به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین علیدوست پنجشنبه، 26 دیماه، در نشست علمی «بررسی طواف کعبه در طبقات فوقانی»، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: آن گونه که در اسناد روایی ما به چشم میخورد طواف کردن کعبه در طبقات فوقانی حتی در غیر از حالت ضرور نیز مشکلی ندارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در بحث توسعه روایات بر بیت و طواف و تایید مرسله شیخ صدوق باید تحقیق بیشتری صورت گیرد؛ در این زمینه باید مشخص کنیم که این توسعه از طریق مرسله شیخ صدوق است و یا توسعه از طریق حکم نماز و طواف.
علیدوست بیان کرد: یکی از مباحث بسیار مهمی که در این زمینه رخ نمایی میکند، مبحث صدق عرفی است؛ راه رسیدن به عرف و صدق عرفی نیز همین نصوص مبارک اهل بیت(ع) است.
وی تصریح کرد: نکته جالب توجه آنجاست که اگر کسی با مراجعه به لغت و تتبع عمیق خود به صدق عرفی رسید که چرخش و طواف بر کعبه چگونه است، این صدق دیگر تقلیدی نیست و چون عمق مطلب بر او عیان شده است باید به آن عمل کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در توسعه مفهومی کعبه باید روایاتی که در خصوص همانندی حکم کعبه با نماز است را بیان کرد و آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد.
وی افزود: در بحث ادله خاص نیز بحث شهود ادله بسیار مهم است که قرار است برای این روایات و بر این اساس احکام شرعی صادر شود؛ اگر این روایات از این ادله برخوردار باشد ادله خاص است؛ مثل حکم همگونی و آداب طواف و نماز که اگر آن را به شکل ظاهری بیان کنیم، برخی کارها در نماز مشکل زاست که در طواف مشکلی ندارد مثل میل کردن چیزی؛ در حقیقت باید در این خصوص روشن شود که منظور از یکسانی طواف و نماز در یکسانی حکمی است یا مرتبه.