وزیرخارجه در جمع‌بندی اجلاس گروه همکاری قفقاز خبر داد

دو پیام مهم نشست ۳+۳ در تهران

شماره روزنامه: ۵۸۵۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۸/۳ ...

بیانیه 9 بندی

وزرای خارجه فرمت 3+3 در تهران در بیانیه‌‌‌ای با تاکید بر خاتمه فوری هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه در غزه، اهمیت حل و فصل مسالمت‌‌‌آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و خدشه‌‌‌ناپذیری مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و توافق کردند نشست بعدی در ترکیه برگزار شود. در پایان این نشست بیانیه‌‌‌ای 9 بندی به شرح زیر صادر شد. در این بیانیه عنوان شده است: وزرای خارجه مهم‌ترین موضوعات مطرح در منطقه را بررسی کرده و بر اهمیت سازوکارهایی مانند سازوکار مشورتی منطقه‌‌‌ای «3+3» در فراهم آوردن فرصت‌‌‌های گفت‌‌‌وگوی سازنده و ایجاد همکاری‌‌‌های متقابلا سودمند بین کشورهای منطقه که در این زمینه نقش اصلی را دارند، تاکید کردند. وزرای حاضر در این نشست بر نقش مثبت همکاری‌‌‌‌‌‌های اقتصادی بر تقویت اعتماد متقابل، بهروزی ملت‌‌‌ها و ثبات منطقه تاکید کردند.

حاضران اهمیت همکاری‌‌‌های فرهنگی، ارتباطات مردمی و اجرای پروژه‌‌‌های مشترک در حوزه‌‌‌های آموزشی، علمی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی را مورد تاکید قرار دادند. در این بیانیه آمده است: در راستای ایجاد صلح پایدار و توسعه اقتصادی منطقه، رایزنی و تعاملات دوجانبه و چندجانبه را تقویت خواهند کرد. وزرای خارجه پنج کشور در این بیانیه از روندهای جاری عادی‌‌‌سازی و توسعه مناسبات بین کلیه کشورهای منطقه استقبال کردند. حاضران در نشست مذکور با ارزیابی مثبت از نتایج این نشست، باز بودن این نشست برای مشارکت برابر گرجستان در آن را مورد تاکید مجدد قرار دادند. وزرای خارجه همچنین در مورد وضعیت غزه تبادل نظر کرده و بر لزوم خاتمه فوری هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌‌‌گناه تاکید کردند. وزرای امور خارجه جمهوری ارمنستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری ترکیه و فدراسیون روسیه، به خاطر میزبانی شایسته و برگزاری موفق این نشست، از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند.

در پایان این نشست، وزیر خارجه ایران در نشست خبری حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. حسین امیرعبداللهیان درباره برگزاری نشست وزرای خارجه فرمت 3+3 در تهران بیان کرد: اینکه همزمان با بحران در غزه و عملیات‌‌‌های نظامی و تجاوزات مستمر رژیم جعلی اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی در غزه این نشست در تهران برگزار می‌شود، دو پیام مهم داشت. پیام اول اینکه ما از فرصت حضور وزرای خارجه این کشورها برای پرداختن و تمرکز بیشتر و رایزنی و مشورت‌‌‌های دوجانبه در سطح وزرا و همچنین فرصت دیدار با رئیس‌جمهور آقای رئیسی استفاده کرده و تلاش کردیم در خصوص یافتن راهکارهایی برای توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، ارسال کمک‌‌‌های انسان‌دوستانه و متوقف کردن اقدامات برای کوچ اجباری ساکنان غزه به جنوب منطقه فلسطین رایزنی‌‌‌های نزدیک و ثمربخشی را داشته باشیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی خاطرنشان کرد: این اجلاس همچنین این پیام را داشت که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه از کنشگری فعال برخوردار است و در اوج بحران در منطقه غرب آسیا نسبت به تحولات در قفقاز جنوبی توجه دارد.وی در پاسخ به سوالی درباره کریدور زنگزور و همچنین حضور وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در نشست امروز در تهران گفت: نفع اینکه وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در تهران در کنار هم قرار گرفتند یک گام عملی و شاخص در راستای حرکت دو کشور به سوی صلح و دوستی بود. در حاشیه اجلاس نیز فرصتی فراهم شد که وزرای خارجه دو کشور با هم گفت‌‌‌وگویی داشته باشند.

وزیر خارجه بیان کرد: این اجلاس بستری را فراهم کرد که در آن چارچوب امیدواریم هرچه زودتر شاهد برقراری صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی باشیم. اینکه ارمنستان حاکمیت آذربایجان را بر منطقه قره‌‌‌باغ به رسمیت می‌‌‌شناسد و آذربایجان تامین امنیت و حفاظت از ارامنه ساکن در منطقه قره‌‌‌باغ را به عنوان مسوولیت اصلی خود اعلام می‌‌‌کند گام مثبتی است. امیدواریم هرچه زودتر شاهد یک توافق خوب بین ارمنستان و آذربایجان باشیم. امیرعبداللهیان افزود: شعار و عنوان اجلاس امروز تمرکز بر نوبت صلح و همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی و گفت‌‌‌وگوهای ما در متن بیانیه متمرکز بود که امیدواریم در آینده شاهد به‌کارگیری زبان زور در قفقاز جنوبی نباشیم و امیدواریم بعد از ترکیه، این نشست‌‌‌ها در باکو و ایروان استمرار یابد.

امیرعبداللهیان در ادامه این نشست با پرداختن به مساله فلسطین بیان کرد: در نشست امروز در تهران یکی از موضوعات مهم در سخنرانی‌‌‌ها مربوط به تحولات در فلسطین بود، به‌ویژه وزرای خارجه ترکیه و روسیه مواضع قوی و دقیقی داشتند، در چارچوب تاکید برای توقف فوری جنگ و توقف کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان و ارسال فوری کمک‌‌‌‌‌‌های انسان‌دوستانه. رئیس دستگاه دیپلماسی درباره ادعای آمریکایی‌‌‌ها در متهم کردن ایران به حمایت از حماس و جهاد اسلامی نیز اظهار کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ارزش‌‌‌های انسانی، ملی و دینی خودش نسبت به حمایت از مقاومت فلسطین در مقابل پدیده شوم اشغالگری اسرائیل همواره موضع روشن و مشخصی داشته است. به حمایت‌‌‌های سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌‌‌ای از مقاومت فلسطین و مقاومت در منطقه در مقابل پدیده رژیم اشغالگر صهیونیستی ادامه می‌‌‌دهیم.

وی گفت: هیچ تعارفی نداریم که بگوییم رژیم صهیونیستی بر مبنای اشغالگری شناخته می‌شود و بر مبنای حقوق بین‌الملل تا زمانی  که اشغال برطرف نشود، قاعده سرزمین اشغالی در این منطقه کاملا حاکم است. براساس حقوق بین‌الملل کسانی که سرزمینشان اشغال شده می‌توانند سلاح حمل کنند و برای دفاع از حقوق مشروع خود اسلحه به دست بگیرند. وزیر خارجه ادامه داد: شاهد این هستیم که برخی کشورهای غربی به‌ویژه با مدیریت آمریکا تلاش دارند پدیده اشغالگری اسرائیل را کاملا نادیده بگیرند و درصدد محکوم کردن و مقابله با جنبش حماس و مقاومت فلسطین در منطقه هستند.

وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره پیام آمریکایی‌ها به ایران گفت: آمریکایی‌‌‌ها مرتبا به همه طرف‌‌‌ها پیام می‌‌‌دهند. البته به ایران حداقل دو بار پیام داده‌‌‌اند .این پیام شامل دو محور اساسی است. محور اول اینکه ما مایل به گسترش جنگ نیستیم و محور دوم اینکه از ایران می‌‌‌خواهیم خویشتنداری کند. حتی در برخی از پیام‌‌‌ها تاکید بر این دارند که ایران به خویشتنداری دیگر کشورها و طرف‌‌‌ها و کنشگران توصیه کند. این در حالی است که آمریکا که ادعا می‌‌‌کند ما به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستیم، خود در دو هفته اخیر ثابت کرده با ارسال ده‌‌‌ها و هزاران محموله سلاح و حمایت تمام‌عیار از رژیم صهیونیستی در حال تشدید شدت دامنه نبرد در غزه و کرانه بر روی زنان و کودکان و غیرنظامیان در فلسطین است.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره برجام و احیای آن و تاثیر تحولات منطقه بر مذاکرات احیای برجام بیان کرد: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است. تحولات منطقه قطعا روی گفت‌‌‌وگوها آثاری را دارد. بازگشت همه طرف‌‌‌ها به برجام در دستورکار دولت قرار دارد و جزو کارویژه‌‌‌های وزارت خارجه است و ابتکارات سلطان عمان به صورت فعال در این رابطه در جریان است. امیرعبداللهیان بیان کرد: متعهد شده‌‌‌ایم در نقطه‌‌‌ای اطلاع‌رسانی را انجام دهیم که نقطه بازگشت همه طرف‌‌‌ها به برجام یا هر تحولی که در چارچوب پیگیری این مسأله رخ می‌‌‌دهد، در آن نقطه قرار بگیرد. ابتکار سلطان عمان فعال است و روی میز است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان