در مورد سند و اعتبار زیارت عاشورا که در آن به دشمنان لعن و نفرین شده توضیح دهید؟

زیارت عاشورا دارای متقن‌ترین و معتبرترین سندها است و در کتب شیعه نقل شده که مآخذ آن عبارت است از:

از زیارت عاشورا برکات اخرویه و منافع دنیویه و آثار غریبه و خواصّ عجیبه در قضای حاجات و نیل به مقاصد آن قدر دیده شده که نمی‌توان شمارش کرد.
در مورد سند و اعتبار زیارت عاشورا که در آن به دشمنان لعن و نفرین شده توضیح دهید؟

زیارت عاشورا دارای متقن‌ترین و معتبرترین سندها است و در کتب شیعه نقل شده که مآخذ آن عبارت است از:

1 ـ مصباح المتهجّد. 2 ـ کامل الزیارات. 3 ـ زاد المعاد. 4 ـ تحفة الزّائر.

در این جا سند زیارت عاشورا را از شخصیت کم نظیر و ستاره درخشان علم حدیث، شیخ طوسی که از فقهای برجسته مذهب تشیع می‌باشد نقل می‌کنیم و سپس به امتیاز زیارت عاشورا بر سایر زیارات می‌پردازیم تا شاید توانسته باشیم گوشه‌ای از دین خود را به این گوهر چلچراغ و کبریت احمر یعنی زیارت عاشورا ادا نماییم.

صالح بن عُقْبه وسیف بن عمیره روایت می‌کنند از فردی به نام علقمه فرزند محمّد حضرمی که وی می‌گوید به امام باقر علیه‌السلام عرض کرد: «که اگر قصد زیارت امام حسین علیه‌السلام را از دور یا نزدیک داشته باشم چگونه زیارت کنم؟ حضرت فرمودند: مانند کسی که سلام می‌دهد رو به سوی آن حضرت کن و پس از تکبیر این گونه بخوان السلام علیک یا اباعبداللّه.. و پس از آن 2 رکعت نماز بگزار. 

آنگاه فرمودند: فرشتگان نیز آن حضرت را این گونه زیارت می‌کنند و پاداش چنین زایری بسیار بزرگ است خداوند درجات او را بالا می‌برد، نام او را در زمره همراهان امام حسین و شهیدان کربلا می‌نگارد ثواب زیارت رسولان و پیامبران الهی را برای وی ثبت می‌کند[1].

و در کتاب کامل الزّیارات با همین سند از ابوعبداللّه محمد بن نعمان المفید معروف به ابن المعلّم نقل شده است که با روایت کتاب مصباح المتهجّد اختلاف کمی دارد[2]. افرادی که در سلسله رجال سند این زیارت نام برده شده‌اند افرادی هستند که وثاقت آن‌ها جای هیچ تردید و شکی ندارد.

علاوه بر این‌که مرحوم شیخ عباس قمی که محدّث موفق و کم نظیری می‌باشد این زیارت را در کتاب مفاتیح الجنان با قوّت و قدرت نقل نموده است. و ماجرای سید رشتی را که در سفر حج خدمت حضرت امام عصر علیه‌السلاممی‌رسد و آن حضرت می‌فرماید: چرا زیارت عاشورا نمی‌خوانی؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا!! را نقل می‌کند که تأییدی است بر اهمّیت این زیارت.

در این جا مناسب است به چند نکته مهم توجّه شود:

1 ـ زیارت عاشورا از سایر زیارات امتیازی معلوم و تفوّقی مشهود دارد، چون ظاهر خبر صفوان این است که جبرئیل امین این زیارت را از خدای متعال تلقّی کرده و به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله رساند و به وساطت ائمّه علیهم‌السلام به صادق آل محمّد رسید و وقت اظهار آن در زمان حضرت باقر علیه‌السلام بود.

لذا زیارت عاشورا از احادیث قدسیه می‌باشد و حدیث قدسی کلامی است که معنای آن به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله وحی می‌شود و به صورت الفاظ خاصّی که قابل تغییر نمی‌باشد بر زبان پیامبر جاری می‌گردد و این ویژگی اختصاص به زیارت عاشورا دارد و سایر زیارات این خصوصیت را ندارند.

2 ـ از زیارت عاشورا برکات اخرویه و منافع دنیویه و آثار غریبه و خواصّ عجیبه در قضای حاجات و نیل به مقاصد آن قدر دیده شده که نمی‌توان شمارش کرد.

مرحوم محدّث نوری می‌فرماید: مداومت به آن در چهل روز یا کمتر در قضای حاجات و نیل به مقاصد و دفع دشمنان بی‌نظیر است.

مرحوم آیت... آقا نجفی قوچانی که از شاگردان ممتاز مرحوم آخوند خراسانی بود در خاطرات خود می‌نویسد که هر حاجت مهمّی که برایم پیش می‌آمد به آستان مقدّس حسین علیه‌السلام رو می‌آوردم و با قرائت چهل مرتبه زیارت عاشورا نیازم برآورده می‌شد.

3 ـ در کتاب شفاء الصّدور در شرح زیارت عاشورا تمامی این مطالب و مطالب دیگر به‌طور کامل بیان شده است که اهل تحقیق می‌توانند به آن‌جا مراجعه نمایند.

 


[1]  کامل الزیارات : 174 . 

 
[2]  مائده 5 : 35 .

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان