وبلاگ مشرق

"انتخابات" و شعبان بی‌مُخ‌های سیاست‌نیاموخته / همراهی مراجع تقلید با انقلاب اسلامی بالاجبار بود!

اگرچه عزم "حزب اصلاح‌طلب اعتدال و توسعه" برای حضور در انتخابات یک عزم ستودنی است اما در عین حال باید برخی ضرورت‌های سیاسی را نیز به این حزب یادآوری کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آنچه نزدیکان روحانی باید بدانند

شور و شیرین انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه

"انتخابات" و شعبان بی‌مُخ‌های سیاست‌نیاموخته / همراهی مراجع تقلید با انقلاب اسلامی بالاجبار بود!

جواد هروی، سخنگوی حزب اصلاح‌طلب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تأکید کرده است: حزب اعتدال و توسعه برای کسب بسیاری از صندلی‌های مجلس به میدان انتخابات 1402 وارد شده و به همین خاطر برنامه‌های بسیار مدون و جدی برای حل مشکلات کشور، ایجاد رضایت عمومی، مبارزه با فساد و حتی بحث رفع تحریم‌ها پیش‌بینی کردیم. در این راستا احتمال ائتلاف با گروه‌های دیگر هم وجود دارد و در بحث سیاسی و انتخاباتی همه دنیا مرسوم است که اگر نیاز باشد احزاب می‌توانند حتی با مخالفین خودشان هم ائتلاف کنند.

او در اشاره به برنامه‌های حزب اعتدال برای سیاست خارجی در مجلس آینده نیز می‌گوید: در بحث خارجی هم تلاش‌مان این است که مجلسی داشته باشیم که بتواند در رویکرد خود در حوزه نظام بین‌الملل تنش‌زدایی جدی را داشته باشد. پیوستن به FATF مدنظر ما است و در نظام بین‌المللی براساس همان چیزی که رهبری فرمودند عزت، حکمت و مصلحت را دنبال خواهیم کرد. این شاید کلیاتی از برنامه حزب در این دوره از انتخابات باشد.[1]

*شجاعت و اصالت سیاسی حزب اعتدال و توسعه برای ورود به انتخاباتی که برخی هم‌مسلکان آنها در اردوگاه اصلاحات دست به تحریم آن زده‌اند ستودنی است.

و البته باید از چنین رفتارهایی حمایت شود تا عاملان پروژه خیانتبار تحریم انتخابات سیه‌روی شوند و از طرفی مردم هم بدانند کدام جریانات سیاسی سر در آستان دموکراسی دارند و کدامیک بر طریق خروج مسلحانه گام برمی‌دارند.

در بحث تأکید سخنگوی حزب اعتدال بر پیگیری FATF در مجلس آتی نیز باید به آقای هروی گوشزد کرد این مسئله در حیطه اختیارات مجلس نیست و یکی از نشانه‌های برنامه‌های انتخاباتی اصیل؛ ارائه برنامه‌هایی است که در حیطه شأن و اختیارات نمایندگان باشد.

همچنین به این بهانه باید به یک نکته مهم در ساحت فعالیت‌های سیاسی و البته انتخاباتی اشاره کرد و آن اینکه مردم و رجال سیاسی بدانند "برنامه" صرفا وقتی معنا دارد که مبتنی بر "کارنامه" باشد.

زیرا برنامه بدون کارنامه صرفا مشتی حرف است که تجربه نشان داده چندان هم توانایی رسیدن به مقصد را ندارد. ضمن اینکه کارنامه و ارائه آن به مردم یک خیر بزرگ نیز با خود دارد و آن واقعی شدن برنامه‌هاست.

پیشنهاد می‌شود حزب اعتدال و توسعه برای تدوین برنامه انتخاباتی خود کارنامه اقتصادی چهره‌های محوری‌اش در ایام دولت آقای روحانی (مثل آقای نوبخت) را به مردم ارائه کند تا مردم بدانند نمایندگانی که قرار است با پیروی از تفکر نوبخت وارد مجلس سیزدهم شوند؛ دقیقا چه تأثیراتی در معیشت و اقتصاد و فرهنگ و دین آنها خواهند داشت؟!

امید است که با ترویج گفتمان "کارنامه‌ات چیست؟!"؛ شاهد پیشرفتگی سیاسی تمام گروه‌ها، رجال، طیف‌ها و احزاب در انتخابات‌های ایران باشیم.

***

همراهی مراجع تقلید با انقلاب اسلامی بالاجبار بود!

"انتخابات" و شعبان بی‌مُخ‌های سیاست‌نیاموخته / همراهی مراجع تقلید با انقلاب اسلامی بالاجبار بود!

محمدعلی ایازی، از اعضای تشکل چپ موسوم به مجمع محققین و مدرسین حوزه که رسانه‌های اصلاح‌طلب از وی با عنوان آیت‌ا... یاد می‌کنند به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با انصاف‌نیوز درباره علما و مراجع قم مدعی اجبار آنها در همراهی با انقلاب اسلامی شده و گفته است: به لحاظ تاریخی در فرهنگ حوزه‌های سنتی ما حرف زدن و موضع گرفتن در حوزه مسائل سیاسی علی الاغلب نبوده است. اشخاصی مثل امام، آیت‌الله منتظری واستثنائات حوزه بوده‌اند. آقای گلپایگانی، نجفی مرعشی، اراکی، خوانساری و ده‌ها مرجع دیگر که در زمان امام بودند هیچکدام حرفی نمی‌زدند. بعد هم که اتفاقات اوج گرفت بالاجبار اطلاعیه‌ای دادند.

او تأکید می‌کند: در مورد همین سطح از همراهی با انقلاب هم بعدا گفتند که پشیمانند و اگر چنین نمی‌کردند وزر و وبال اتفاقاتی که پس از انقلاب در مصادره اموال و اعدامها افتاد به گردنشان نبود. چند وقت خدمت یکی از مراجع معاصر بودم، می‌گفت آقا ما یکبار رفتیم. بس است دیگر! همان زمان که اطلاعیه دادیم و امضا کردیم.[2]

*این سخنان صرفا ناشی از عدم شناخت حوزه و ناآشنایی نسبت به ساحت مرجعیت و روحانیت شیعه است. عدم شناختی که البته عمامه بر سر خود گذاشته و حرف‌هایش را به اسم مدرسین حوزه و "آیت‌ا..." القا می‌کند!

و گرنه کیست که نداند صفت بارز روحانیت و مرجعیت شیعه "شجاعت" بوده و هیچ حاکم و حکومتی در تمام دوران عمر بابرکت حوزه‌های علمیه نبوده که توانسته باشد علما و مراجع را مجتمعاً به کار یا موضعی وادار کند.

بله! نحله‌ای در برخی مناطق حوزه هست که فکر می‌کند نباید به مسائل سیاسی ورود کرد.

اما این نحله اقلیتی و غیرتأثیرگذار کجا توانسته جلوی صفات همیشگی عالمان شیعه از جمله شجاعت، انقلابی‌گری، حضور در میدان و مهمتر از همه "عقلانیت" را بگیرد؟!

تاریخ ایران آیا حضور علامه جوادی‌آملی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را ندیده است؟

آیا پیکر آن همه شهید مظلوم محراب بر دوش مردم ایران تشییع نشد؟

آیا این حسن‌زاده آملی نبود که در دوران دفع مقدس همراه با رزمندگان به اقامه نماز می‌پرداخت؟

ایازی آیا فتوای اقتصادی مرحوم آیت‌ا... علوی‌گرگانی در حرمت دریافت سود وام کرونا از مردم را ندید؟

مواضع ضد فتنه آیت‌ا... نوری همدانی را چطور باید محو کرد؟

آیا این روحانیت شیعه نیست که بیشترین تعداد شهید را نسبت به صنوف دیگر تقدیم راه اسلام و ایران و مردم کرده است؟

مسئله مهمتر اما بهتان زدن ایازی به ساحت علماست... آنجا که می‌گوید آنها بالاجبار با انقلاب اسلامی همراهی کرده‌اند! ایازی برای این بهتان یا باید سندی ارائه می‌داد که نداده و یا اقدام به نیت‌خوانی و مغیّبات کرده که این کار هم اولا بلااثبات و ثانیا گناه است.

ایازی فردی است که پیش از این در اشاره به بیانات انتخاباتی رهبر انقلاب؛ از تز "توقف انتخابات" حرف زده بود.[3]

***

"انتخابات" و شعبان بی‌مُخ‌های سیاست‌نیاموخته

"انتخابات" و شعبان بی‌مُخ‌های سیاست‌نیاموخته / همراهی مراجع تقلید با انقلاب اسلامی بالاجبار بود!

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات و از چپ‌های تحریمی در اظهاراتی که روزنامه آرمان ملی آنها را منتشر کرد در خصوص سکوت لیدر اصلاح‌طلبان گفته است: مسلم است که وقتی کاندیدا، لیست و رقابتی وجود نداشته باشد، خاتمی درباره انتخابات مجلس سکوت می‌کند. او موقعی از مردم درخواست مشارکت داشت که مردم انگیزه داشتند و احساس می‌کردند حضورشان می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اکنون فضا به گونه‌ای است که امکان حضور و مشارکت مردم وجود ندارد، طبیعتا خاتمی حرفی درباره انتخابات نمی‌زند.

او در خصوص ارائه لیست واحد در انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان گفت: لیست واحد را با کدام کاندیدا ارائه دهیم، وقتی تمام فرصت‌ها نه فقط از اصلاح‌طلبان بلکه از مردم نیز گرفته شده‌است؟ وقتی کاندیدای اصلاح‌طلبی وجود ندارد و مردم حق انتخاب ندارند و رقابت واقعی صورت نمی‌گیرد، چگونه لیست واحد ارائه شود؟

سخنگوی جبهه اصلاحات اظهار می‌دارد: انتخابات واقعی و دموکراسی یعنی نظر اکثریت مردم و هرچه که مورد پسندشان است؛ حال اگر قرار باشد بیش از 50 درصد مردم در یک انتخابات شرکت نکنند، آن انتخابات موضوعیت خودش را از دست می‌دهد و نظامی که بیش از 50 درصد مردم به آن پشت بکنند دیگر مقبولیت لازم را ندارد![4]

*باید از جواد امام و رئیس او پرسید که با این تفاسیر پس چرا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 و در حالی که هیچ نامزدی در انتخابات نداشتید اما شرکت و از شیخ حسن روحانی حمایت کردید؟!

پاسخ جواد امام و رئیس او به این پرسش می‌تواند حقیقت سناریویی به نام "تحریم انتخابات" که چپ‌های خیانت‌پیشه آنرا کارگردانی کرده‌اند، هویدا سازد.

بیان این تأکید ضروریست که بر زمین گذاشتن صندوق رأی و ذبح آن به معنی برداشتن سلاح علیه نظام سیاسی است زیرا در یک حکومت قانونی، هیچ راهی جز صندوق رأی برای اصلاح امور و یا بهینه‌سازی آن وجود ندارد و کسی که از عبور از صندوق رأی حرف می‌زند جز سلوک شعبان بی‌مُخ و اسلحه راه دیگری در پیش رو ندارد.

در بحث مقبولیت نداشتن حکومتی که مشارکت انتخاباتی‌اش زیر 50 درصد باشد نیز باید تصریح کرد امثال جواد امام از آنجا که با تحریم انتخابات نشان داده‌اند صرفا شعبان بی‌مُخی، اسلحه و فتنه را خوب می‌شناسند و شناختی از سیاست ندارند، نمی‌فهمند که مشروعیت انتخابات به قانون است نه میزان مشارکت و قاعده دموکراسی این است که وقتی قانون اجرا می‌شود؛ هر میزان مشارکتی لازم‌الاتباع برای همه است.

چه اینکه امثال جواد امام باید بدانند در همان سالی که پیکر شهید سلیمانی روی دست میلیون‌ها ایرانی تشییع شد (سال 98)؛ انتخابات مجلس یازدهم نیز با مشارکتی زیر 50 درصد رقم خورد. و این یعنی نظام اسلامی در کنار مقبولیت و ایضا مشروعیت خود که در تشییع سردار ملی ایرانی شاهد آن بود البته با کاهش مشارکت انتخاباتی هم مواجه شد.

همچنین است که مسلحین در کلاس سیاست نمی‌آموزند که مشارکت انتخاباتی یک امر سینوسی است و در هر مقطعی می‌تواند به دلیل صفت تابع بودن خود؛ کمتر یا بیشتر شود. و امر غیر عقلانی آن است که فردی بخواهد بر اساس این حرکت سینوسی؛ نتیجه عدم مقبولیت یا اثبات مشروعیت بگیرد.

گفتنیست چپ‌های تحریمی قصد دارند در قالب پروژه "تحریم انتخابات" کسانی از مردم را بفریبند و منجر به عدم مشارکت آنها در انتخابات شوند.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1430119

2_ http://www.ensafnews.com/475868

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1617956

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1086716

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان