ورزش بعد از عمل دیسک کمر و نکاتی که باید بدانید

پس از عمل دیسک کمر پزشک استفاده از ورزش های سبک را برای تقویت عضلات کمر به شما پیشنهاد می کند، اما به یاد داشته باشید از انجام هرگونه ورزش خودسرانه پرهیز کنید و پیش از انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. پیروی از این ورزش ها به بازیابی توان و بهبودی کمک بسیاری می کند. در این مقاله با انجام انواع ورزش بعد از دیسک کمر آشنا می شوید.

ورزش بعد از عمل دیسک کمر و نکاتی که باید بدانید

ستون فقرات از مجموعه ای مهره تشکیل شده است، فواصل بین این مهره ها را دیسک پر می کند، ضربات وارد شده به ستون فقرات توسط دیسک کمر دفع می شود. با بروز مشکل در دیسک کمر معمولا از روش جراحی برای درمان استفاده می شود. پس از جراحی استفاده از برخی ورزش های سبک توسط پزشک توصیه می شود. در ادامه با انواع ورزش بعد از عمل دیسک کمر آشنا می شوید.

بی حرکتی پس از انجام عمل دیسک کمر می تواند، برای فرد بیمار آسیب هایی به دنبال داشته باشد، از جمله این آسیب ها می توان به ضعف عضلات اشاره کرد، بنابراین بهتر است، با کمک ورزش های سبک و اصولی از میزان اینگونه آسیب ها کاست.

انواع ورزش بعد از عمل پلاتین گذاری کمر

ورزش بعد از عمل دیسک کمر

لازم به ذکر است، پس از انجام جراحی نباید فرد به شکل خودسرانه شروع به انجام ورزش کند، پیش از قدم گذاشتن در این مسیر ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و توصیه های لازم را از متخصص دریافت کنید، تا آسیبی متوجه شما نشود. انجام تمرینات بعد از جراحی با هدف خاصی دنبال می شود و این هدف تقویت عضلات کمر می باشد، پیروی از ورزش های فیزیوتراپی می تواند، تاثیر بسیار مشهودی در روند بهبودی و تقویت عضلات داشته باشد.

نوع ورزش های توصیه شده برای هر فرد با دیگری متفاوت می باشد، اما عمده ترین هدف ها از انجام این تمرینات رسیدن به وضعیت جسمانی صحیح از نظر ارگونومی در هنگام نشستن، ایستادن، بلند کردن اجسام، کشش و تقویت عضلات پایین کمر و پا ها و همچنین بهبود دامنه حرکتی کمر و پا می باشد. ممکن است این سوال برای شما نیز مطرح شود، که درمان دیسک کمر به چه روش هایی انجام می شود؟ و پس از هر روش از چه ورزش هایی می توان استفاده کرد. پاسخ به این سوال در ادامه ذکر شده است.

ورزش پس از عمل کمر با پلاتین

در مواقعی که ستون فقرات ناپیدار است، یا وضعیت مهره ها با لغزش همراه است، از روش جراحی دیسک کمر با پلاتین استفاده می شود. در شرایطی که کمر به دلیل وجود توده یا آسیب استخوانی دچار مشکل شده باشد، از این روش استفاده می شود، تا علائم آزار دهنده و درد کاهش یابد. در این شرایط پزشک از ورزش بعد از عمل دیسک کمر استفاده می کند، تا بیمار به بهبودی برسد. پیش از استفاده از  تمرینات ورزشی حتما پزشک توصیه هایی برای بیمار خواهد داشت، در بیشتر مواقع این توصیه ها شامل موارد زیر می باشد.

مشورت با پزشک برای انجام ورزش بعد از عمل دیسک کمر

معمولا پس از پلاتین گذاری توصیه می شود، تقریبا تا سه ماه پس از جراحی دیسک کمر با پلاتین از کمربند استفاده شود، بهترین ورزش در این دوران پیاده روی آهسته می باشد.

استفاده از ورزش در آب برای بیمارانی که عمل پلاتین گذاری انجام داده اند، تا زمانی که از کمربند استفاده می کنند، امکان پذیر نمی باشد. این مدت شامل سه ماه اول پس از عمل می باشد. با گذشت سه ماه بیمار می تواند، از سایر ورزش های در آب مانند شنا، حرکات اصلاحی و آب درمانی برای درمان کمر درد  و حرکات نرمشی در آب استفاده کند. البته نوع ورزش های با توجه به شرایط بیمار و نوع جراحی متفاوت خواهد بود. برای انجام ورزش پس از جراحی کمر از انجام خودسرانه ورزش ها پرهیز کنید، تا سلامتی شما به خطر نیفتد.

ورزش بعد از عمل دیسک کمر با لیزر

امروزه افراد  بسیاری خواهان عمل دیسک کمر با لیزر می باشند، زیرا با جراحی کمر توسط لیزر درد مربوط به پا و کمر را کاهش می دهد. البته کاهش یافتن درد ها به معنای بازگشت به روال معمول نیست و همچنان لازم است، تا بیمار با توجه به شرایط خود فعالیت داشته باشد و استراحت کافی را فراموش نکند و از برخی ورزش های سبک برای دستیابی به بهبودی استفاده کند.

بیان برخی از انواع ورزش ها در این مقاله به این معنا نمی باشد، که در صورت نداشتن درد می توانید، از این ورزش ها استفاده کنید، در واقع می توانید، با این ورش ها آشنا شوید و شیوه صحیح اجرا آن را بیاموزید و پس از مشورت با پزشک خود در صورت بی خطر بودن و رعایت نکاتی که پزشک گوشزد می کند، از این تمرینات پیروی کنید.

محدودیت ها

پس از جراحی دیسک کمر فرد بیمار باید برخی ملاحظات را در نظر داشته باشد و با محدودیت ها بدن حداقل تا بازه زمانی دو هفته به خوبی آشنا باشد. این محدودیت شامل موارد زیر می باشد.

افراد که تحت جراحی دیسک کمر قرار گرفته اند، نباید برای انجام فعالیت های روزمره و تمرینات ورزشی از کمر خم شوند، همچنین در طی فعالیت روزمره و ورزش نباید اجسامی با وزن بیشتر از 4 کیلو گرم را از زمین بلند کنند و از انجام تمریناتی که در آن ها باید ستون فقرات خود را بچرخانند، پرهیز شود. برای رسیدن به بهبودی پیروی از تمرینات سبک و اصولی پیشنهاد شده از جانب پزشک به شکل منظم بسیار سودمند می باشد، اما در طی این تمرینات نباید فرد بیش از اندازه به خود فشار وارد کند و لازم است، تا به اندازه کافی استراحت داشته باشد.

ممکن است، پس از جراحی فرد دچار ضعف یا خستگی باشد و نتواند حرکات تمرینی ورزش بعد از عمل دیسک کمر را به درستی انجام دهد، بنابراین تمرینات در نهایت دقت انجام گیرد، تا از افتادن و آسیب دیدن ستون فقرات پیشگیری شود.

حفظ وضعیت صحیح

برای ایجاد حالت صحیح در هنگام نشستن از صندلی های بدون پشتی و یا مبل های فرورونده استفاده نکنید، دو هفته ابتدایی پس از عمل باید مراقبت های سختگیرانه تری داشته باشید و هر 20 دقیقه یک بار وضعیت خود را از حالت نشستن تغییر دهید، این زمان به مرور و با توجه به میزان تحمل شما افزایش می یابد.

نحوه صحیح خوابیدن و ورزش بعد از عمل دیسک کمر

در هنگام خواب نباید ستون فقرات شکل خمیده به خود بگیرد، در این شرایط حالت طاق باز و خواب به پهلو مجاز می باشد، برای پیشگیری از خمیده شدن کمر به حالت جنینی نخوابید. برای خوابیدن به پشت یا به پهلو باید از بالش استفاده کنید، تا به ستون فقرات فشار وارد نشود، تشک مناسب بسیار حائز اهمیت است و نباید از تشک هایی استفاده کرد، که کمر در آن فرو می رود.

در هنگام انجام فعالیت های روزمره از ایستادن طولانی مدت در یک وضعیت اجتناب کنید و به جلو خم نشوید. برای اموری که نیازمند ایستادن در یک محل می باشد، مانند آشپزی یا اصلاح صورت یک پای خود را در لبه ای قرار دهید و زانو را خم کنید.

پیاده روی

پیاده روی از انواع ورزش بعد از عمل دیسک کمر می باشد. معمولا پس از انجام این جراحی پزشک شما را از قدم زدن آهسته منع نمی کند و توصیه می کند، تا جایی که برایتان مقدور است، آهسته راه بروید و پیاده روی های کوتاه و آرام داشته باشید. پیاده روی از ورزش های مخصوص کمر می باشد، انجام این ورزش فشار خاصی به کمر وارد نمی کند و در عین حال برای حفظ انعطاف پذیری عضلات مفید می باشد.

بیشتر جراحان به بیماران خود توصیه می کنند، برای بازیابی توانایی های خود ابتدا از پیاده روی های آهسته و در مسیر های صاف و هموار استفاده کنند و در این مسیر بیش از اندازه خود را خسته نکنند، زیرا این ورزش از مفیدترین ورزش ها برای کمر می باشد. با این حال باید قبل از پیاده روی نظر پزشک خود را در این زمینه جویا شوید و پس از آن شروع به پیاده روی کنید. در مراحل ابتدایی این روش می توانید، از عصا یا واکر برای حفظ تعادل کمک بگیرید و در صورتی که درد داشتید از پزشک خود مسکن بخواهید.

تحرک بافت عصبی

استفاده از این ورزش بعد از عمل دیسک کمر هم در وضعیت دمر و هم طاقباز امکان پذیر می باشد، از این نوع ورزش برای پیشگیری از چسبندگی استفاده می شود. اما قبل از در پیش گرفتن هر گونه تمرینی که در این مطلب ذکر می شود، باید با پزشک خود مشورت کنید و در صورت بی خطر بودن به انجام آن مشغول شوید. لازم است این ورزش را چند بار در روز تکرار کنید و در صورتی که حین تمرین دچار درد در اندام تحتانی شدید، مقداری صبر کنید، تا علائم کاهش یابد و پس از آن ورزش را ادامه دهید.

آشنایی با نحوه صحیح ورزش های مفید بعد از عمل دیسک کمر

به پشت دراز بکشید و پشت ران پا را بگیرید تا جایی که برای شما مقدور است، پا را صاف کنید، این حرکت را چند بار تکرار کنید، استفاده از این حرکت 3 تا 5 بار در روز مناسب به نظر می رسد. برای انجام این ورزش در حالت دمر باید زانوی خود را خم کنید و ران پای خود را بگیرید و تا جایی که می توان پای خود را به سمت بالا صاف نگه دارید و دوباره پا را از زانو خم کنید. پس از آن همین حرکت را با پای مخالف انجام دهید. می توانید از یک بالش زیر شکم استفاده کنید، تا تمرینات را راحت تر انجام دهید، انقباض عضلات شکم در هنگام انجام این تمرین برای حفظ ثبات ستون فقرات امری ضروری می باشد.

ورزش های پایدار کننده ستون فقرات

ورزش اول: استفاده از این ورزش بعد از عمل دیسک کمر بسیار مفید می باشد، زیرا با تقویت عضلات پایدار کندده مرکزی بدن میزان فشار وارده بر ستون فقرات کاهش می یابد. در ابتدا به پشت دراز بکشید، در حالی که زانو ها را خم کرده و کف پا ها را بر روی زمین قرار داده اید، شکم خود را به آرامی به داخل جمع کنید، دقیقا مشابه حالتی که می خواهید، یک شلوار تنگ بپوشید، نفس خود را حبس نکنید، برای مدت 5 تا 10 ثانیه این حالت را حفظ کنید و سپس بدن را آزاد کنید.

آشنایی با ورزش های پایدار کننده بعد از عمل دیسک کمر

در هنگام انجام این تمرین هنگامی که عضلات عمقی شکم را منقبض می کنید، عضلات لگن را نیز درگیر کرده و آن ها را نیز منقبض کنید، حالت مشابه این است که تلاش کنید، جلوی خروج ادرار را بگیرید. انقباض همزمان این دو عضله باید برای 5 تا 10 ثانیه بدون حبس نفس ادامه داشته باشد. سه بار در روز و برای 10 تا 15 مرتبه این ورزش را انجام دهید.

ورزش دوم: این بار باید در وضعیت چهار دست و پا قرار بگیرید و همانطور که در ورزش اول توضیح داده شد، باید در این تمرین نیز عضلات شکم و لگن را منقبض نگه دارید. دست های خود را به تناوب بالا و پایین بیاورید، دقت داشته باشید تا در طول انجام تمرینات پشت شما صاف باشد و خم نشود.

ورزش سوم: به شکل دمر دراز بکشید و عضلات لگن و شکم را منقبض کنید، دست ها را به تناوب یا باهم به ست بالا و پایین حرکت دهید و نفس خود را حبس نکنید، از این تمرین روزی سه بار و هر بار تا 10 مرتبه استفاده کنید.

کش عضلات گلوتئال

این ورزش بعد از عمل دیسک کمر به کشش عضلات باسن کمک می کند، مهمترین نکته در انجام این تمرین تلاش برای کشش زانو به سمت بینی و حفظ راستای ستون فقرات و منقبض کردن کردن همزمان عضلات شکم، لگن و پشت بدون حبس کردن نفس می باشد. به پشت دراز بکشید و زانوی خود را با کمک دو دست و رعایت نکات گفته شده به سمت بینی خود خم کنید.

تقویت عضلات گلوتئال بعد از عمل دیسک کمر

این کشش باید برای مدت 20 تا 30 ثانیه طول بکشد و برای هر پا چهار بار تکرار شود. می توانید سه بار در روز از این ورش استفاده کنید.

کشش عضلات پشت پا به شکل ایستاده

در این ورزش عضلات پشت پای شما در یک تمرین ایستاده کشیده و تقویت می شود. رو به روی دیوار بایستید و کف هر دو دست را هم راستا با شانه به دیوار تکیه بزنید، یک زانوی خود را خم کرده و به دیوار نزدیک کنید، پای دیگر باید در امتداد ستون فقرات در خطی صاف قرار دهید، بدن از قسمت شانه باید کمی به سمت دیوار متمایل باشد به شکلی انگار قصد هل دادن دیوار را دارید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، صاف نگه داشتن ستون فقرات و منقبض کردن عضلات شکم می باشد.

این تمرین کششی و ورزش بعد از عمل دیسک کمر باید برای هر پا به مدت 20 تا 30 ادامه داشته باشد، حداقل روزی یک بار از این ورزش استفاده کنید و به یاد داشته باشید، حین تمرین نفس خود را حبس نکنید، کشش ایجاد شده نباید موجب بروز درد در شما شود، به محض احساس درد ورزش را متوقف کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر