«دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگویی اختصاصی بررسی کرد

پوست‌اندازی نظام مالی سنتی

شماره روزنامه: ۶۰۸۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۳ ...

کارکرد فین‌تک

فین‌تک از ترکیب دو واژه مالی (Financial)  و فناوری (Technology)  ساخته شده است. پس فین‌تک به‌‌‌‌معنی فناوری مالی است. این عبارت برای توصیف فناوری‌‌‌‌هایی به کار می‌رود که حوزه تبادلات مالی را در سال‌های اخیر متحول کرده‌‌‌‌اند. فناوری‌‌‌‌هایی که نحوه خرید، انتقال پول، سرمایه‌گذاری و وام‌‌‌‌گرفتن ما را تغییر داده‌‌‌‌اند.  همچنین بخشی از فین‌‌‌‌تک به حوزه پرسروصدای رمزارزها مربوط می‌شود. به‌‌‌‌طور کلی هدف این فناوری‌‌‌‌ها دسترسی سریع‌‌‌‌تر و بدون واسطه ما به منابع مالی و مدیریت یا انتقال آنهاست. واژه فین‌تک امروزی به نظر می‌‌‌‌رسد، اما ریشه آن را باید در کارت‌‌‌‌های اعتباری جست که اولین بار در دهه 50 میلادی ارائه شدند.

عابربانک‌ها، مبادلات سهام الکترونیکی و مبادلات سهام آنلاین از دیگر تحولات حوزه فین‌تک به شمار می‌‌‌‌روند.  در ابتدای قرن بیست‌‌‌‌ویکم، این عبارت برای توصیف رایانه‌‌‌‌ها و سامانه‌‌‌‌های بانکی به کار می‌‌‌‌رفت که امکان تبادل داده بین شعب مختلف را فراهم می‌‌‌‌کردند. اما با ظهور تلفن‌‌‌‌های همراه و گسترش اینترنت در سراسر جهان بعد از سال 2010، نرم‌‌‌‌افزارها و برنامه‌‌‌‌هایی کاربردی ساخته شدند و به مردم امکان انجام کارهایی را دادند که تا پیش از آن صرفا از طریق بانک‌ها و موسسات مالی ممکن بود. حالا فین‌تک نظام بانکی و مالی و حتی نظام بیمه سنتی را به چالش کشیده است و استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک در حال رقابت برای ارائه روش‌های جایگزین برای مبادلات مالی هستند.

کارکرد لندتک

با رشد روز‌افزون تکنولوژی، فین‌تک در فضاهای وسیع‌‌‌‌تری مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این فضاها، لندتک یا وام‌‌‌‌دهی به شکل نوین است. حال پس از بررسی فین‌تک‌ها باید گفت که لندتک‌ها یکی از شاخه‌های فین‌تک محسوب می‌شود. لندتک از دو واژه‌‌‌ Lend  به معنای قرض ‌‌‌‌دادن و Technology به معنای فناوری تشکیل شده و یک نوآوری فناورانه در فرآیند تسهیلات‌دهی به شمار می‌رود. در واقع، لندتک استفاده از فناوری‌‌‌‌های جدید برای جذب و انتقال سرمایه‌‌‌ وام‌‌‌‌دهندگان به سمت متقاضیان وام، از طریق یک پلتفرم دیجیتال است. با استفاده از لندتک، افراد در یک پلتفرم، به مبادله وام میان وام‌‌‌‌دهندگان و متقاضیان آن می‌‌‌‌پردازند. متقاضیان وام می‌توانند مردم عادی یا کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ باشند.

اشخاص حقیقی و مردم عادی، شرکت‌ها، کسب‌و‌کارهای کوچک یا متوسط و استارت‌آپ‌‌‌‌ها و وام‌‌‌‌دهندگان و سرمایه‌گذارانی جهت انجام فعالیت‌های مالی خود از این فناوری بهره‌مند می‌شوند.  درنهایت باید گفت که به طور کلی استارت‌آپ‌‌‌‌ها  و کســــب‌و‌کارهای کوچک و نوپا یا حتی اشخاص حقیقی در روند کاری‌شان برای تامین سرمایه به دریافت وام‌های خرد از موسسات مالی یا بانک‌ها نیازمند هستند. در حقیقت انجام مراحل اداری دریافت وام به طور معمول پروسه‌‌‌‌ای بسیار زمان‌بر و پیچیده است که مشکلات و موانع زیادی را در سر راه بنگاه‌‌‌‌های اقتصادی کوچک و متوسط قرار می‌دهد. لندتک  به علت بروز چنین مشکلاتی به وجود آمد و موانع را برای متقاضیان وام از بین برد، که در تسریع روند اعطای تســــهیلات نقش بسزایی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان