اخطار جدی به متخلفان فوتبال؛ جریمه‌های سنگین در انتظار باشگاه‌ها و بازیکنان

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در نشست خبری خود به باشگاه‌ها و افراد حقیقی هشدار داد که در صورت تخلف، با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که در صورت اثبات عقد قرارداد صوری بین باشگاه و بازیکن، باشگاه با محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی و بازیکن با 2 سال محرومیت از فعالیت ورزشی مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی در نشست خبری مربوط به دستورالعمل انضباطی جدید فدراسیون فوتبال اظهار کرد : در مورد قراردادها باید چند نکته را بگویم که اول از همه ضرورت فسخ و ثبت قرارداد در سازمان لیگ است که الزاما باید در سازمان لیگ ثبت شود. دوم، ضرورت مهلت ثبت نام بازیکنان لیگ برتر است که به باشگاه‌ها فرصت 20 روزه داده شد تا در زمان معین شده 16 بازیکن خود را ثبت کنند، در غیر این صورت باشگاه لیگ برتری 5 میلیارد و لیگ یک 3 میلیارد تومان جریمه می‌شود.

او افزود: اگر تا 48 ساعت قبل از اولین بازی کارت بازی صادر نشود، دیگر او حق بازی ندارد که چهار تیم همچنان مشکل دارند. این رویه تا تاریخ 28 شهریور که آخرین فرصت نقل و انتقالات است، ادامه دارد. من امروز شنیدم یکی از باشگاه‌های معروف ما تازه امروز مدارک را به سازمان لیگ داده است. روز جمعه بازی دارند و اگر امروز به هر دلیلی کارتی صادر نشود، این باشگاه حق استفاده از بازیکنانش را ندارد. طبیعتا اگر استفاده کنند و شکایتی از تیم مقابل واصل شود تحت عنوان بازیکن غیرمجاز بررسی می‌شود. (استقلال جمعه مقابل شمس آذر قرار می‌گیرد.)

رئیس کمیته انضباطی ادامه داد: در مورد قراردادهای صوری،  اگر در سازمان لیگ ثابت شود که باشگاه با بازیکنی دو نسخه قرارداد بسته است، باشگاه متخلف تا دو فصل شاهد بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی‌اش خواهد بود و بازیکن متخلف دو فصل محروم از فعالیت ورزشی می‌شود.

حسن‌زاده بیان کرد: موضوع بعدی مصاحبه‌ها و بیانیه‌ها باشگاه‌ها و اعضایش علیه یک دیگر است که در سه حالت جرایم سنگین دارد. حالت اول، انتشار اطلاعیه غیرفنی از سوی باشگاه، مصاحبه خارج از مسئولیت خود در خصوص فدراسیون و انتشار بیانیه از سمت مدیران روابط عمومی در مورد فدراسیون است. اگر بیانیه توسط روابط عمومی منتشر شود این دستورالعمل پیش بینی کرده تمامی مدیران باشگاه‌ها محکوم خواهند شد. جرایم پیش بینی شده برای لیگ یک در اولین مرحله 500 میلیون تومان و لیگ برتر 2 میلیارد و در صورت تکرار تا 4 میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند و تا زمانی که پرداخت نشود نمی‌توانند فعالیت داشته باشد.

او در ادامه گفت: سقف بودجه باشگاه‌ها طبق مصوبه‌های کارگروه تعیین شده و تطبیق پرداختی باشگاه به بازیکنان را دارد.

رئیس کمیته انضباطی در خصوص هرج و مرج و شرکت نکردن برخی باشگاه‌ها در جلسات گفت: آمار نشان می‌دهد باشگاهی که مربیانش در فضای مجازی و کنار زمین بدرفتاری می‌کنند، سکوهای هواداریش تخلف می‌کند. ما یک نقصی در مقررات انضباطی داریم و باشگاه مسئولیت پرداخت جریمه آن را بر عهده می‌گیرد. باشگاه‌ها باید تا 5 مرداد 16 نفر از پرسنل خود را ثبت نام می‌کردند و به دلیل اینکه از این تاریخ گذشت تخلف انجام دادند. ما به 13 باشگاه تا 14 مرداد فرصت دادیم ولی باز هم 4 باشگاه امروز جریمه شدند و حتی از خود دفاع نکردند. همین افراد هستند که در همایش‌های انضباطی شرکت نمی‌کنند. ما دوست نداریم با توجه به اینکه هنوز لیگ شروع نشده کسی را جریمه کنیم ولی واقعیت چیز دیگریست. باشگاه‌ها از تاریخ قطعیت جرایم دو هفته زمان دارند تا نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

"چقدر در رابطه با قوانین پا فشاری می‌کنید؟" حسن‌زاده درباره این موضوع گفت: بیشترین چالشی که داشتیم مصاحبه‌ها بود که خیلی اذیت کرد و ما لذتی از فوتبال نبردیم. واقعیت، این دستورالعمل به نظر ما به طوری موثر و جدی است که در اواخر سال قبل دیدید. پیش بینی ما این است از این رو شاهد کمتر شدن تخلفات باشیم. ما در حال حاضر لیگ سه را به دلیل دو پرونده انضباطی که بحث جعل درش بود، متوقف کردیم. تماس زیاد داریم ولی روی روند نتیجه نهایی تاثیری ندارد و تمامی اعضا نظرات خود را اعلام می‌کنند.

او افزود: در مقررات آمده سوتی که داور در زمین می‌زند تصمیم نهایی است که هیچ تغییری نخواهد کرد و مصاحبه‌ها علیه داوران تاثیری در جریمه آن‌ها ندارد. اگر خطایی شدید باشد و داور نبیند کمیته انضباطی تصمیم می‌گیرد و اگر داور در هویت فرد اشتباه کند این موضوع قابل اصلاح است و در هیچ مورد دیگر تصمیم دیگر تغییر نمی‌کند. ما جیب کسی را پر نمی‌کنیم.

رئیس کمیته انضباطی با بیان این که اصلی‌ترین چالش کمیته داوران از طرف کادر فنی تیم‌هاست، بیان کرد: اگر ابتدا به ساکن مصاحبه شود قطعا دو میلیارد بابت اولین مصاحبه جریمه خواهند شد که اگر قطعی شود تا فرد جریمه را پرداخت نکند حق نشستن روی نیمکت ندارد و تا ظرف دو هفته تکلیفش مشخص می‌شود و مصاحبه‌های بعدی هر نوبت چهار میلیارد تومان جریمه دارد. اگر برایشان صرف دارد تخلف کنند.

ابوالفضل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی در نشست خبری امروز خود درمورد میزان جریمه باشگاه‌های حاضر در فصل گذشته لیگ برتر اظهار کرد: باشگاه استقلال با 21 فقره محرومیت ناشی از تخلف تماشاگران فصل گذشته در لیگ برتر رکوردار شد و پس از آن هم پرسپولیس و استقلال با 13 فرقه هستند. تیمی هم که بیشترین حکم علیه‌اش صادر شده استقلال خوزستان با 46 رای است‌. کمترین رای هم علیه گل‌گهر سیرجان با 9 فقره رای است‌. شایع‌ترین تخلف در لیگ دسته اول هم سوء رفتار تیمی است که در آن بیش از 5 نفر از بازیکنان و اعضای کادرفنی کارت زرد یا قرمز دریافت کنند که این تخلف با 87 فقره در لیگ یک بیشترین امار را دارد.

رییس کمیته انضباطی اضافه کرد: بدرفتاری با مقام رسمی مسابقه هم با 84 فقره رای، تخلف تماشاگران با 83 فقره رفتار غیرورزشی با 74 فقره رای در رتبه‌های بعدی قرار دارند.  تیمی که فصل گذشته تماشاگرانش بیشترین تخلف را داشته‌اند، خیبر خرم آباد است و کمترین تخلف نیز مس کرمان و شهرداری آستارا هستند.

حسن‌زاده در مورد ممنوعیت نشست مدیران رسانه‌ روی نیمکت تیم‌ها گفت: مقررات سازمان است که مصوب کردند و ما هم مجری هستیم.

او درباره تفاوت رای کمیته استیناف و انضباطی توضیح داد: در کار قضایی طبیعی است مرجع بدوی تصمیم بگیرد و استیناف که برای تجدید نظر است، اقدام کند و هر کمیته نظر می‌دهد. ما بالاترین جریمه تاریخ را در پرونده سپاهان داشتیم و این تیم را 4میلیارد تومان جریمه کردیم و 6 بازیکن آنها مجوز بازی بازی نداشتند.

رئیس کمیته انضباطی در پایان گفت: امسال دستورالعمل کامل‌تر و صریح‌تر است و جای تفسیر زیاد ندارد. امیدوارم نیاز به اجرا نداشته باشیم و همه تیم‌ها ثبت قرارداد کنند. قرارداد صوری تا امسال جریمه انضباطی نداشت و امسال اگر ثابت شود، قرارداد پشت پرده وجود دارد تا دو فصل باشگاه محروم می‌شود و تا دو سال هم بازیکنان حق نشستن روی نیمکت ندارد که این موضوع برای اولین بار قابل اجرا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر