درخواست ۳۰ رسانه جهان از اسرائیل برای حفاظت از خبرنگاران در غزه

از زمان ایجاد کمیته حمایت از خبرنگاران در سال ۱۹۸۱، این سازمان غیردولتی چنین درگیری مرگباری را برای روزنامه نگاران ثبت نکرده است.

 بیش از 30 تحریریه در نامه ای سرگشاده از مقامات اسرائیلی خواستند  «طبق قوانین بین المللی»،‌ در جنگ غزه،‌ از خبرنگاران محافظت شود.   

به گزارش "روزنامه نگاری جدید"‌،‌ به دعوت کمیته حمایت از خبرنگاران، بیش از 30 رسانه بین‌المللی از جمله آسوشیتدپرس (AP)،‌ خبرگزاری فرانسه (AFP)،‌ بی‌بی‌سی، رویترز، واشنگتن پست، نیویورک تایمز،‌ سی ان ان و اشپیگل فراخوان مشترکی را برای محافظت از خبرنگاران، کسانی که تلاش می‌کنند حمله اسراییل به غزه را مستندسازی کنند، منتشر کردند.

در این نامه آمده است جنگ در غزه خطرناک ترین برای خبرنگاران است.

به نوشته نشریه فرانسوی لیبراسیون، دست کم 94 روزنامه نگار از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس کشته شده اند که اکثریت آنها فلسطینی هستند.

از زمان ایجاد کمیته حمایت از خبرنگاران در سال 1981، این سازمان غیردولتی چنین درگیری مرگباری را برای روزنامه نگاران ثبت نکرده است.

در این نامه آمده: نزدیک به 5 ماه است که روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ای در غزه که عملاً تنها منبع اطلاعاتی روی زمین در سرزمین فلسطین هستند  در "شرایط بی‌سابقه" کار می‌کنند و "علیرغم خطرات شخصی که متحمل می‌شوند به کار خود ادامه می‌دهند".

این متن می افزاید: علیرغم از دست دادن خانواده، دوستان و همکاران، ویران شدن خانه ها و دفاتر آنها، سفرهای مداوم، قطعی ارتباطات و کمبود مواد غذایی و سوخت، آنها همچنان به کار خود ادامه می دهند.

از زمان آغاز درگیری، به دلیل ممانعت اسرائیل، دسترسی خبرنگاران غیرساکن به نوار غزه بسیار نادر بوده است. 

تنها شمار کمی از گزارش‌های روزنامه‌نگارانی که توسط ارتش اسرائیل اسکورت می‌شوند، به‌صورت اندک، مجاز به انتشار هستند. 

روز چهارشنبه حدود 50 خبرنگار و مجری که برای شبکه های تلویزیونی بریتانیا و آمریکا کار می‌کردند، در نامه‌ای سرگشاده جلوگیری از سفر آنها به غزه را محکوم کردند.

مهدی حیدری -  روزنامه نگاری جدید

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان