پرتفوی سرمایه‌گذاری گروه مالی شهر به همراه جزئیات عرضه آن بررسی شد

عرضه‏‏‌اولیه ۱۲هزار میلیاردی بازار سرمایه

شماره روزنامه: ۵۷۴۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۳/۲۱ ...

با توجه به حداکثر سهمیه مصوب برای هر کد که به میزان 8هزار سهم است، اگر مبنا را بر عرضه در سقف قیمت یعنی 184تومان درنظر بگیریم، حداکثر نقدینگی موردنیاز برای هر کد یک‌میلیون و 472هزار تومان است. در این گزارش، پرتفوی بورسی و غیربورسی گروه مالی شهر معرفی، زیرمجموعه‌‌‌های این نهاد مالی ارزش‌گذاری و در آخر ارزش ذاتی هر سهم شرکت برآورد شده است.  براساس برآورد انجام‌شده خالص ارزش روز دارایی‌‌‌های «شهر» 12هزار و 324میلیارد تومان برآورد شده که براساس آن ارزش هر سهم این شرکت 373تومان ارزش‌گذاری می‌شود و با توجه به قیمت 184تومانی، درحال حاضر قیمت عرضه تا ارزش ذاتی 102درصد پتانسیل رشد قیمت دارد.

9 copy

افزایش 118درصدی سودآوری «شهر»

گروه مالی شهر در ابتدا تحت عنوان گروه توسعه اقتصادی رستا و به‌‌‌منظور بهره‌‌‌برداری از فرصت‌‌‌های اقتصادی و مدیریت بهینه شرکت‌های تابعه بانک‌شهر تاسیس شد و در حال حاضر جزو واحدهای فرعی بانک‌شهر محسوب می‌شود. ماموریت گروه مالی شهر، مدیریت دارایی و بازارگردانی سهام، راه‌‌‌اندازی صندوق سبدگردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری است. این هلدینگ به‌‌‌عنوان نهاد مالی-شرکت مادر به ثبت رسیده و مرکز اصلی آن در تهران (سعادت‌آباد) قرار دارد. بررسی منابع درآمد گروه مالی شهر نشان می‌دهد که در پنج‌سال اخیر عمدتا از محل فروش سرمایه‌گذاری‌‌‌ها درآمد کسب کرده، با این حال منبع درآمدی این گروه مالی در سال 1401 معکوس شده و 73درصد درآمد خود را از محل سود سهام و تنها 24درصد از محل فروش سرمایه‌گذاری کسب کرده است. تغییر منبع درآمدی از فروش سرمایه‌گذاری به سود سهام موضوع مثبتی است؛ چرا که اطمینان از تداوم سودآوری در «شهر» را افزایش می‌دهد.  بررسی روند سودآوری «شهر» نشان می‌دهد که سود آن از 31میلیارد و 600میلیون تومان به بیش از یک‌هزار و 124میلیارد تومان در سال 1401 رسیده که نشان‌‌‌دهنده رشد 118درصدی سود این نهاد مالی است. در این بین، حجم ریالی سرمایه‌گذاری‌‌‌های غیربورسی «شهر» با افزایش 7هزار و 190درصدی همراه بوده و از 63میلیارد و 300میلیون تومان در سال 95 به 4هزار و 165میلیارد تومان در 12ماه 1401 افزایش یافته است. براساس صحبت مدیرعامل گروه مالی شهر، اولین صندوق املاک و مستغلات این نهاد مالی با نام نقش جهان، قرار است ماه آینده راه‌‌‌اندازی شود. همین‌طور در خصوص سیاست تقسیم سود شرکت در مجمع طی سه‌سال اخیر سالانه 60درصد سود در میان سهامداران تقسیم شده است.

سهم 50درصدی گروه واسطه‌‌‌گری مالی

بررسی صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری گروه مالی شهر نشان می‌دهد که عمده‌‌‌ سرمایه‌گذاری‌‌‌های آن در گروه «سایر واسطه‌‌‌گری‌‌‌های مالی» صورت گرفته که بیش از 50درصد پرتفوی این گروه مالی را تشکیل داده است. دومین گروه بزرگ موجود در پرتفوی نماد شهر «سایر فعالیت‌‌‌های خدماتی» است که بیش از 17درصد سرمایه‌گذاری‌‌‌های مجموعه مالی شهر را به خود اختصاص داده است. سومین سرمایه‌گذاری عظیم این گروه مالی در صنعت «محصولات شیمیایی» است که پس از این دو گروه سهم سایر صنایع به کمتر از 10درصد می‌‌‌رسد.

نقش پررنگ «خدیزل» در پرتفوی «شهر»

ارزش روز پرتفوی بورسی گروه مالی شهر (در تاریخ 20خردادماه سال 1402)، یک‌هزار و 462میلیارد تومان است که بیشترین سهم پرتفوی بورسی این شرکت را نماد «خدیزل» که بیش از 14درصد ارزش کل پرتفوی بورسی را شامل می‌شود، تشکیل می‌دهد. دومین شرکت بزرگ بورسی که در میان سرمایه‌گذاری‌های «شهر» به چشم می‌‌‌خورد، شرکت ملی مس با نماد «فملی» است که حدود 10درصد ارزش پرتفوی بورسی را تشکیل می‌دهد.

ارزش‌افزوده 5هزار میلیاردی زیرمجموعه غیربورسی

با توجه به سرمایه‌گذاری بیش از 80درصدی گروه مالی شهر که در شرکت‌های غیربورسی صورت گرفته، بهتر است تمرکز روی سرمایه‌گذاری‌‌‌های غیربورسی قرار گیرد؛ چرا که کوچک‌ترین تغییری در آن می‌‌‌تواند سودآوری کلی گروه را تغییر دهد. مهم‌ترین سرمایه‌گذاری غیربورسی «شهر» در شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه صورت گرفته که حدود 62درصد ارزش پرتفوی غیربورسی را تشکیل می‌دهد. ارزش پرتفوی بورسی این سرمایه‌گذاری عظیم گروه مالی شهر حدود 54میلیارد تومان است که با توجه به بهای تمام‌شده 23میلیارد تومانی ارزش‌افزوده‌‌‌ای به‌‌‌میزان 31میلیارد تومان برای شرکت به دنبال داشته است. سرمایه‌گذاری‌‌‌های غیربورسی شهر آتیه، شامل شرکت‌های صرافی‌شهر، لیزینگ شهر، کارگزاری شهر، جهان اقتصاد و سرمایه آتیه ایرانیان و در آخر شرکت توسعه گردشگری شهرآئین است. براساس ارزش‌گذاری انجام‌شده، ارزش هر سهم شرکت «جهان اقتصاد و سرمایه آتیه ایرانیان» به روش خالص ارزش روز دارایی‌‌‌ها 52تومان است. در این بین، ارزش روز هر سهم دومین سرمایه‌گذاری غیربورسی یعنی شرکت «صرافی شهر» به میزان یک‌هزار تومان به روش ارزش روز دارایی‌‌‌ها برآورد شده است. سومین زیرمجموعه غیربورسی «شهر آتیه» شرکت «کارگزاری شهر» است، ارزش روز با لحاظ ضرایب در روش‌های تنزیل جریان نقدی آزاد سهامداران و شرکت، روش P/ E و خالص ارزش روز دارایی‌‌‌ها به میزان 213میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده که با توجه به مالکیت 20درصدی شهر آتیه در این کارگزاری سهم سرمایه‌گذاری شهر آتیه از ارزش کارگزاری شهر 42میلیارد تومان است. سرمایه‌گذاری دیگر شهر آتیه «لیزینگ شهر» است که بر مبنای روش تنزیل سود تقسیمی (DDM)، ارزش هر سهم آن 26هزار تومان ارزشیابی شده و تعداد سهام آن نیز 20میلیارد است که بر این اساس حقوق صاحبان سهام به ارزش روز 520میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود. مجموع سرمایه‌گذاری‌‌‌های بورسی و غیربورسی شرکت «سرمایه‌گذاری شهر آتیه» ارزش روز برآوردی 6هزار و 449میلیارد و 748میلیون تومانی به دست می‌‌‌آید که با توجه به بهای تمام‌شده یک‌هزار و 15میلیارد تومانی، ارزش‌افزوده این سرمایه‌گذاری به‌‌‌تنهایی برای گروه مالی شهر به میزان 5هزار و 433میلیارد تومان است.

دومین سرمایه‌گذاری غیربورسی ارزشمند گروه مالی شهر، مالکیت 30درصدی این شرکت در «تامین سرمایه تمدن» است. این سرمایه‌گذاری ارزشمند با سه‌روش مرسوم ارزش‌گذاری یعنی روش‌های جریان نقد آزاد سهامداران، نسبت قیمت به سود P/ E و قیمت به ارزش دفتری P/ BV ارزش‌گذاری شده است. براساس روش اول یعنی FCFE و ضریب اتکای 50درصد ارزش کل سهام به‌‌‌میزان 13هزار میلیارد تومان به‌‌‌دست آمده است. براساس دومین روش یعنی نسبت قیمت به سود (P/ E) ارزش کل 9هزار و 300میلیارد تومان تخمین زده شده است. براساس آخرین روش (P/ BV) ارزش کل 9هزار و 998میلیارد تومان برآورد شده است. میانگین این سه‌روش ارزش جمع‌‌‌بندی کل تامین سرمایه را 11هزار و 366میلیارد تومان به‌‌‌دست می‌‌‌آورد که بر این اساس ارزش هر سهم این تامین سرمایه 568تومان خواهد شد. با توجه به مالکیت 30درصدی تامین سرمایه تمدن ارزش برآوردی آن برای گروه مالی شهر 3هزار و 409میلیارد تومان می‌شود که اگر بهای تمام‌شده 3هزار و 160میلیارد تومانی آن را کم کنیم، ارزش‌افزوده‌‌‌ای بالغ بر 248میلیارد و 900میلیون تومان برای گروه مالی شهر به دنبال داشته است.  آخرین سرمایه‌گذاری مهم «شهر» در شرکت «توسعه گردشگری شهرآئین» صورت گرفته که ارزش روز آن براساس روش خالص ارزش روز دارایی‌‌‌ها 50میلیارد تومان تخمین زده شده که با توجه به تعداد سهام 101عددی NAV هر سهم آن 498تومان به‌‌‌دست می‌‌‌آید. بر این اساس با توجه به مالکیت 99درصدی گروه مالی شهر در توسعه گردشگری شهرآئین، ارزش برآوردی روز آن 49میلیارد و 757میلیون تومان به دست می‌‌‌آید که با در نظر گرفتن بهای تمام‌شده 9میلیارد و 990میلیون تومانی آن می‌‌‌توان گفت ارزش افزوده‌‌‌ای بالغ بر 39میلیارد و 767میلیون تومان برای «شهر» به دنبال داشته است.  سرمایه‌گذاری‌‌‌های ارزشمند گروه مالی شهر در شرکت‌های غیربورسی که عنوان شد، ارزش برآوردی به‌میزان 10هزار و 337میلیارد و 529میلیون تومان برای گروه مالی شهر ایجاد کرده‌‌‌اند. درصورت کسر بهای تمام‌شده 4هزار و 614میلیارد و 956میلیون تومانی آن ارزش‌افزوده سرمایه‌گذاری‌‌‌های غیربورسی «شهر» به‌میزان 5هزار و 722میلیارد و 573میلیون تومان بوده است.

ارزش ذاتی 373تومانی هر سهم «شهر»

پرتفوی گروه مالی شهر معرفی و ارزش‌گذاری شد که البته باید توجه کرد عمده تمرکز این پرتفو بر شرکت‌های غیربورسی بوده است. ارزش روز دارایی‌‌‌های شرکت براساس گزارش 12ماهه منتشرشده توسط «شهر» به میزان 7هزار و 365میلیارد و 923میلیون تومان بوده است. ارزش روز بدهی‌‌‌های این گروه مالی نیز به‌‌‌میزان 2هزار و 293میلیارد و 565میلیون تومان بوده که بر ایناساس حقوق صاحبان سهام شرکت مبلغ 5هزار و 72میلیارد و 357میلیون تومان به‌‌‌دست می‌‌‌آید. در این بین ارزش‌افزوده دارایی‌‌‌های ثابت مشهود شرکت مبلغ 67میلیارد تومان محاسبه شده است. حال با توجه به ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت که مبلغ یک‌هزار و 462میلیارد و 491میلیون تومان بوده و ارزش برآوردی سرمایه‌گذاری‌‌‌های غیربورسی گروه مالی شهر که به‌‌‌میزان 5هزار و 722میلیارد و 573میلیون تومان ارزش‌گذاری شده، خالص ارزش روز دارایی‌‌‌های «شهر» به‌‌‌میزان 12هزار و 324میلیارد و 478میلیون تومان به‌دست می‌‌‌آید. حال با توجه به تعداد سهام این شرکت که مجموعا 33میلیارد است NAV هر سهم گروه مالی شهر به‌‌‌میزان 373تومان ارزش‌گذاری می‌شود. با توجه به بازه قیمتی مجاز برای عرضه این شرکت که از 150تومان تا 184تومان است، اگر مبنا را سقف قیمت یعنی 184تومان در نظر بگیریم، نسبت قیمت به خالص ارزش هر سهم شرکت 49درصد محاسبه می‌شود. براساس محاسبات مذکور می‌‌‌توان اذعان کرد که فاصله قیمت عرضه سهام «شهر» تا ارزش منصفانه آن در حدود 102درصد است که نشان می‌دهد قیمت درنظر گرفته‌شده برای عرضه سهام گروه مالی شهر، منصفانه و خوب است که این امر می‌‌‌تواند استقبال از عرضه اولیه را افزایش دهد و سود خوبی را نصیب سهامداران کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان