سیدحسن خمینی: منتظر نباشید، برای اربعینی شدن باید از خودمان شروع کنیم /ما آلوده هستیم و همه را گردن این و آن می‌اندازیم، از درون خودتان شروع کنید

یادگار امام تأکید کرد: برای اربعینی شدن باید از خودمان شروع کنیم و منتظر نباشید که از بیرون تفضلی شود بدون اینکه بسترش را در خود فراهم کرده باشید. در جامعه هم همین است؛ تا در خودتان تغییر ایجاد نکنید، خداوند چیزی را تغییر نمی‌دهد. برای اینکه کسی مثل جابر شویم، باید از خودمان شروع کنیم. چنین آدمی است که اربعین به نام او گره می‌خورد.

سیدحسن خمینی: منتظر نباشید، برای اربعینی شدن باید از خودمان شروع کنیم /ما آلوده هستیم و همه را گردن این و آن می‌اندازیم، از درون خودتان شروع کنید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی طی سخنانی در مراسم سوگواری شب اربعین حسینی(ع) در حرم مطهر امام خمینی(س)، گفت: اربعین یک قهرمان ناشناخته دارد. معلوم است که اربعین متعلق به سیدالشهدا(ع) است اما یک قهرمانی در اربعین هست که به طور معمول در مورد او صحبت نمی‌شود؛ و او جابر بن عبدالله انصاری است. قهرمان اربعین جابر است.

بنا به روایت جماران، یادگار امام با اشاره به اینکه جابر بن عبدالله در روز اربعین خودش را به کربلا می‌رساند، افزود: جابر 16 ساله بوده که پیامبر(ص) به مدینه هجرت کردند. پدر جابر در عقبه دوم با پیامبر(ص) پیمان می‌بندد و مسلمان می‌شود بنا بر قولی جابر در آن سفر همراه بوده و او هم کوچکترین فردی بوده که با پیامبر(ص) پیمان بسته و قریب 95 سال عمر کرده است.

وی یادآور شد: در موعد کربلا جابر تقریبا 78 ساله بوده و به خاطر نابینایی به کربلا نرفته است. جابر در غزوات بسیار زیادی همراه پیامبر(ص) بوده و گفته‌اند 17 تا 19 جنگ همراه پیامبر(ص) بوده اما نکته این است که پدر جابر از شهدای احد است و جالب‌تر اینکه دایی جابر هم در احد به شهادت رسیده است. بعضی روایات گفته‌اند خود جابر در احد نبوده و بعضی‌ها گفته‌اند در آنجا سقایت داشته است.

سیدحسن خمینی با اشاره به آیه «ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا»، اظهار داشت: این آیه در شأن پدر جابر نازل شده است. می‌دانید که اصحاب پیامبر(ص) در احد شکست خوردند و عده‌ای شماتت می‌کنند و پیامبر(ص) به جابر می‌گوید می‌دانی اگر پدرت زنده بود دوست داشت دوباره کشته شود. شهید آوینی راجع به شهدای دفاع مقدس هم گفته بود «پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده‌است و شهدا مانده‌اند».

وی تأکید کرد: در «لیلة البعیر» 700 روایت از پیامبر(ص) شنید و نقل است که پیامبر(ص) 25 بار برای جابر طلب مغفرت کرد. امام بزرگوار ما می‌فرماید بزرگترین فضیلت حضرت زهرا(س) این است که جبرئیل بعد از پیامبر(ص) مرتب با او مراوده داشت. اتصال با جبرئیل فقط با یک نفس کامل میسر است؛ و این داستان در رابطه با جابر نقل شده که در لیلة البعیر صدای جبرئیل را شنیده است. جابر از کسانی است که روایت شده بعد از پیامبر(ص) هم با خلفای دیگر بیعت نکرده و صلح با معاویه هم نپذیرفت. جابر از زمره شرطة الخمیس امیرالمؤمنین(ع) است؛ بی خود نیست که اربعین با نام او گره خورده است. او از زمره فقهای اصحاب است و بعد از عبدالله بن عمر تنها کسی که در مدینه تدریس داشت، جابر بود.

یادگار امام افزود: وقتی که معاویه و یزید راه افتادند که مردم لعن امیرالمؤمنین بگویند، جابر یک تنه 70 روایت در فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در مدینه نقل کرده است. به همین جهت یک مدتی برای تحقیر او می‌گویند باید زنّار بیاندازد. شیخ مرتضی انصاری هم از نسل او است.

وی تأکید کرد: نکته اینجا است، برای اربعینی شدن باید از خودمان شروع کنیم و منتظر نباشید که از بیرون تفضلی شود بدون اینکه بسترش را در خود فراهم کرده باشید. در جامعه هم همین است؛ تا در خودتان تغییر ایجاد نکنید، خداوند چیزی را تغییر نمی‌دهد. برای اینکه کسی مثل جابر شویم، باید از خودمان شروع کنیم. چنین آدمی است که اربعین به نام او گره می‌خورد.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه اولین درس اربعین خوب شدن است، گفت: ما همه منتظر هستیم یک کسی از دور بیاید ما را منقلب کند؛ خدا کند بیاید، اما پیش از آن باید بسترش را فراهم کنید. تعبیری هست که چرا امام زمان(عج) ظهور نمی‌کند؟ ما آلوده هستیم و همه را گردن این و آن می‌اندازیم. از درون خودتان شروع کنید. نمونه‌اش امام خمینی(س) که از خودش شروع کرد و از لحظه لحظه زندگی استفاده کرد. اگر بخواهید در پیاده روی اربعین باشید، باید مثل جابر شوید. برای جابر شدن باید قابلیت شنیدن وحی پیدا کنید.

2727

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان