فخری خوروش در آمریکا درگذشت

فخری خوروش هنرپیشه سرشناس سینمای ایران در سن ۹۴ سالگی و درحالی که از سال ۱۳۸۵ به آمریکا مهاجرت کرده بود، دور از سرزمین مادری درگذشت. بانی فیلم این خبر را منتشر کرده است.

فخری خوروش در آمریکا درگذشت

فخری خوروش که یکی از مهم‌ترین هنرپیشه‌های سینما و تئاتر ایران است، سهم بزرگی در فیلم‌های کلاسیک و تئاترهای هنری دارد.

فخری خوروش که از سال 1384 و پس از حضور در فیلم «یک بوس کوچولو» ساخته بهمن فرمان‌آرا، در هیچ فعالیت بازیگری حضور نداشت، به امریکا مهاجرت کرد.

فخری خوروش نخستین تجربه بازیگری در سینما را در سال 1334 و با بازی در فیلم «برای تو» به کارگردانی صادق بهرامی کسب کرد و پس از آن در آثار متعدد سینمایی و صحنه‌ای حضور پیدا کرد.

تثبیت جایگاه سینمایی فخری خوروش با بازی در فیلم «آقای هالو» داریوش مهرجویی رقم خورد؛ نقشی که فخری خوروش با وجود پیشنهادهای مشابه آن نقش، پاسخ منفی داد.

زنده‌یاد فخری خوروش در شماری از فیلم‌های مهم سینما حضوری هنرمندانه داشت. «نفرین» ناصر تقوایی، «جنوب شهر» ابراهیم گلستان، «شازده احتساب» بهمن فرمان‌آرا، «شطرنج باد» محمد اصلانی، «سوته‌دلان» علی حاتمی و... .

فخری خوروش پیش از انقلاب هرگز در سریالی بازی نکرد، اما در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی در سال‌های بعد از انقلاب بازی کرد که از آن جمله می‌توان به «امیرکبیر» و بازی در نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه، اشاره کرد که از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های وی است.

فخری خوروش در سریال‌های «امام علی» و «پهلوانان نمی‌میرند» نیز بازی کرده‌است.

فخری خوروش از سال 1385 در آمریکا اقامت داشت.

در سال 2010 در سومین دوره جشنواره «فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو» از فخری خوروش برای 50 سال فعالیت هنری تقدیر شد.

4141

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان