نیویورک تایمز گزارش می‌دهد

آن چه باید درباره رویکرد سیاست خارجی کامالا هریس بدانید

در این مطلب به دیدگاه‌های "کامالا هریس" نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا در مورد مسائلی هم، چون مهاجرت و جنگ در اوکراین و غزه اشاره خواهیم کرد.

صد‌ها تن از رهبران سابق سیاست خارجی دموکرات این هفته از "کامالا هریس" معاون رئیس جمهور در تلاش او برای راهیابی به کاخ سفید و تصدی کرسی ریاست جمهوری حمایت کردند و او را علیرغم تجربه محدود در حوزه مسائل دیپلماتیک مورد تایید قرار دادند.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، مسیر سریع کناره گیری بایدن از رقابت انتخاباتی و جایگزینی هریس به جای او آن هم در میانه افزایش تنش در عرصه جهانی رای دهندگان را واداشته تا بدانند هریس در مورد مسائل مهم در عرصه سیاست خارجی از جمله حمایت نظامی امریکا از اسرائیل و اوکراین، بحران مهاجران و تهدیدات در حال ظهور چین چه رویکردی دارد.

هریس نقش محدودی در شکل دهی سیاست خارجی دولت بایدن داشته است. او حتی در حوزه‌هایی که نقش اجرایی برعهده داشته از جمله در رویکرد دولت بایدن نسبت به مهاجران غیر قانونی در امتداد مرز‌های جنوبی امریکا نیز در تصمیم گیری‌ها نقش تاثیرگذاری نداشته است علیرغم آن که کارزار ترامپ تلاش کرده تا او را به مسئله افزایش ورود مهاجران غیر قانونی به خاک امریکا مرتبط سازد و در عین حال او را به عنوان فردی بی تجربه معرفی کند.

در ادامه به آن چه در مورد مواضع کلیدی هریس در قبال مسائل مرتبط با حوزه سیاست خارجی می‌دانیم اشاره خواهیم کرد:

جنگ در غزه

هریس تا حد زیادی با بایدن در رابطه با حمایت امریکا از اسرائیل در جنگ علیه حماس در غزه هماهنگ بوده است. او موضع دولت بایدن مبنی بر آن که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند را تایید کرده، اما لحن تندتری در مقایسه با بایدن در مورد رنجی که بر مردم غزه می‌رود بیان کرده است. هریس روز پنجشنبه پس از دیدار با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل به خبرنگاران گفته بود: "آن چه در 9 ماه گذشته در غزه رخ داده ویرانگر است."

او گفت: "تصاویر کودکان مرده و مردم مستاصل و گرسنه که برای امنیت فرار می‌کنند و گاهی اوقات برای بار دوم، سوم یا چهارم آواره می‌شوند را دیده ایم. ما نمی‌توانیم صرفا نظاره گر این فجایع باشیم".

هریس در سخنرانی روز چهارشنبه نتانیاهو در کنگره شرکت نکرد، اما معترضانی که روز چهارشنبه پرچم آمریکا را سوزاندند و بر روی مجسمه‌های نزدیک ساختمان کنگره گرافیتی‌های ضد اسرائیلی نقاشی کردند را محکوم کرد. هریس پس از ملاقات با نتانیاهو هم چنین گفته بود که با خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که از زمان حمله 7 اکتبر در دست حماس بوده‌اند ملاقات کرده و گفت در کنار آنان ایستاده است.

او در ماه مارس خواستار برقراری "آتش بس فوری" در غزه شد و گفته بود که وضعیت در غزه یک "فاجعه انسانی" است. هریس در مصاحبه‌ای در اواخر همان ماه مخالفت دولت بایدن با تهاجم اسرائیل به رفح شهری در جنوب غزه که بیش از یک میلیون نفر از آن فرار کرده‌اند را تکرار کرد. او گفته بود: "هیچ جایی برای آن افراد وجود ندارد که بروند".

جنگ در اوکراین

حمایت کامل هریس از اوکراین در جنگ آن کشور علیه روسیه لحظه مهمی برای معاون رئیس جمهور در صحنه جهانی است و در تضاد شدید با موضع ترامپ اقرار دارد.

هریس در کنفرانس امنیتی مونیح در ماه فوریه به رهبران جهان اطمینان خاطر داد که او و بایدن در کنار اوکراین ایستاده اند، اما نمی‌توانند حمایت بی دریغ کنگره آمریکا را تضمین کنند. او هم چنین روسیه را به "جنایت علیه بشریت" در حمله به اوکراین متهم کرد و گفته بود که آن کشور باید به خاطر اقدامات "وحشیانه" خود در جنگ پاسخگو باشد. هریس همچنین به چین درباره حمایت از روسیه هشدار داد.

مهاجرت

زمانی که بایدن وارد کاخ سفید شد شدت اجرای برخی از اقداماتی که ترامپ در مورد مرز جنوبی وضع کرده بود از جمله جداسازی خانواده‌های مهاجران از فرزندان شان و ساخت دیوار را کاهش داد. رویکرد بایدن با افزایش مهاجرت جهانی همزمان شد که باعث افزایش شدید تعداد مهاجران غیر قانونی‌ای شد که از مرز جنوبی به ایالات متحده وارد می‌شدند. طی فرمانی از سوی بایدن هریس موظف شد تا به علل ریشه‌ای مهاجرت در آمریکای مرکزی مانند فقر، نرخ جرم و جنایت و فساد رسیدگی کند.

او در بازدید از گواتمالا در سال 2021 میلادی که اولین سفر خارجی اش به عنوان معاون رئیس جمهور محسوب می‌شد گفته بود که ایالات متحده برای تحقیق در مورد فساد در آن کشور تلاش خواهد کرد، اما به مهاجرانی که امیدوار بودند به مرز ایالات متحده برسند هشدار داد. جمهوری خواهان به دنبال سرزنش هریس به دلیل تعداد بالای مهاجران غیر قانونی‌ای هستند که وارد امریکا شده اند و او را "سزار مرزی" نامیده اند.

هریس در ماه مارس گفته بود: "ما در این باره موضعی واضح داریم و فکر می‌کنم اکثر آمریکایی‌ها به وضوح می‌گویند که ما نظام مهاجرتی‌ای خراب داریم و باید آن را اصلاح کنیم". او اخیرا یک پیشنهاد امنیتی مرزی دو حزبی را تایید کرد که توسط قانونگذاران جمهوری خواه به اصرار ترامپ مورد تیاید قرار نگرفت. طبق پیشنهاد هریس اگر میزان ورود مهاجران غیر قانونی به تعداد ثابتی برسد آن قرارداد باعث بسته شدن مرز ایالات متحده با مکزیک شده و به عوامل گشت مرزی و افسران پناهندگی کمک مالی بیش تری ارائه می‌شود.

هند و اقیانوس آرام

هریس از تهدیدی که چین برای متحدان و منافع ایالات متحده در آسیا ایجاد می‌کند صحبت کرده است.

او طی یک سخنرانی در سنگاپور در سال 2021 میلادی اقدامات دریایی چین که شامل ارعاب ناوگان ماهی گیری سایر کشور‌ها و ساخت جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی می‌شد را محکوم کرد.

 او گفته بود: "ما می‌دانیم که پکن با زور و ارعاب ادعای مالکیت بر دریای چین جنوبی را ادامه می‌دهد".  هریس در سخنرانی روی ناو نیروی دریایی ایالات متحده در سواحل ژاپن در سال 2022 میلادی سیاست غیر رسمی آمریکا برای حمایت از تایوان در برابر تجاوز چین را تکرار کرد.

او گفته بود: "ما به حمایت از دفاع مشروع تایوان مطابق سیاست دیرینه خود ادامه خواهیم داد". هریس در مورد مسائل خارج از چین نیز اظهار نظر کرده است. هریس در نشستی در ماه سپتامبر در اندونزی با حضور رهبران اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا (آسه آن) از رژیم نظامی میانمار که در سال 2021 میلادی کودتا کرد خواسته بود تا "به خشونت وحشتناک پایان دهد" و "دوباره" دموکراسی را احیا کند.

آفریقا

آفریقا در میانه رونق جمعیتی‌ای قرار دارد که ممکن است ایالات متحده را مجبور به تغییر روابط خود با آن قاره کند. معاون رئیس جمهور امریکا در سال 2023 سفری یک هفته‌ای به غنا، تانزانیا و زامبیا داشت تا با این روایت مقابله کند که ایالات متحده آفریقا را تنها به مثابه ابزاری برای محافظت در برابر توسعه چین و روسیه قلمداد می‌کند.

او در غنا گفته بود: "من مطمئن هستم که نبوغ و نوآوری آفریقایی آینده جهان را شکل خواهد داد". هریس یک سال پس از سفر خود شراکتی را با هدف دسترسی به اینترنت برای 80 درصد از قاره آفریقا تا سال 2030 اعلام کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان