رییس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران

ضرورت کاربردی کردن پژوهش های نوری در بخش های صنعت

تهران - ایرنا - رییس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران گفت: با کاربردی کردن پژوهش‌های الکترونیک نوری، فوتونیک و لیزر و با پیاده سازی آنها در عرصه‌های مختلف صنعت، انگیزه بیشتری در دانشجویان و فارغ التحصیلان ایجاد می شود.

ضرورت کاربردی کردن پژوهش های نوری در بخش های صنعت
دکتر محمدکاظم مروج فرشی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار علمی ایرنا در حاشیه بیست و سومین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و نهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران یکی از مهمترین وظایف اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را امیدبخشی به دانشجویان دانست و تصریح کرد: کاربردی کردن پژوهش ها همچنین بستری مناسب برای تربیت و استفاده حداکثری از توان علمی دانش آموختگان فراهم می کند.

*** قرن 21 به عنوان قرن نور انتخاب شده است
مروج فرشی با بیان اینکه نور یکی از پایه‌ای ترین عناصر ارتباطات اینترنتی است و بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های پژوهشی در سراسر دنیا در زمینه نور است، به اهمیت فوق العاده‌ این حوزه علمی اشاره کرد و یادآور شد: قرن 21 به عنوان قرن نور انتخاب شده است.
وی خاطرنشان کرد: سال 2015 میلادی نیز به دلیل مقارن بودن با هزاره ابن هیثم، فیزیکدان و چشم پزشک مسلمان و به عنوان اولین دانشمندی که نور را فرمول‌بندی کرد، از طرف سازمان یونسکو سال جهانی نور نامیده شد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: در آینده‌ای نزدیک، کشور ما ناچار است فناوری سنتی ارتباطات درون‌شهری را با فناوری نوین 'فیبر به خانه' (fiber to home) جایگزین کند.
دکتر مروج فرشی ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت در حوزه الکترونیک نوری، اپتیک و لیزر بسترساز توسعه دیگر صنایع از جمله صنایع سنگین و اتومبیل سازی است؛ بنابراین انتظار می‌رود به منظور ارتقای سطح علمی در این زمینه برای توسعه صنایع مختلف کاربردی سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.
وی پیشرفت در این زمینه را مستلزم بررسی الگوهای موجود در سطح جهانی و انطباق و بومی‌کردن آن بر اساس نیازها و شرایط و بودجه کشور دانست.

***افزایش انسجام داخلی تنها نتیجه خصومت ورزی خارجی
دکتر مروج فرشی همچنین اقدام اخیر دولت آمریکا در لغو صدور ویزا برای اتباع برخی کشورهای اسلامی به ویژه ایرانیان را غیرانسانی و نژادپرستانه دانست و اظهار کرد: هرگاه مشکلی از بیرون مرزها برای کشور پیش آمده، به افزایش انسجام داخلی منجر و باعث شده است که فعالیت‌های علمی و سازندگی با انگیزه بیشتری دنبال شوند.
وی در خصوص کنفرانس امسال اپتیک و فوتونیک نیز گفت: امسال بیست و سومین سالی است که کنفرانس اپتیک و فوتونیک با همت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و برای اولین بار مقارن با آغازین روز ایام مبارک دهه فجر برگزار شد.
استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: با توجه به این که ارائه سخنرانی‌‌ها و پوسترها با پرسش و پاسخ همراه است، می‌تواند گام موثری در جهت ارتقای سطح علمی کشور باشد.
استاد پیشکسوت مهندسی برق در زمینه پژوهش، به نقش موثر کنفرانس اپتیک و فوتونیک در تجاری‌سازی و اشتغال اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی مانند نمایشگاه‌های جانبی با همین هدف شکل گرفته‌اند.
وی ادامه داد: در این کنفرانس با توجه به فضای محدودی که در اختیار بود، از 14 غرفه موجود چهار غرفه به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده شد که بیشتر به دنبال ارایه دورنمایی از آینده شغلی در این زمینه هستند.
وی تصریح کرد: برگزاری میزگردی در این کنفرانس که با حضور اعضای ستاد توسعه فناوری های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی ریاست جمهوری و با طرح مباحثی در مورد آینده و فرصت های شغلی مطرح شوند، از دیگر اهداف برای اشتغال‌زایی و تجاری سازی این علوم هستند.
استاد پیشکسوت انجمن بین المللی مهندسان برق و الکترونیک IEEE شاخه ایران در سال 95، در اشاره به حمایت های دولت یازدهم تاکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی از بزرگترین حامیان و مشوقان برگزاری این کنفرانس بودند.
بیست و سومین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و نهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 12 تا 14 بهمن‌ماه 95 در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود.

***اپتیک و فوتونیک
با اختراع لیزر و پس از آن ساخت فیبر نوری، حوزه اپتیک در فیزیک گسترده شد.
اپتیک یا فیزیک نور، شاخه‌ای از فیزیک است که به بررسی نور و خواص آن و برهمکنش آن با ماده می‌پردازد.
کاربردهای اپتیک به تدریج در طول زمان آن قدر زیاد شد که سبب تولد شاخه جدیدی به نام فوتونیک شد که با سه گرایش الکترونیک، مخابرات، و فیزیک آغاز به کار کرد.
فوتونیک علمی است که گستره آن شامل ایجاد، انتشار، انتقال، مدولاسیون، سوئیچینگ، تقویت و آشکارسازی نور می شود.
علمی**9259
خبرنگار: سپیده کاشانی* انتشار: زهره محتشمی پور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر