گزارش میزگرد نشریۀ پولیتیکو با حضور ۳ تحلیل‌گر ارشد سیاسی

کامالا هریس چه کند تا از پس ترامپ برآید؟

رابی موک، پتی ‌سولیس ‌دویل و استوارت استیونز به این پرسش پاسخ داده‌اند که نامزد جدید دموکرات‌ها در مصاف با دونالد ترامپ آیا می‌تواند بر او غلبه کند و فنون استراتژیک آن چیست؟

  
تاریخ انتشار: 26 جولای 2024
میزبان گفتگو: چارلی ماتیسیان
مترجم: لیلا احمدی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
   عصر ایران/ ترجمه: بایدن سرانجام یک‌دندگی را کنار گذاشت و به خواست دلسوزان حزب تن داد. او به‌رغم محبوبیت فراوان و دستاوردهای ارزشمندش، به‌خاطر مصالح ملی و ممانعت از روی‌کارآمدن ترامپ، از نامزدی در انتخابات کناره گرفت تا معاون جسور و تازه‌نفسش بازی را ادامه دهد. زمان زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده باقی نمانده. آیا حوالۀ نامزدی به کامالا هریس، اقدام درستی بوده است؟ این زن کیست و در مجال کوتاهش چه باید بکند تا پوزۀ حریف را به خاک بمالد؟ گفتگویی که پیش‌روی شما قرار دارد، مناظرۀ تحلیلیِ برترین استراتژیست‌های جناح چپ است. چارلی ماتیسیان، میزبان گفتگو است و با طرح چند پرسش اساسی از مهمانانش، کوشیده نگاهی موشکافانه‌تر به مسیر مبارزاتی هریس بیندازد و از سناریوی انتخاباتیِ دموکرات‌ها پرده بردارد.

  «چارلی ماتیسیان»، سردبیر ارشد سیاسی در نشریۀ «پلیتیکو» و سردبیر سالنامۀ «سیاست آمریکایی» است؛ کتاب ملیِ دوسالانه‌ای که «انجیل سیاست آمریکا» نام گرفته است. او در این گفتگوی مهم و تحلیلی که به‌مناسبت نامزدیِ کامالا هریس ترتیب داده شده، 11 پرسش کلیدی را پیش‌روی مشاوران ارشد دموکرات قرار می‌دهد تا مسیر پیروزی این بانوی سیاستمدار را تبیین و هموار کند. پاسخ‌ها خواندنی، روشنگرانه و حائز اهمیت‌اند.

  «رابی موک»، استراتژیست و تحلیل‌گر سیاسی است. او مدیر کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری «هیلاری کلینتون» در سال 2016 بود. موک در کمپین‌های دولتی و کمپین ریاست‌جمهوریِ «هوارد دین» (فرماندار ورمانت و نامزد سابق ریاست‌جمهوری) در سال 2004 نیز فعالیت داشت.

  «پتی سولیس دویل»، استراتژیست دموکرات است که در طول مبارزات انتخاباتیِ «بیل کلینتون» (سال 1992)، همکاری خود را با بانوی اولِ سابق به‌عنوان دستیار و مشاور آغاز کرد. در سال 2000، مدیر کمپین انتخاباتیِ «هیلاری کلینتون» برای ورود به سنا شد. در کمپین انتخاباتی مجددِ هیلاری در سال 2006 و مبارزات انتخاباتیِ ریاست‌جمهوری در سال 2008 نیز گردانندۀ ستاد او بود. خانم دویل، مشاور ارشد کمپین ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» بود و پس از آن، رئیس ستاد انتخاباتی «جو بایدن» شد.

  «استوارت استیونز»، از بنیان‌گذارانِ «گروه مشاورۀ سیاسی استیونز و شریفر» است. او استراتژیستِ ارشدِ «میت رامنی» (سناتور آمریکایی) در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 بود و در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 به «پروژۀ لینکلن» (گروه جمهوری‌خواهِ مخالف ترامپ) ملحق شد.

کامالا هریس چه کند تا از پس ترامپ برآید؟
 
   شایان ذکر است که مقالات ترجمه‌شده در این بخش، صرفاً بازتاب دیدگاه نویسنده و در راستای بررسی مطبوعات جهان است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 
   با حملات متغیر و متناوب ترامپ به سیاست‌های دموکرات‌ها، به‌ویژه تاخت‌و‌تازش به جایگزین جو بایدن در انتخابات پیش‌رو و با توجه به این‌که فقط 3 ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده باقی مانده، این موضوع را به بحث گذاشته‌ایم که «کامالا هریس با چه فنونی می‌تواند بر ترامپ چیره شود؟» در این راستا میزگردی با حضور مدیران ارشد و استراتژیست‌های برجستۀ جناح دموکرات در کمپین‌های ریاست‌جمهوری پیشین ترتیب داده‌ایم تا از آن‌ها در مورد بزرگ‌ترین آسیب‌پذیری‌های هریس و ترامپ بپرسیم. می‌خواهیم بدانیم «کامالا هریس چگونه می‌تواند نقشۀ استراتژیک و پیش‌بینی‌های روز انتخابات را تغییر دهد؟»
 
    روز یکشنبه، رئیس‌جمهور «جو بایدن» از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری و از معاونش کامالا هریس حمایت کرد تا یکی از کوتاه‌ترین مبارزات انتخاباتی در تاریخ سیاسی مدرن آغاز شود. فقط 3 ماه تا روز انتخابات باقی مانده است. هریس جدول زمانیِ فشرده‌ای دارد و در این مدت باید خط‌مشی‌ تدوین کند، پیام انتخاباتی‌ بدهد و خود را در قامت نامزدی دلربا و توفیق‌طلب بنمایاند.
 
   در دورانی که مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری، روندهای چند ساله را می‌پیمایند، چگونه می‌توان از پس کارزاری سه ماهه برآمد؟ ما از سه مدیر ارشد کمپین انتخاباتیِ دموکرات‌ها دعوت کرده‌ایم تا همین سؤال را با آن‌ها مطرح کنیم. می‌خواهیم در همین رابطه با «پتی‌سولیس‌دویل» (که مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال 2008 را پیش بُرد)، «رابی موک» (که کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال 2016 را اداره کرد) و «استوارت استیونز» (استراتژیست اصلی در مبارزات انتخاباتیِ میت رامنی در سال 2012) گفت گو کنیم.

کامالا هریس چه کند تا از پس ترامپ برآید؟

 و 
  مهمانان گرانقدر ما از تجربۀ چند دهه مبارزات انتخاباتی‌ خود گفتند تا به این‌جا برسند که هریس چگونه باید در برابر ترامپ قد علم کند؟ اگر ترامپ به حملات نژادپرستانه و جنسیت‌گرایانه متوسل شود، او چگونه باید به جای پاسخ‌گویی یا دفاع، به رقیبِ خودمحورش بتازد؟ چه مسیری برای دستیابی به 270 رأی الکترال، پیش‌رویش قرار دارد و معاون او چه کسی می‌تواند باشد؟

   در انتخاب معاون، ایالت‌های موسوم به «میدان نبرد» اهمیت دارند [م. شش ایالت سرنوشت‌سازِ ویسکانسین، پنسیلوانیا، آریزونا، میشیگان، جورجیا و نوادا]. همه در مورد فرماندار پنسیلوانیا اتفاق‌نظر دارند. موک می‌گوید: «اگر من در کمپین انتخاباتی هریس بودم، حتماً تلاش می‌کردم نصف امتیاز را از جاش شاپیرو (فرماندار پنسیلوانیا) بگیرم. این کار رأی ایالت را به سبد نامزد می‌ریزد.» 


[م. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، نتایج آرای همین ایالت باعث شد ترامپ با اختلاف اندک، رئیس‌جمهور شود. جالب است که در سال 2020 ورق برگشت و نتایج به نفع بایدن رقم خورد. پنسیلوانیا سرنوشت‌ساز است، چون تعداد آرای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در این ایالت تقریباً برابر است. دغدغۀ اصلی رأی‌دهندگان نیز اقتصاد و مهاجرت‌های مرزی است.]
 
  چارلی ماتیسیان: کامالا هریس در این کمپین چه باید بکند تا عملکردی متفاوت با سال 2020 داشته باشد؟ 

   [م. اشاره به کناره‌گیری هریس از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 دارد. او در سال 2019، تبلیغات انتخاباتی‌اش را آغاز کرد و مدت کوتاهی هم نامزد پیشتاز دموکرات‌ها بود، اما در 3 دسامبر 2019 به مبارزات انتخاباتی‌ پایان داد تا جو بایدن (کاندیدای حزب دموکرات) در صدر قرار بگیرد. او معاون‌اولِ پیشنهادی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 شد و درنهایت ترکیب منسجم بایدن و هریس، به شکست ترامپ و مایک پنس در انتخابات انجامید.)
 
  پتی سولیس دویل: راستش حس‌و‌حال عجیبی دارم و نمی‌دانم توصیۀ ما به دردش می‌خورد یا نه؟ چون به نظر می‌رسد به پند دیگران نیازی ندارد. این زن در 72 ساعت گذشته به طرز شگفت‌آوری خوب پیش رفته و نامزدی را قبضه کرده است. فکرش را بکنید! فقط در عرض 36 ساعت، حمایت نمایندگان را دریافت کرد، تأییدیۀ کنگره را به دست آورد، وجه حمایتی را تمام‌و‌کمال گرفت و درمجموع از آزمونِ روزهای اول سربلند بیرون آمد. پس می‌توان گفت کارش را درست انجام داده و فکر می‌کنم در پیگرد قانونیِ ترامپ هم قاطعانه عمل خواهد کرد. او چشم‌انداز امیدبخشی از آینده ارائه می‌دهد و سیاست درستی در پیش گرفته است.
 
رابی موک: سؤالتان جالب است و در ابتدا باید بگویم که کمپین مقدماتی با کمپین عمومیِ انتخابات ریاست‌جمهوری تفاوت دارد و به ویژه از این حیث که فقط 14 هفته زمان داریم، در وضعیت خاصی به سر می‌بریم، اما همه‌چیز خیلی خوب پیش رفته است. کارکنان استخدام شده‌اند. سامانۀ جمع‌آوری کمک‌های مالی برقرار است، خط‌مشی مشخصی وجود دارد، نامزدی هریس تضمین‌شده است و در واقع می‌توان گفت که او راهِ 10 ماهه را 2 روزه پیموده است.
 
البته از این‌نظر با وضعیتی پارادوکسیکال مواجهیم. زمان غالباً در این‌جور موارد قاتل آدم می‌شود، به‌ویژه اگر نقش اصلی و ستارۀ داستان نباشید. این فرصتِ محدود از قضا به نفع هریس شده، چون او مثل رقیبش، این مسیر طولانی را نپیموده، خستگیِ راه ندارد، تازه‌نفس و آمادۀ جست‌و‌خیزکردن است و ازطرفی در این زمان اندک، باید بر توانایی‌های نامزد جدید تمرکز کنیم. باید شخصیت او را بکاویم و ببینیم چه ویژگی‌های متمایزی دارد و چشم‌انداز استراتژیکش چیست؟
 
  فکر می‌کنم هریس کار درستی کرد که از راه نرسیده به ترامپ حمله‌ور شد و در واقع گربه را دم حجله کشت. اما باید دید در ادامه چه می‌کند، چه‌قدر تاب می‌آورد و چطور حملاتش را شدت می‌‌دهد تا حریف را به زیر بکشد. می‌دانیم که انزجاری دوجانبه درکار است و ازسویی با رأی‌دهندگانِ مجاب‌شدنی طرف هستیم که کمترین اطلاعات را در مورد هریس دارند و اخبار را جسته‌گریخته از رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. کمپین هریس، برخلاف کمپین هیلاری و حتی کمپین جو بایدن، در فضایی مملو از امنیت سایبری برگزار می‌شود و همین مزیت سبب می‌شود مردم او را بهتر بشناسند و از او حمایت کنند.
 
  کمپین کامالا هریس باید از مزیتِ حضور رسانه‌ای به بهترین نحو بهره بگیرد. ما درحال‌حاضر فقط شاهد حضور حزب جمهوری‌خواه در تلویزیون و رسانه‌ها هستیم. سرکردۀ فعلیِ جمهوری‌خواهان ترامپ است و عادت دارد با ادبیات موهنش به حریف بتازد و آدم‌ها را براساس نقاط ضعفشان توصیف کند. هریس باید در برابر این حملات مقاومت کند و در مجال مناسب، رقیب را گیر بیندازد، به او رودست بزند و نزاع را کارگردانی کند. آن‌ها باید استراتژیِ حمله و دفاع را همه‌جا به‌کار بگیرند. مهم‌ترین آزمون استراتژیکِ دموکرات‌ها در ماه آینده همین نقش‌آفرینیِ قدرتمند و متوازن است.

   
  استوارت استیونز: به نظرم پیش‌فرض سؤال شما این است که او از پس کمپین انتخاباتی 2020 برنیامد، چون به جایی که می‌خواست نرسید. خب واقعیت این است که تحقق ایده‌آل‌هایمان به این سادگی‌ها نیست، ولی نمی‌توان کتمان کرد که او درنهایت دستاورد خوبی داشت و در آن برهه، منطقی‌ترین کار را انجام داد. کامالا دومین زن سیاه‌پوست و نخستین زن آسیایی‌آمریکایی است که به سنا راه یافته است. او نخستین معاون رئیس‌جمهورِ زن و نخستین دورگۀ رنگین‌پوستی است که به این جایگاه رسیده است. خاطرتان باشد که این زن در رقابت تنگاتنگ برای دستیابی به سمت دادستانیِ کل پیروز شد [م. هریس در انتخابات سال 2003، دادستانِ سان‌فرانسیسکو را که دو دوره در این مقام حضور داشت، شکست داد و چند سال بعد با گذر از رقابتی دشوار، دادستان کل کالیفرنیا شد.(از 2011 تا 2017)].

   او معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده است و  نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری شده. هریس دستاوردهای کمی ندارد و اگر شانس بیش از این با او یار بود، چه‌ها که نمی‌کرد.
 
  چارلی ماتیسیان: معمولاً مردم معاون رئیس‌جمهور را خوب نمی‌شناسند. کامالا هریس چگونه باید خود را به مردم بشناساند و تعریف کند؟
 
   رابی موک: فکر می‌کنم چالش اصلی او، ازسرگذراندنِ تلاطماتِ مزورانۀ انتخاباتی باشد. وضعیت اقتصادی برای گروهی از مردم واقعاً مساعد است و ازسوی‌دیگر، با اقشاری مواجهیم که در حاشیه قرار گرفته‌اند و در تنگنای اقتصادی به‌سر می‌برند. اتفاقاً دموکرات‌ها برای پیروزی به حمایت این اقشار نیاز دارند. او در شرایطی پا به میدان گذاشته که جهان خطرناک‌تر و بی‌ثبات‌تر از همیشه است و ضرورت دارد به مسائل بین‌المللی و مطالباتِ رأی‌دهندگان توجه کند. 

ترامپ می‌گوید: "وضعیت اقتصادی خوب نیست. اگر این حالت را دوست ندارید، زمان تغییر فرا رسیده. با من همراه شوید."

   این در حالی است که ماحصلِ سیاست‌های ترامپ، تورم بود و وقتی به ثمر نشست، کاخ سفید را تحویل داد. او با ادبیات عوام‌فریبانه‌اش تقصیر را به گردن دولت جدید انداخت و حالا دم از تغییر و نجات کشور می‌زند. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش هریس، مواجهه با این‌گونه تلاطمات و پیمودن چنین پیج‌و‌خم‌هایی باشد./ ادامه دارد
 
 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان