مایزه بونکر ؛ یکی از خاص ترین ساختمان های آلمان که می خواستند خرابش کنند! (+تصاویر)

پس از بسته شدن آخرین آزمایشگاه در سال ۲۰۲۰، به رغم این که ساختمان مایزه بونکر نماد ارزشمندی از معماری بروتالیسم بود، اما دانشگاه پزشکی برلین درخواست تخریب آن را ارائه کرد.

عصر ایران - ساختمان مایزه بونکر (Mäusebunker) یا "پناهگاه موش ها" در برلین توسط گرد و ماگدالنا هنسکا طراحی شد و بین سال های 1971 تا 1981 ساخته شد. از این مکان به عنوان مرکز آزمایشگاه های حیوانات دانشگاه فرای (آزاد) برلین استفاده می شد. بین سال های 2003 تا 2010 این ساختمان در اختیار موسسه پژوهشی برای پزشکی تجربی بود و تا سال 2020 توسط شاریته - دانشگاه پزشکی برلین اداره می شد.

ساختمان مایزه بونکر

حفظ نمادی از معماری بروتالیسم دهه 1970

پس از بسته شدن آخرین آزمایشگاه در سال 2020، به رغم این که ساختمان مایزه بونکر نماد ارزشمندی از معماری بروتالیسم بود، اما شاریته درخواست تخریب آن را ارائه کرد. پس از آن، تلاش هایی برای حفظ این ساختمان صورت گرفت که اس او اس بروتالیسم، کارزار بزرگی که به نجات ساختمان های بروتالیست اختصاص داشت، نقش بزرگی در این زمینه ایفا کرد. سرانجام در سال 2023 شورای شهر برلین مایزه بونکر را به عنوان یک بنای تاریخی معرفی کرد.

مایزه بونکر از ابتدا ساختمانی بحث برانگیز بود. به واسطه طراحی شوم و استفاده از آن برای آزمایش هایی با حضور سوژه های حیوانی، این مرکز بین عموم مردم محبوب نبود. اما با گذشت سال ها، این ساختمان محبوبیت بیشتری بین دوستداران معماری بروتالیستی پیدا کرد. بسیاری از نشریات بین المللی، ساختمان مایزه بونکر را به عنوان نمونه ای برجسته از معماری بروتالیستی در آلمان معرفی کردند.

شکل هرم مانند و لوله های آبی رنگ سامانه تهویه از ویژگی های برجسته این ساختمان هستند. پوسته بیرونی از پنل های بتنی پیش ساخته شکل گرفته است. پنجره های سه گوش در نمای بیرونی نیز جلب توجه می کنند.

ساختمان مایزه بونکر

ساختمان مایزه بونکر

ساختمان مایزه بونکر

ساختمان مایزه بونکر

ساختمان مایزه بونکر

ساختمان مایزه بونکر

ساختمان مایزه بونکر

ساختمان مایزه بونکر

ساختمان مایزه بونکر

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان