آمریکا کانال تلگرامی غزه حالا و موسس آن را هم تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) روز چهارشنبه دو فرد و سه نهاد را به عنوان تسهیل کننده های مالی اصلی برای حماس تحریم کرد.

 وزارت خزانه‌داری آمریکا در تداوم تحریم های خود علیه حماس از زمان حمله این گروه موسوم به عملیات طوفان الاقصی علیه مواضع اسرائیل در هفتم اکتبر 2023  اعلام کرد که کانال تلگرامی «غزه حالا» و موسس آن «مصطفی عیاش» را به اتهام اقدام به جمع‌آوری کمک مالی برای حماس، تحریم کرده است.
 
به گزارش ایرنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) روز چهارشنبه دو فرد و سه نهاد را به عنوان تسهیل کننده های مالی اصلی برای حماس تحریم کرد.
 
وزارت خزانه داری آمریکا افزود: «در پی حمله تروریستی 7 اکتبر 2023 که توسط حماس علیه اسرائیل انجام شد، نهاد موسوم به «غزه حالا » برای حمایت از حماس، تلاش‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی انجام داد. این نهاد و بنیانگذار آن به نام «مصطفی عیاش»، همچنین شرکت های القریشی اکزکیوتیو و اخیرا القریشی و مدیر این دو شرکت، آئوزما سلطانه برای جمع‌آوری کمک مالی برای حماس تلاش کردند.»
 
برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: « وزارت خزانه داری همچنان متعهد به محدود کردن توانایی حماس برای تأمین مالی فعالیت های تروریستی خود، از جمله از طریق کارزارهای مجازی جمع آوری کمک های مالی است. آمریکا در هماهنگی نزدیک با شرکای انگلیسی خود، به استفاده از ابزارهای لازم برای مختل کردن توانایی حماس جهت کمک به حملات بیشتر ادامه خواهد داد.»
 
ایالات متحده آمریکا از زمان عملیات هفتم اکتبر 2023 حماس می گوید که هیچ نقشی برای این گروه در آینده قائل نیست.
 
«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن نقشی برای حماس در آینده فلسطین و راهکار سیاسی مدنظر قائل است، گفت: «به هیچ وجه».
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره حماس ادعا کرد: « حماس یک گروه تروریستی بی رحم است که حتی پیش از حمله فجیع 7 اکتبر 2023 دست به حملات تروریستی زده بود. حماس هیچ حقی در مشارکت سیاسی ندارد زیرا دستانش به خون آلوده است.»
 
به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین به رهبری حماس،  15 مهرماه 1402برابر با هفتم اکتبر 2023، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از 45 روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه 1402 برابر با 24 نوامبر 2023، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام  10 آذر برابر با اول دسامبر 2023 به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.
 
سرانجام پس از نزدیک به 6 ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل 6 فروردین ماه 1403 برابر با 25 مارس 2024 با 14 رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ 2728 را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در 15 روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.
 
آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، اما این بار به این قطعنامه رای ممتنع داد و به این ترتیب، بدلیل عدم مخالفت اعضای دائم شورای امنیت و بدون هیچ مخالفتی این قطعنامه به تصویب رسید. این قطعنامه را 10 عضو غیردائمی شورای امنیت تنطیم کرده بودند.
این قطعنامه خواستار اجرای آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده و گفته است: آتش بس فوری در ماه رمضان توسط همه طرف ها رعایت شود که منجر به آتش بس پایدار می شود.
 
این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه آنها شده است و از طرفین می خواهد به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی در رابطه با تمام افراد بازداشتی، عمل کنند.
 
در پی تصویب این قطعنامه، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در این باره اعلام کرد: سفر هیات اسرائیل به واشنگتن که قرار بود درباره عملیات در رفح رایزنی کند، لغو شد.
 
دفتر نتانیاهو در این بیانیه‌ اعلام کرد: آمریکا از مواضع قاطع خود عقب نشینی کرده است و هیات اسرائیلی به واشنگتن نخواهد رفت. این اقدام آمریکا به تلاش‌ها برای آزادی اسرا لطمه می‌زند؛ زیرا حامل پیامی برای حماس است که فشارهای بین‌المللی اجازه دستیابی به توافق آتش‌بس بدون آزادی اسرا را خواهد داد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان