فعالیت حرفهای دیمیتری ایوانوویچ یرماکوف به عنوان عکاس در دهه 1860 در تفلیس آغاز شد. او در دهه 1860 صاحب یک عکاسخانه بود. این عکاسخانه بسیار محبوب بود و همه اهالی تفلیس مشتاق بودند تا در آنجا پرترههای شخصی و عکسهای خانوادگی بگیرند. او در سال 1870 یک استودیوی دیگر در تفلیس و یک استودیوی دیگر در کیسلوودسک برای فصل تعطیلات افتتاح کرد.
به گزارش فرادید، یرماکوف که یک مسافر خستگیناپذیر بود، عکاسی از مناظر و به تصویر کشیدن صحنههای روزمره را مهمترین چالش زندگی خود میدانست. او کارگاه سیار خود را بهروزرسانی کرد و بهبود بخشید، دوربینش را قابل حمل کرد و به فراگیری زبانها پرداخت (تا اوایل 1900 یرماکوف 10 زبان و گویش را میدانست).
ماهیگیران گرجی
او در سال 1879 سفری طولانی به ایران عهد قاجار انجام داد. در طی این سفر، یرماکوف عکسهای مردمشناختی زیادی گرفت و عنوان «عکاس اعلیحضرت، شاه ایران» را دریافت کرد. او همچنین به عنوان عکاس به همراه نیروهای روس به جبهه قفقاز جنگ روسیه و عثمانی (1877-1878) اعزام شد. عکسهای این دوره وقایع جنگ را به تصویر میکشند.
در دوره 1870 تا 1915، دیمیتری ایوانوویچ برای مدت طولانی در ایران، ترکیه، کریمه و منطقه ماوراء خزر زندگی و کار کرد. کارتپستالهایی که او با عنوان «عکسهای تفلیس اثر یرماکوف» تهیه میکرد بسیار محبوب بودند.
دختران چچنی
دهههای 1880 تا 1900 به دورهی پرکارترین فعالیت عکاسی یرماکوف تبدیل شد. ظهور تجهیزات جدید مانند «دوربین صحرایی» و جعبهی بزرگ استروسکوپی، فرصتهای جدیدی را برای او فراهم کرد. بدین ترتیب، یرماکوف در حین سفر از مکانهای دیدنی قسطنطنیه، آتن و بیتالمقدس نیز عکس گرفت.
در سال 1896، یرماکوف مجموعهای شامل 25556 نگاتیو داشت که گزیدهای واقعی از زندگی روزمره، فرهنگ، باورها و آداب و رسوم ملل و ملیتهای مختلف بود. تقریباً تا آخرین روزهای زندگیاش، یرماکوف به کار مورد علاقه خود مشغول بود.
مارگیرها و درویشها در تهران
یرماکوف جوایزی را از انجمن عکاسی فرانسه (1874)، نمایشگاه انسانشناسی مسکو (1878) و همچنین از انجمنهای عکاسان ایرانی، ترک و ایتالیایی دریافت کرد.
درویشها در تهران
یک درویش در تهران
مغازه فروش ماهی تفلیس
مغازهای در تفلیس
دختران قفقازی
دختر اشراف زاده با لباس تاتاری
فروشگاه ظروف سفالی و فلزی در قفقاز
نانوایی در تفلیس