ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام آقامیری:

تمدن‌سازی اسلامی نیازمند ساماندهی ابواب اجتماعی فقه است

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه علمیه خواهران تهران با بیان این که تمدن اسلامی نیازمند پی‌ریزی حکومتی اسلامی است عنوان کرد: برای پی‌ریزی حکومت اسلامی باید به ابعاد اجتماعی فقه توجه بیشتری داشت و مباحث اجتماعی را از منظر فقهی ساماندهی کرد.


حجت‎الاسلام والمسلمین آقامیری، مدیر حوزه علمیه خواهران تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) گفت: در بیان تاریخچه بحث تمدن اسلامی باید گفت که نقطه ریشه‎ای تمدن اسلامی در اسلام، از لحظه نامگذاری یثرب به مدینه‎النبی شکل گرفته است.



اسلام به دنبال نجات مدینه‎های جاهلی در جهان است



وی افزود: ویژگی این تمدن‌سازی آن بود که پیامبر(ص) با این اقدام نمادین، یعنی تبدیل مدینه جاهلی به مدینه اسلامی بنیانگذاری تحول بنیادینی را در نظام خلقت و بشریت آغار کردند و نشان دادند که اسلام به دنبال نجات مدینه‎های جاهلی در جهان است.



تمدن‌سازی نیازمند تشکیل جامعه مدنی است



این کارشناس حوزوی یادآور شد: قرآن هم با توجه به اینکه منشور زندگی انسانی است یک نوع مدنیت را به روی انسان باز می‏‎کند؛ کارشناسان، قرآن را منشور زندگی بشر نامیده‎‏اند و قرآن نقش کلیدی در این تمدن‎سازی دارد؛ این تفکر نوین اسلامی در ذیل یک جامعه مدنی اسلامی شکل می‏گیرد.



آقامیری اظهار کرد: در مباحث کلی چه در قرآن و چه روایات، همگی دال بر این است که ما باید در لا به لای کتب روایی و حدیثی به این نکته برسیم که اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در حال بازکردن راه و مسیری نو برای تحقق یک مدینه فاضله هستند.



حوزه‌های علمیه در مسیر تمدن‌سازی باید مشارکتی فعال داشته باشند



مدیر حوزه علمیه خواهران تهران تصریح کرد: طبیعتا حوزه هم از این قضیه مستثنی نیست و تابع همین جریان است و باید در این مسیر پویا و فرهنگی مشارکت فعال داشته باشد.



آقامیری عنوان کرد: قرآن بازگو کننده کل این نظام است؛ نظامی که دربردارنده آداب فردی، اجتماعی و سیاسی و... است؛ برآیند آیات قرآنی بازگو کننده حضور یک جامعه مدنی است؛ کل قرآن در حقیقت در آنجایی که حدود را بیان می‎کند در جایی که اخلاق را سرلوحه زندگی بشری قرار می‎دهد یا جایی که عبودیت را از برجستگی‎های انسان بر می‎‌شمرد، جایی که ایمان را ملاک ارزش قرار می‎دهد یا بحث حکومت را در آیه «أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ» بیان‎ می‎کند؛ کل این نظام را که در قرآن به صورت کلیات بیان شده است را جریان تمدنی اسلامی می‎نامیم.



وی گفت: قرآن صریحا به موضوع تمدن‎سازی اسلامی به صورت خاص اشاره کرده است؛ مثلا می‏توان در این زمینه به خطاباتی که در جامعه‎سازی وجود دارد اشاره کرد؛ آنجا که می‎فرماید «وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِکَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ»؛ در اینجا خداوند نظام توحیدی اسلامی را نظام جاودانه معرفی می‎کند؛ این جاودانگی که درون یک نظام توحیدی اسلامی رقم خورده است نیازمند یک نوع تمدن و بشریت جدید است.



این کارشناس حوزوی عنوان کرد: مثلا قراردادن جامعه بر یک نظام علمی که در آیه نفر بیان شده است از دیگر مباحث مطروحه در قرآن است؛ در این آیه حکمت تعلیم دینی طلاب و مردم مناطق مختلف به خوبی بیان شده است که همان توسعه علوم و معارف قرآنی و الهی در جوامع خود به منظور نزدیک شدن به مدینه فاضله است.



مدیر حوزه علمیه خواهران تهران بیان کرد: در روایات هم به تفسیر جزییات این کلیات پرداخته شده است؛ در این حوزه نظریات بسیار جامعی از متن قرآن برای ساخت نظام تمدنی مطرح شده است؛ مباحثی چون ولایت فقیه و اداره حکومت اسلامی که در قرآن و روایات عنوان شده تا مسایل جزیی در خصوص عبادات فردی، همگی در مدینه فاضله دینی مورد نظر است.



لزوم توجه به ابعاد اجتماعی و فردی فقه برای تمدن‌سازی



آقامیری تصریح کرد: مولفه‎های تمدن اسلامی در دو بخش خلاصه شده است؛ همین مباحثی که فقه را از آن تقسیم‎بندی کردیم در تمدن اسلامی نیز چنین دسته‌بندی باید صورت بگیرد؛ دو بخش فردی و اجتماعی، فقه ما را تشکیل می‏دهد؛ باب طهارت تا دیات و عبادات اکثرا ابعاد فردی است که این ابعاد به تنهایی می‏‎تواند بسیاری از نظامات تمدن سازی اسلامی را شکل دهد ولی از دیگر سوی باید به فقه اجتماعی نیز در حوزه‎های تمدن‌سازی به شکل اساسی نگریست زیرا تمدن‌سازی اسلامی، وابستگی بسیار زیادی به فقه اجتماعی دارد.



وی ادامه داد: تمدن اسلامی نیازمند پی‌ریزی حکومتی اسلامی است و برای پی‌ریزی حکومت اسلامی باید به ابعاد اجتماعی فقه توجه بیشتری داشت و مباحث اجتماعی را از منظر فقهی ساماندهی کرد.



ادامه دارد....

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان