آرامگاه خانوادگی در بهشت زهرا چند؟

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: در آرمگاه های خانوادگی معمولا از ۱۵ قبر تا ۳۰ قبر وجود دارد و هیچ آرامگاه خانوادگی بیش از ۳ میلیارد و خرده‌ای نداریم. به تعداد قبر‌هایی که در آرامگاه وجود دارد براساس مصوبه شورا قیمت‌گذاری شده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) درباره قیمت آرامگاه‌های خانوادگی و مکان‌های مشخص‌شده برای آرمستان‌های جدید در تهران توضیحاتی را ارائه کرد.
 
به گزارش ایلنا، «محمد جواد تاجیک»، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س)، درباره مکان‌های انتخاب شده برای آرمستان‌های جدید در تهران گفت: مطالعه درباره این مکان‌ها صورت گرفته است و از همه جهات بررسی شده و نقاطی که حائز شرایط بوده‌اند، انتخاب شده‌اند. شورا اگر تصویب کند، شهرداری برای تملک این زمین‌ها اقدام می‌کند و ان‌شاءالله سعی می‌کنیم در یک فرصت کوتاه در هر آرامستان یک قطعه را آماده کنیم و توزیع جغرافیایی که مد نظر ما بوده است که همه را یکجا متمرکز نکنیم، مانند بهشت‌زهرا در آینده محقق خواهد شد و انشاءالله مشکل متوفیان تا 50 سال آینده حل شود.
 
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: در آرمگاه‌های خانوادگی معمولا از 15 قبر تا 30 قبر وجود دارد و هیچ آرامگاه خانوادگی بیش از 3 میلیارد و خرده‌ای نداریم. به تعداد قبر‌هایی که در آرامگاه وجود دارد براساس مصوبه شورا قیمت‌گذاری شده است.
 
وی ادامه داد: 5 نقطه تاکنون مشخص شده است که یکی از این نقاط برای بحران است و حفظ می‌شود و 4 نقطه دیگر فعال می‌شود که این زمین‌ها در شمال‌غرب، جنوب‌غرب، شمال شرق و جنوب شرق است. با این توزیع مشکل ترافیک و رفت و آمد رفع خواهد شد و کم کم مشکل ترافیک بهشت‌زهرا نیز رفع خواهد شد.
 
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تصریح کرد: ما تا 50 سال آینده به 6 میلیون و 700 هزار قبر نیاز داریم طی 50 سال گذشته که بهشت زهرا راه‌اندازی شده است، دو میلیون نفر در بهشت‌زهرا دفن شده‌اند. براساس جامعه آماری و تحلیل‌هایی که صورت گرفته است به نسبت جمعیتی که الان وجود دارد و نرخ مرگ و میر تا 50 سال آینده 6 میلیون و 700 هزار نفر در تهران از دنیا می‌روند و این درصورتی است که بحرانی اتفاق نیفتاد در شرایط عادی 6 میلیون و 700 هزار نفر تا 50 سال آینده متوفی خواهیم داشت.
 
تاجیک در پاسخ به این سوال که بهشت‌زهرا در چند سال آینده گنجایش دارد؟ گفت: بهشت‌زهرا در دو بخش است یک بخش در قطعات دفن روز است که به صورت رایگان انجام می‌شود و تقریبا روزی 40 متوفی داریم و مابقی متوفیان نیز در قطعات گذشته دفن می‌شوند، یعنی ممکن است قبری پیش خرید شده باشد و متوفی داشته و دو طبقه باقی مانده است یا از عمر قبری 30 سال می‌گذرد و ما آن را احیا می‌کنیم و مجددا دفن داریم. اختیار این قبر‌ها البته در دست ما نیست و در اختیار مردم است. هر وقت متوفی داشتند می‌توانند بروند و در آنجا دفن کنند. ما روی این روزی 40 متوفی که روز به روز افزایش پیدا می‌کند و در قطعات روز دفن می‌شوند باید تدبیر کنیم و از همین‌رو ما 4 نقطه در تهران را مشخص کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: در آیین‌نامه جدید که برای آرمستان‌ها ابلاغ شده است، همه آیین‌نامه‌های گذشته تجمیع شده و به روزرسانی صورت گرفته و ابلاغ شده است. ما هم در تدوین آن مشارکت داشته‌ایم. در انتخاب نقاطی که ما برای آرامستان‌های جدید نیز مد نظر داشته‌ایم، این آیین‌نامه رعایت شده است.
 
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) خاطرنشان کرد: در حال حاضر قبر‌ها در بهشت‌زهرا سه طبقه است، اما ممکن است در آرمستان‌های جدید با توجه به تجربه‌ای که در بهشت زهرا داریم و همه قبر‌های سه طبقه پر نمی‌شوند، ممکن است در مکان‌های جدید برخی از قبر‌ها دو طبقه باشند. معمولا حدود 65 تا 70 درصد قبر‌های سه طبقه پر می‌شوند و 30 تا 35 درصد از قبر‌های سه طبقه به طور کامل پر نمی‌شوند.
 
وی درباره اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر فروش مقبره‌های خانوادگی بدون اجازه صاحبان آن‌ها به قیمت‌های گزاف تا 18 میلیارد تومان گفت: بهشت‌زهرا براساس مصوبات شورای شهر قیمت‌های قبر را قیمت‌گذاری می‌کند و به فروش می‌رساند و به صورت رسمی قبور ما قیمت مشخص دارند و طبق مصوبه شورا به فروش می‌رسند و این خبر، خبر کذبی است و بهشت‌زهرا هیچ وقت این کار را نکرده است، چراکه فیش صادر می‌شود و مردم براساس فیش مبلغ قبر را واریز می‌کنند و طبیعی است که بهشت‌زهرا نمی‌تواند بیشتر از قیمت واقعی قبر فیش صادر کند. آرامگاه‌های خانوادگی به تعداد قبری که در داخل آن‌هاست قیمت‌هایشان متفاوت است.
 
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ادامه داد: در آرمگاه‌های خانوادگی معمولا از 15 قبر تا 30 قبر وجود دارد و هیچ آرامگاه خانوادگی بیش از 3 میلیارد و خرده‌ای نداریم. به تعداد قبر‌هایی که در آرامگاه وجود دارد براساس مصوبه شورا قیمت‌گذاری شده است. ما در آرامگاه‌هایی که مالک دارند و مالک آن‌ها چه ایران باشد و چه خارج از کشور باشد، دخل و تصرف نداریم.
 
تاجیک در واکنش به ادعای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه برای خرید قبر‌هایی که در بخش‌های خوب و مناسب هستند گاهی اوقات سکه به صورت رشوه دریافت می‌شود، گفت: به صورت رسمی این اتفاق نمی‌افتد و اگر هم کسی به صورت غیررسمی سند و یا گزارشی دارد به بازرسی بهشت زهرا اعلام کند و اگر مستنداتی ارائه شود ما حتما برخورد می‌کنیم.
 
وی گفت: گرانترین قبر یک طبقه در ناحیه یک 50 میلیون تومان است. یعنی ما در بهشت زهرا از یک طبقه قبر رایگان در ناحیه سه داریم تا یک طبقه قبر به قیمت 50 میلیون تومان در ناحیه یک که بخش قدیمی بهشت زهرا است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر