به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز پنجشنبه، سوم بهمن ماه، در نخستین جشنواره بینالمللی امام خمینی(ره)، گفت: امام راحل (ره) با تلاش پیگیر و توکلی خالص به خداوند توانستند نظریهپردازی سیاسی اسلام در صحنه اجتماعی را در قالب اندیشه سیاسی اسلام حاکم کنند.
وی افزود: اندیشه سیاسی را نباید محصول این دوره از تاریخ اسلام دانست بلکه این اندیشه سیاسی و به طور کلی اساس سیاست مربوط به بندگان، در آیات و روایات اهل بیت(ع) به وفور یافت میشود.
نظام مردمسالاری دینی محصول سالها تلاش بزرگان حوزه است
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به نقش شرایط زمانی و تاریخی در ظهور این اندیشه از سوی بزرگان حوزه، عنوان کرد: آنها با تلاش علمی خود این زمینه را ایجاد کردند و هنگامی که نوبت به رهبری امام راحل در جهان اسلام رسید، بحث جمهوریت و اسلامیت نظام و تئوریزه کردن نظام مردمسالاری به عنوان نظام سیاسی در قانون اساسی کشور مطرح شد.
وی بیان کرد: اعضای خبرگان قانون اساسی با همت بلند خود سیستم حکومتی، کشور را بر اساس اندیشه اسلامی بنا نهادند و خوشبختانه امروز اکثریت طلاب و علما در حوزههای علمیه به برکت پیروزی انقلاب با این اندیشه سیاسی اسلامی آشنا هستند؛ اندیشه سیاسی الهی و غیر الهی از تقسیم بندیهای نگرش اندیشه سیاسی امام راحل(ره) بود که باید در این زمینه همه طلاب و علما به این مباحث دقت نظر داشته باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مباحث ایشان در امور سیاسی دقیقا بر محور اندیشههای سیاسی الهی استوار بود که این اندیشهها ماخوذ از آموزههای مکتب اهل بیت(ع) بوده است.
وی در تشریح سیاست الهی نیز گفت: سیاست الهی به معنای راهبرد و مسیری است که قرآن به این موضوع پرداخته و اوج آن در حیات و مشی انبیاء تبلور یافته است؛ امام راحل به حق شایسته راهبری چنین سیاستی در این عصر حساس بود زیرا هم عارف و فیلسوف بود و هم فقیهی جامعالاشرایط و سیاست مدار؛ نفوذ کلام امام کم نظیر بود و همیشه به دنبال تحقق عدالت در همه ابعاد بود.
آزادی یکی از مهمترین مولفههای اندیشه سیاسی امام (ره) بود
حسینی بوشهری یادآور شد: اگر به دنبال تعریفی جامع از نقطه نظرات امام راحل در باب سیاست و حکومت هستیم باید از مولفههایی یاد کنیم که چارچوب اصلی تفکرات ایشان را تشکیل میداد؛ از این رو باید از آزادی به عنوان یکی از مهمترین این مولفهها یاد کنیم؛ استقلال کشور نیز دیگر مولفه راهبردی امام در سیاست و حکومت اسلامی بود.
وی افزود: از جمله مولفههای اصلی مفهوم استقلال میتوان به تلاش در جهت نفی دخالت دیگران، قطع نفوذ بیگانگان، مردمسالاری و قانونمندی بر اساس مصلحت داخلی و دینی اشاره کرد؛ قانونمندی از محورهای اصلی تفکرات امام راحل بود و یک لحظه هم چیزی را برتر از قانون نمیدانستند.
حسینی بوشهری یادآور شد: عدم ارتباط با کشورهای خارجی و حصار بستن در اطراف کشور خلاف اندیشه سیاسی امام راحل(ره) است و کسی نباید چنین تصوری درباره ایشان داشته باشد؛ باید همانند پیامبر اکرم(ص) با دیگر کشورها ارتباط داشته باشیم ولی دست از حمایت از مظلومین هم برنداریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: حفظ وحدت از بنیادیترین نقاط تفکر امام راحل بود و همیشه بر حفظ آحاد ملت در ابعاد مختلف تاکید داشتند؛ از دیگر سوی ایشان به شدت مصلحت اندیش و حکیم بودند و همیشه مسئولان را بر لزوم به کاربستن مصالح امت و پرهیز از ارحجیت تفکر شخصی و هوای نفس فرا میخواندند.