می دانیم انتظار کلمه ای است که از دو عنصر «نفی» و «اثبات»
.............................................
1 المهدی مرحوم آیة الله صدر برای توضیح بیشتر به آنجا رجوع فرمائید.
تشکیل شده است «نفی» از نظر بیگانگی از وضع موجود و احیانا درگیری با آن و «اثبات» یعنی خواهان وضع بهتر بودن.. . در قسمت اول مبارزه با وضع موجود و در قسمت دوم خود سازی و آمادگی لازم است و نیز میدانیم منتظران واقعی برای یک تحول اصلاحی جهانی باید آثار ذیل را دارا باشند:
1 خودسازی فردی
در چنین تحولی عناصر آگاه، بلند اندیشه، و دارای آمادگی کامل روحی و فکری لازم است و تنگ نظری ها، کوته بینی ها، کج فکری ها، حسادتها با موقعیت منتظران واقعی سازگار نیست، نکته مهم، اینکه منتظر واقعی می داند که این انقلاب همه را خواهد گرفت، پس باید جزء موافقان و یا مخالفان باشد زیرا تماشاچی در چنین تحولی معنی ندارد.
این چنین انتظاری برای تصفیه و شستشوی جسم و جان کافی است زیرا ارتشی که انتظار جهاد آزادی بخش را می کشد، در آماده باش کافی، تهیه اسلحه، اصلاح اسلحه، سنگرهای لازم و تقویت روحی سربازان می کوشد. همچنین است حال منتظران واقعی زیرا انتظار مصلح جهانی یعنی آمادگی کامل اخلاقی و مادی و معنوی.
2 خودیاری های اجتماعی
منتظران واقعی ناچارند مراقب یکدیگر باشند و به اصلاح دیگران
نیز بکوشند تا تمام عناصر قابل، در این برنامه شرکت کنند زیرا غافل ماندن افراد از یکدیگر در میدان مبارزه در حکم شکست است باید نقاط ضعف را تقویت و موضع آسیب رسیده را ترمیم نمایند.
3 آماده ساختن زمینه ها
میدانیم این سخن که تمام برنامه های مصلح جهان بر پایه معجزات قرار دارد حرف صحیحی نیست زیرا این انقلاب اصلاحی همچون انقلابهای دیگر پیامبران و مصلحان الهی است که از تمام وسائل طبیعی ممکن، باید استفاده کنند و امدادهای خاص الهی مخصوص موارد نارسائیها است،پس آماده ساختن زمینه ها از شرائط نخستین این تحول است.
طرق آماده شدن زمینه ها
برای فراهم شدن زمینه یک حکومت جهانی دو عنصر نیازمند است «عنصر نفی» یعنی نشان دادن عواملی که مردم را از وضع فعلی، بیزار سازد و «عنصر اثبات» یعنی آشنا ساختن مردم با اصول آن حکومت که برای پذیرش آماده شوند.
در انقلاب مهدی باید آموزش همگانی، در سراسر جهان به وقوع پیوندد، تا همه از اصول آن حکومت آگاه شوند و از ناروائی ها بیزار گردند این حقیقت در احادیث اسلامی نیز آمده است، امام صادق(ع) می فرماید:
«بزودی کوفه از مؤمنان خالی می گردد و علم از آن رخت بر می بندد و خود را درهم می پیچد چنانکه مار در لانه، خود را جمع می کند. سپس دانش در شهری بنام قم آشکار می گردد این شهر معدن علم و دانش و فضل خواهد شد، تا آنجا که مستضعفی در روی زمین در مورد دین باقی نخواهد ماند؛ حتی عروسان حجله، و این نزدیک ظهور قائم ما خواهد بود... علم از این شهر به سایر بلاد می رود تا مشرق و مغرب را فرا گیرد، و خداوند حجتش را بر انسانها تمام گرداند تا آنجا که احدی در زمین باقی نماند که دین و علم به او نرسیده باشد سپس قائم ظاهر خواهد شد».(1) پس انتظار به مفهوم واقعی، برنامه فوق العاده سازنده در تمام زمینه ها است. اما اینکه گفته می شود: پس باید بکوشیم به فساد دامن بزنیم تا مصلح بیاید سخنی غیر صحیح است زیرا در این انقلاب تماشاچی معنی ندارد و عاقلانه نیست که انسان به ظلم دامن زند تا خود مشمول تصفیه واقع شود، علاوه آنچه برای تسریع ظهور مصلح لازم است آمادگی است نه ظلم و فساد، گر چه فساد موجب می شود مردم آماده پذیرفتن اصلاح شوند ولی اگر مردم را آگاه سازیم که این همه جنایتها در اثر حکومتهای متعدد و مختلف است تا مردم را آماده حکومت جهانی کنیم و فکر آنها را بالا ببریم، شرط ظهور حاصل می شود.(2)
شاهد آن مطلبی است که در توقیع امام عصر عجل الله تعالی فرجه به شیخ مفید آمده:
.............................................
1 بحار الانوار، جلد 60، طبع بیروت صفحه 213 و بحار قدیم جلد 14، صفحه .338
2 اقتباس از جزوه درسی استاد ناصر مکارم.
«اگرشیعیان ما آماده عمل بدستورات ما شوند امر ظهور واقع می شود».