهنگ آذربایجان، پژوهش و نشر زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی، چاپ کتاب های موضوعی درباره فرهنگ بومی از جمله اقدامات قابل تقدیر این بنیاد است.

اسلامی افزود: بنیاد می بایست نقش پشتیبان را در دیپلماسی فرهنگی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز ایفا کند.

اسلامی در ادامه با اشاره به تدوین دانشنامه آذربایجان از این اقدام به عنوان یک اقدام مهم عملیاتی در حفظ فرهنگ بومی این خطه یاد کرد و افزود: اینکه در تدوین دانشنامه هم اکنون نزدیک به 60 نفر از نخبگان فرهنگی زبان آذری مشغول فعالیت هستند، نشان دهنده همت جمعی نخبگان آذری در صیانت از این فرهنگ است.

وی افزود:آذربایجان به دلیل جایگاه تاریخی و جغرافیایی خود خاستگاه رشد و معرفی مفاخر ارزشمندی در حوزه های مختلف علم و دین و فرهنگ همچون علامه امینی علامه جعفری علامه طباطبایی و سید علی آقا قاضی و شاعران بزرگی مانند شهریار و پروین اعتصامی بوده است از ستارخان و باقرخان به عنوان الگوی پیشتازی در مردمسالاری در کشور یاد کرد که در این خطه زندگی می کردند افزود: یکی از تکالیف اصلی این بنیاد معرفی و شناساندن این مفاخر و بزرگان به نسل آینده است.

وی در پایان تشکیل این بنیاد را فرصتی بی نظیر در عرصه ملی و بین المللی برای نشان دادن وحدت ملی دانست و با هشدار به اینکه نباید اجازه داد واژگانی که در گویش مردم آذربایجان نیستند در آثار بنیاد مورد ترویج و تبلیغ قرار گیرد از مدیر عامل جدید این بنیاد خواست تا تولیدات این بنیاد تقویت کننده هویت ملی ایرانیان باشد.

گفتنی است؛در این مراسم روح اله رشیدی یه عنوان مدیرعامل جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان معرفی و از زحمات جواد شریف زاده مدیر عامل پیشین این بنیاد قدردانی شد.

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در اردیبهشت سال 1394 در خانه تاریخی پروین اعتصامی تبریز افتتاح شد

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان