ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌ا‌لاسلام ولی ابرقویی:

مباحث تربیتی از سیره اهل بیت(ع) استخراج شود/ تربیت نسل موحد؛ هدف ازدواج در اسلام

گروه حوزه‌های علمیه: عضو موسسه پژوهشگران مطهر هدف از ازادواج در اسلام را تربیت نسلی موحد برشمرد وعنوان کرد: مباحث تربیتی در اسلام به صورت ریشه‌ای طرح شده است و بسیاری از این مباحث را می‌توان از سیره اهل بیت(ع) استخراج کرد.


حجت‌ا‌لاسلام والمسلمین روح‎الله ولی ابرقویی، عضو موسسه پژوهشگران مطهر و نویسنده کتاب «کودک‌نامه؛ فرهنگ الفبایی تربیت فرزند در سیره اهل بیت(ع)» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تالیف کتاب فرهنگ الفبایی تربیت فرزند در سیره اهل بیت(ع) تصریح کرد: یکی از خلاء‎هایی که در زمینه تربیت فرزند در نظام فرهنگی اسلام در کشور ما حس می‎شود عدم وجود یک فرهنگ الفبایی و معجم در زمینه تربیت دینی است.



وی افزود: به همین دلیل بود که کتاب فرهنگ الفبایی تربیت فرزند در سیره اهل بیت(ع) تالیف شد؛ البته نباید از حق گذشت که در این زمینه یک کتاب با عنوان حکمت نامه کودک به قلم آیت‎الله محمدی ری شهری تالیف شده است که البته مشکل این کتاب آن است که فرد مراجعه کننده به این کتاب نمی‎تواند به راحتی موضوعات تربیتی را به طورجداگانه از آن استخراج کند.



نویسنده کتاب «کودک‌نامه؛ فرهنگ الفبایی تربیت فرزند در سیره اهل بیت(ع)» یادآور شد: در این کتاب دو هزار موضوع عنوان شده است که این موضوعات با توجه به موضوعات مرتبط با مباحث تربیت فرزند در روایات و سنت پیامبر(ع) و اهل بیت(ع) و همچنین مباحث مرتبط با دانش تربیت کودک ساماندهی شده است.



وی گفت: یکی از حسن‎های این کتاب آن است که اصل استنادات نقلی و روایایی و پژوهشی در پاورقی کتاب آمده است و این مسئله کار را برای پژوهشگران آسانتر می‎کند.



ابرقویی با اشاره به تفاوت‎های نظام تربیتی اسلامی نسبت به مدل‎های دیگر تربیتی، اظهار کرد: تفاوت فاحش نظام تربیتی در اسلام نسبت به غرب آن است که اهل بیت(ع) و اسلام از قبل از تولد فرزند و حتی پیش از ازدواج برنامه‎های مدونی را برای فرزند آینده این خانواده طراحی و تدوین کرده‎اند.



وی گفت: ازدواج در اسلام به نص صریح روایات ائمه اطهار(ع) با هدف تولید نسل موحد صورت می‎گیرد به همین خاطر این ازدواج را به چند بخش تقسیم کرده است که بخش مهمی از آن مربوط به قبل از ازدواج است که انسان قبل از ازدواج باید ملاک‎‏های درستی را برای همسری که می‎خواهد فرزندش را تربیت کند در نظر بگیرد.



ابرقویی خاطرنشان کرد: برنامه اسلام در حوزه تربیت فرزند پس از ازدواج به شاخه‎های متعددی تبدیل می‎شود که یکی از آنها آمادگی برای فرزند دار شدن، دیگری آمادگی برای بارداری و حین و پس از بارداری، حین تولد و پس از آن تا دوران شکوفایی و میانسالی فرزند است.



وی تصریح کرد: اسلام تربیت فرزند تا جوانی را به سه مقطع تقسیم کرده که در هر سه بخش که از یک تا هفت سالگی، هفت سالگی تا چهارده سالگی و از چهارده سالگی تا بیست و یک سالی برنامه‎های مشخصی را برای تربیت فرزند در نظر گرفته است.



پژوهشگر علوم حدیث حوزه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال روایات متعددی از بزرگان دین نقل شده است که والدین در سه سالگی یا پنچ سالگی چه مباحثی را از دین به فرزندان خود آموزش بدهند؛ این جریان تا جوانی و میانسالی آنها ادامه دارد که در این میان برنامه‎های استثنایی در نظر گرفته شده است.



وی گفت: در اسلام تربیت فرزند با مبنایی ریشه‎ای همراه است و فرق آن با تربیت فرزند در مبنای غربی هم در همین مطلب است؛ اسلام صرفا یک سری داده‎های تجربی را که ممکن است سال به سال نظریات آن توسط دانشمندان روانشناس و تربیت‎گر تغییر ‎کند ارایه نمی‏دهد بلکه همواره به دنبال کاری ریشه‎ای در زمینه تربیت فرزند است که حتی این زمینه تربیتی با ملاک‎های ازدواج نیز همراه خواهد بود.



عضو موسسه پژوهشگران مطهر در ادامه با ذکر این مطلب که مباحث تربیتی اسلام باید در حوزه‎های تربیت‎ اجتماعی و خانواده‎ها نشر یابد، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در این زمینه آن است که ما هنوز به ازدواج به دید تربیت نسل موحد نگاه نمی‎کنیم؛ به این مهم نمی‎نگریم که هدف از ازدواج تربیت نسلی ولایت مدار و موحد است.



نویسنده کتاب «کودک‌نامه؛ فرهنگ الفبایی تربیت فرزند در سیره اهل بیت(ع)»  گفت: ایمان برای زندگی فردی زن و مرد نیست؛ بلکه در موحد شدن و دین دار شدن فرزند نیز کاربرد دارد؛ به همین دلیل است که فرهنگ اسلام بهترین و کاملترین سبک را برای زندگی ارایه می‎کند.



این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در مبحث تربیت اسلامی 99 درصد این معارف از روایات اسلامی استخراج می‎شود؛ البته دلیل آن هم مشخص است زیرا در اسلام کلیات بیان می‎شود و جزییات را باید از روایات استخراج کنیم؛ البته در قرآن مطالب زیادی در باره خانواده به چشم می‎خورد که از آن جمله می‏‎توان به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُون»َ اشاره کرد.



وی گفت: با این وجود اکثر منابع اصیل اسلامی در زمینه تربیت اسلامی از ائمه(ع) روایت شده که با توجه به شرایط تاریخی در زمان ائمه اطهار(ع) بیشترین نقل حدیث از امام باقر(ع) و صادق(ع) صورت گرفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان