آمریکا، مصر و قطر به اسرائیل و حماس اولتیماتوم دادند

بیانیه کم‌سابقه سه جانبه برای آتش‌بس در منطقه

شماره روزنامه: ۶۰۷۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ...

آنها اصرار داشتند که مذاکره‌کنندگان پنج‌شنبه آینده در قاهره یا دوحه قطر با یکدیگر دیدار کنند. این سه رهبر در این بیانیه گفتند: «هیچ زمان دیگری برای تلف کردن یا بهانه‌گیری از سوی هیچ طرف برای تاخیر بیشتر وجود ندارد.» زمان آزادی گروگان‌ها، آغاز آتش‌بس و اجرای این توافق فرا رسیده است. به‌عنوان میانجی، در صورت لزوم، ما آماده ارائه یک پیشنهاد برای پل زدن نهایی هستیم تا مسائل اجرایی باقی‌مانده را به‌گونه‌ای حل کند که انتظارات همه طرف‌ها را برآورده کند.مذاکرات آتش‌بس پس از آنکه نشست آخر هفته گذشته در قاهره هیچ دستاوردی نداشت، متوقف شد و این روند با ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس که مذاکرات را از طریق واسطه‌ها رهبری می‌کرد، پیچیده شد. بایدن از تصمیم اسرائیل برای اجرای عملیاتی که به شهادت اسماعیل هنیه در ایران منجر شد، بسیار ابزار ناامیدی و ناراحتی کرده است؛ چراکه به اعتقاد رئیس‌جمهوری آمریکا توافق بیش از پیش در دسترس بود و می‌توانست آتش‌بس در غزه را برقرار کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دقایقی پس از بیانیه مشترک بایدن و دیگر رهبران اعلام کرد که با این دیدار موافقت خواهد کرد. دفتر وی در بیانیه‌ای گفت: «در پی پیشنهاد ایالات متحده و میانجی‌ها، اسرائیل هیات مذاکره‌کننده را در 15اوت به هر جایی که تصمیم گرفته شود، می‌فرستد تا درباره جزئیات اجرای چارچوب آتش‌بس توافق شود.» اما مشخص نیست که نتانیاهو چقدر مایل به دستیابی به توافق است. مقامات امنیتی خود او به‌طور خصوصی شکایت کرده‌اند که نخست‌وزیر مذاکرات را از جمله با مطرح کردن مجدد درخواستی که توسط مذاکره‌کنندگان ملایم شده بود، به تعویق انداخت. نخست‌وزیر نیز به‌نوبه خود مقامات امنیتی خود را به مذاکره بد متهم کرده است. همچنین مشخص نیست که حماس آماده یا قادر به توافق است.

این گروه فورا به بیانیه مشترک بایدن و دیگران پاسخ نداد و مشخص نبود که اکنون که هنیه به شهادت رسیده است، چه کسی برای مذاکره حاضر خواهد شد، حتی اگر گروه به میز مذاکره بازگردد. حماس یحیی سنوار، یکی از معماران حملات مرگبار 7اکتبر به اسرائیل را به جانشینی هنیه معرفی کرد؛ اما گمان می‌رود که او در غزه پنهان شده است و واسطه‌ها به راحتی یا به‌سرعت به او دسترسی پیدا نمی‌کنند. حتی زمانی که هنیه زنده بود، گفته می‌شود که این سنوار بود که قدرت بیشتری برای تصمیم‌گیری داشت و از مخفیگاه خود نظر خود را اعلام می‌کرد و کسی هم فعلا انتظار ندارد او به همین زودی‌ها در ملأعام دیده شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر