چه خبر از برداشت محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی

استان آذربایجان‌غربی از مهم‌ترین استان‌های تولید و برداشت محصولات کشاورزی است.

چه خبر از برداشت محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، بیش از 7 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ، باغی و زراعی در استان آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برداشت بیش از 34 هزار تن شلیل در آذربایجان‌غربی

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از 34 هزار تن شلیل از باغ‌های استان تولید و روانه بازار مصرف شود.

علی دیانتی افزود : در سال جاری به دلیل بارندگی بهاره در زمان گرده افشانی و عدم تلقیح دانه با ریزش میوه و کاهش عملکرد نسبت به سال گذشته در باغات شلیل مواجه هستیم .

دیانتی با اشاره به اینکه سه هزار و 220 هکتار سطح باغ‌های بارور شلیل در استان است، بیان کرد: از مجموع شلیل تولیدی 50 درصد به صورت تازه خوری مصرف و یا جذب صنایع تبدیلی در داخل استان شده و مابقی به سایر استان‌های کشور و سایر کشورها از جمله روسیه صادر می‌شود.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، مهاباد، خوی، اشنویه بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده و مابقی محصول در سایر شهرستان‌های استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت ارقام زودرس همه ساله از اواخر تیر ماه شروع می‌شود، اظهارکرد: 12هزار کیلوگرم در هکتار میانگین عملکرد تولید شلیل از باغات استان در سال جاری است.

دیانتی با بیان اینکه این محصول در تمامی شهرهای استان کشت شده است، ادامه داد: ارقام مغان، انجیری، شلیل بومی سفید و شلیل شمس از جمله ارقام شلیل کشت شده در سطح استان است.

برداشت بیش از 70 هزار تن هلو

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال بیش از 70 هزار تن محصول هلو از سطح شش هزار و 300 هکتاری باغات استان برداشت خواهدشد.

حکمت جعفری افزود: حدود شش هزار و 104 هکتار از باغات هلو در استان بارور و 238 هکتار نیز غیر بارور هستند.

 جعفری بیان کرد: عمده ارقام موجود در باغات استان شامل ارقامی مانند هلو زعفرانی، آلبرتا ،جی اچ هیل، حاج کاظمی و انواع هلوهای انجیری از نوع زعفرانی، عسلی هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب و مهاباد جزو شهرستان هایی هستند که بیشترین سطح زیر کشت باغات هلو را دارند.

وی اضافه کرد: بیش از 55 درصد سطح زیر کشت باغات هلو در شهرستان ارومیه واقع شده است.

برداشت گیاه بادرشبو ازسطح 300 هکتار از مزارع استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت : امسال حدودا 300 هکتار از اراضی استان زیر کشت بادرشبو رفته است که برآورد می‌شود از این مزارع بیش از 6 هزار تن محصول تولید و به بازار عرضه شود.

دیانتی با تاکید بر ضرورت مبارزه به موقع با علف‌های هرز و مدیریت بهینه مصرف آب در مزارع و دقت در روش‌های کشت و برداشت این محصول اظهار کرد: همزمان با فرا رسیدن مرداد ماه استحصال گیاه بادرشبو در آذربایجان‌غربی آغاز می‌شود و تا اواخر شهریور ماه ادامه می‌یابد.

دیانتی ادامه داد: تعداد 23 واحد فرآوری در سطح استان وجود دارد که مشغول تولید انواع محصولات فرعی از گیاهان دارویی از جمله بادرشبو جهت عرق گیری در سطح وجود دارد و عرق استحصالی در تهیه شربت، نقل در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه از این میزان تولید بیش از 2.5 میلیون لیتر عرق استحصال می‌شود، تاکید کرد: بخشی از محصول تولیدی برای تهیه عرقیات و برای مصارف صنعتی توسط کارخانه‌های استحصال عرقیات به مصرف رسیده و بخشی دیگر نیز به صورت سنتی و در کارگاه‌های کوچک عرق گیری یا در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: ارومیه، خوی، سلماس و میاندوآب جزو شهرستان‌های هستند که کشت عمده این محصول در آنها انجام می‌شود.

برداشت 39 هزار تن آلو از سطح باغات استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت بیش از 39 هزار تن آلو از سطح باغ های استان در حال انجام است.

دیانتی با بیان اینکه، آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های تولید میوه در سطح کشور است که تنوع ارقام آن‌ها یکی از مزیت‌های باغداری استان به شمار می‌آید ، افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده امسال  پیش‌بینی می شود بیش از 39 هزار تن محصول آلو از سطح سه هزار و 400 هکتاری باغات آلو در استان برداشت شود.
 دیانتی ادامه داد: ارقام آلو در چندین نوع مثل آلو قطره طلا، شابلون، سانتاروزا، کالیفرنیا، آنجلینا، گوشتی، خاکی، اختری و انواع آلوهای بومی دراستان تولید می‌شود.
  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: این محصول در تمامی شهرستان‌های استان کاشت شده که بیشترین سطح  آن در ارومیه است که به ترتیب  بعد از ارومیه شهرستان‌های شاهین‌دژ، مهاباد، میاندوآب بیشترین سطح زیر کشت و تولید این محصول را  در استان به خود اختصاص داده اند.

برداشت گوجه ‌فرنگی از مزارع آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گوجه فرنگی از سطح 5 هزار و 300 هکتار از مزارع کشاورزی استان انجام می‌شود.

خسرو شهبازی افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از 400 هزار تن گوجه فرنگی از اراضی زیر کشت این محصول که در ارقام مختلف مانند متین ، سان‌ست، سما، پارس،8320 کارن، لونا، سوپر لونا،کمودور و کامنتا، اناری کشت شده، برداشت شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ادامه داد: 45 تا 50 درصد این محصول در داخل استان به اشکال مختلف اعم از تازه خوری و فراوری شده مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: شهرستان های ارومیه، میاندوآب، شاهین‌دژ بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

شهبازی اضافه کرد: گوجه فرنگی در استان به صورت رب و سس بیشتر مصرف می‌شود و کار عمل آوری آن در کارخانه های داخل استان و یا به صورت خانگی صورت می‌گیرد.

 این مسؤل خاطر نشان کرد: 30 کارخانه فرآوری رب و پوره گوجه فرنگی در سطح استان فعال است و سالانه 550 هزار تن ظرفیت  این واحدهای تولیدی است.

به گفته وی متوسط عملکرد در هکتار این محصول 70 تن است که علاوه بر تامین نیاز مردم داخل استان، مازاد محصول تولید شده به سایر استان های کشور نیز صادر می‌شود.

پیش بینی برداشت بیش از 57 هزار تن آفتابگردان آجیلی و روغنی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 57 هزار  تن تخم آفتابگردان از مزارع استان برداشت شود.

شهبازی با اعلام این خبر، افزود: سطح کشت آفتابگردان آجیلی در استان طی سال جاری 24هزار و 800 هکتار و سطح کشت آفتابگردان روغنی 260هکتار است.
وی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد آفتابگردان آجیلی 2 هزار و 300کیلوگرم در هکتار و آفتابگردان روغنی 2 هزار و 600کیلوگرم در هکتار است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از 57 هزار و 40 تن محصول آفتابگردان آجیلی و 676 تن آفتابگردان روغنی برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت آفتابگردان در شهرستان خوی با 16 هزار و 800 هکتار و بعد از آن در شهرستان نقده  است.
شهبازی با اشاره به اینکه محصول آفتابگردان آجیلی بیشتر در داخل استان مصرف و به صورت محدود به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود، یاد آور شد: بیشتر ارقام آفتابگردان کشت شده در استان از ارقام هیبرید خارجی شامل s300 و s400و ارقام محلی مانند قلمی و دور سفید هستند.

آغاز برداشت گلرنگ از دیم‌زارهای آذربایجان‌غربی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در سال زراعی جاری 300 هکتار از اراضی دیم استان به کشت گلرنگ اختصاص یافته است که پیش بینی می شود بیش از 240 تن گلرنگ از این مزارع برداشت شود.

مهدیه فلاح افزود: بیشترین سطح زیر کشت این محصول در شهرستان های پلدشت، ارومیه و تکاب بوده و ارقام گلدشت، فرامان و صفه مورد کشت قرار گرفته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی  تصریح کرد: گلرنگ گیاهی کم توقع و مقاوم به خشکی و شوری زمین با خواص شگفت انگیز بوده که به خوبی در اراضی شور و کم بازده پرورش می یابد و گسترش سطح کشت آن علاوه بر تامین اقتصاد کشاورزان گامی مهم در جهت خودکفایی تولید روغن خوراکی در کشور محسوب می شود.

وی بیان کرد: توسعه کشت گلرنگ علاوه بر اینکه به عنوان گیاه دارویی مطرح است می تواند به عنوان یک گیاه روغنی بسیار مهم در کاهش وابستگی کشور به واردات روغن و به ویژه با توجه به نیاز آبی کم این گیاه در شرایطی که منطقه با مشکلات خشکسالی روبر است، بسیار قابل توجه باشد.

فلاح خاطر نشان کرد: همچنین می توان از گل و ساقه این گیاه نیز برای خوراک دام استفاده کرد.

برداشت هندوانه در پلدشت

مدیر جهادکشاورزی پلدشت با اشاره به برداشت هندوانه از مزارع این شهرستان گفت: امسال 24 هزار تن از این محصول در این شهرستان برداشت خواهد شد.

سامر اسدی افزود: شهرستان پلدشت قطب تولید هندوانه در سطح استان است که با توجه به رعایت الگوی کشت ابلاغی امسال 300 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت هندوانه اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود امسال از هر هکتار به طور میانگین 80 تن محصول برداشت شود.

وی ادامه داد: تمامی اراضی زیر کشت شده این محصول در شهرستان به روش نوار تیپ کشت و آبیاری و در این روش در هر هکتار 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت اظهار کرد: کاهش مصرف آب، کنترل علف‌های هرز، کاهش نیروی کارگری و همچنین کاهش هزینه‌های زراعی از مزایای این نوع کشت بوده که 20 درصد در راندمان تولید موثر است.

اسدی گفت: در فصل برداشت هندوانه روزانه 30 نفر در مزرعه مشغول فعالیت هستند و برداشت هندوانه در شهرستان پلدشت از اوایل مرداد ماه آغاز می شود و تا یک ماه ادامه می‌یابد.

وی افزود: پلدشت 45 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 25 هزار هکتار آن طی سال زراعی جاری زیر کشت رفته است.

پیرانشهر رکوردار تولید چغندرقند در آذربایجان‌غربی

مدیرجهاد کشاورزی پیرانشهر گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده ، بیش از 450 هزار تن چغندر قند از اراضی کشاورزی این شهرستان طی سال جاری برداشت می شود که ااین شهرستان رکوردار تولید چغندرقند دراستان است.

عمر علیپور  افزود: در سال زراعی جاری حدود هفت هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی پیرانشهر زیر کشت محصول چغندرقند رفته که این مقدار در مقایسه با سال گذشته 500 هکتار در راستای اصلاح الگوی کشت کاهش داشته است.
 وی با بیان اینکه پیرانشهر در سطح کشور نیز دارای رتبه برتر تولید چفندرقند است، ادامه داد: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع چغندر قند شهرستان، برداشت این محصول از اوایل مهرماه آغاز می‌شود.
 مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر میانگین برداشت چغندرقند در مزارع کشاورزی این شهرستان را حدود 65 تن در هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان برداشت با کشت ارقام جدید، مبارزه با آفات و اصلاح الگو حدود پنج تن در هکتار نسبت به پارسال ارتقا یافته است.
 علیپور با اشاره به اینکه این شهرستان دارای یک کارخانه قند فعال است، اظهار کرد: بخشی از چغندرقند تولیدی در این شهرستان به کارخانه‌های قند شهرهای اطراف از جمله ارومیه، خوی، نقده ارسال می شود.
 وی یادآور شد: سال گذشته نیز بیش از 443 هزار تن چغندر قند در سطح هشت هزار هکتار از مزارع پیرانشهر برداشت شده بود.

پیش‌بینی برداشت چهار هزار و 900 تن گلابی در استان آذربایجان‌غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گلابی از 567 هکتار از باغ های استان آغاز شده و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد.

دیانتی افزود: طبق ارزیابی های انجام شده پیش بینی می شود امسال بیش از چهار هزار و 900 تن گلابی از سطح باغ‌های استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید گلابی در سطح استان متعلق به ارومیه است، اظهار کرد: سطح زیر کشت گلابی در آذربایجان‌غربی 600 هکتار است که 567 هکتار به صورت بارور کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان به اینکه این محصول در استان اغلب به صورت آبی پرورش می‌یابد، اظهار کرد: میانگین تولید گلابی در باغ‌های آبی هشت تن در هکتار و در باغ‌های زیر کشت دیمی نیز 2 تن در هکتار است.

دیانتی اظهار کرد: در صورت مجاورت با اقلیم‌هایی با بارندگی بالای 500 میلی‌متر مانند سردشت این محصول به صورت دیمی نیز پرورش داده می‌شود که در این روش میزان عملکرد تولید کمتر است.

وی با بیان اینکه ارقام موجود در استان از رقم‌های شاه‌ میوه، درگزی و سردرود است، گفت: سازمان جهادکشاورزی استان در نظر دارد تا با هدف توسعه باغ‌های گلابی ارقام جدید مانند بیروتی، ویلیامز، اسپادونا و سایر ارقام را با استفاده از پایه‌های رویشی به دلیل مصرف کم آب در استان ترویج دهد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان