ماهان شبکه ایرانیان

ویژگی های زمین

اینک به طور فشرده و فهرست وار،ویژگیهای زمین را وامی رسیم.

در مورد زمین،ویژگیهایی در قرآن ذکر شده است که بیشتر ناظر به منافع انسان بر روی زمین است،به همین جهت بحث در مورد این آیات را می توان به دو شاخه،تقسیم کرد:

1-تدبیر جهان.

2-تدبیر انسان.

اینک به طور فشرده و فهرست وار،ویژگیهای زمین را وامی رسیم.

بقره/22:

الذی جعل لکم الارض فراشا .

آنکه زمین را برای شما بستر(آرامش)قرار داد.فراش یعنی بستر،جای راحتی و استراحت انسان.اشاره است به اینکه خداوند زمین را چنان آفریده است که شما در آن به راحتی زندگی می کنید.

طه/53:

الذی جعل لکم الارض مهدا .

آنکه زمین را برای شما جای آرامش و راحتی قرار داد.

نبا/6:

الم نجعل الارض مهادا .

آیا ما زمین را برای شما محل آسایش قرار ندادیم؟

مهد و مهاد نیز معنایی همانند فراش دارند.برخی گفته اند که می توان از این دو کلمه دریافت که زمین همچون گاهواره،دارای حرکت است،اما این روشن نیست زیرا در آنصورت جای آنست که دیگری بگوید نوع این حرکت،گاهواره ای و دارای رفت و برگشت است،در حالیکه چنین نیست.بنابر این ظاهر آیه همان اشاره به راحتی و جای استراحت و آرامش است همچنان که گاهواره برای نوزاد،چنین است.

مؤمن(غافر)/64:

الله الذی جعل لکم الارض قرارا .

خداست آنکه زمین را جای استقرار شما کرد.

نوح/19:

و الله جعل لکم الارض بساطا .

و خداست که زمین را (زیر پای شما) گسترد.

ملک/15:

هو الذی جعل لکم الارض ذلولا فامشوا فی مناکبها (1)

اوست آنکه زمین را برای شما رام ساخت پس به نواحی آن روان شوید.نکته ای که در آیه ی اخیر،بر آن تکیه شده،این است که:زمین زیر پای آدمی،رام است و چون مرکبی است راهوار.و از آن می توان دریافت که زمین دارای حرکت انتقالی است زیرا ذلول به معنی شتر راهوار است.

پس معنی آیه می تواند این باشد که زمین با آنکه حرکت می کند،شما را نمی آزارد وشما روی آن راحت هستید و آن چون مرکب راهواری به حرکت خود ادامه می دهد.

مرسلات/25:

الم نجعل الارض کفاتا .

آیا زمین را جایگاه گرفتن و جذب قرار ندادیم؟

کفات موضعی است که اشیاء در آن جمع آوری می گردد و در اصل معنای آن گرفتن و ضمیمه کردن(قبض و ضم)وجود دارد.از همین جا می توان بهره برد که زمین،اشیاء را به خود جذب می کند،می گیرد و بعید نیست که اشاره به نیروی جاذبه زمین باشد که با توجه به سرعت شگرف حرکت زمین،اگر این نیروی جاذبه نمی بود،همه ی اشیاء روی زمین،در فضا پراکنده می شد.

کفات دارای معنای دیگری نیز می باشد.عرب می گوید:کفت الطائر ای اسرع فی الطیران پرنده به سرعت پرید.با توجه به همین معنا،برخی گفته اند این آیه اشاره ای است به حرکت انتقال زمین.اما ظاهرا این احتمال از احتمال نخستین ضعیف تر است زیرا کفات معنای مصدری دارد بنابر این معنای آیه چنین می شود که:زمین سرعت است،و نه این که سرعت دارد،مگر آنکه مصدر را به معنای صفت بگیریم که این نیز خلاف ظاهر آیه است.

باری،آنچه برشمردیم،اوصاف زمین بود در قرآن معظم،که از هر یک می توان نکته هایی دریافت که احتمالا با مطالب علمی نیز مطابقت داشته باشد.

پی نوشت:

1- منکب:قسمت برآمده ی بدن انسان در جائی که بازو و کتف به هم می رسند.بنابر این منکب ارض یعنی:نواحی زمین،یا بلندیهای زمین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان