ماهان شبکه ایرانیان

ضرورت رسیدگی به تخلفات مدیران و روسای دانشگاه‌ها

دومین هفته آغاز دانشگاه است و هنوز در بعضی  از دانشگاه‌ها خبری از انتصابات وزارتین در خصوص روسای دانشگاه و دانشکده‌ها نیست.

ضرورت رسیدگی به تخلفات مدیران و روسای دانشگاه‌ها

در متن پیش رو از بعضی از رفتار روسا و مدیران دانشگاه و لزوم بررسی سخن خواهم گفت. در سه سال گذشته به خصوص پس از اعتراضات 1401 به گمان بعضی از دانشجویان بسیاری از اعضای هیات رییسه دانشگاه‌ها در فرایندهای سلیقه‌ای، غیرقانونی و فراقانونی در مسائل دانشجویی به خصوص کمیته‌های انضباطی نقش داشتند یا برخوردهایی خلاف شان دانشگاه و محیط آکادمیک انجام دادند نمونه‌ی رفتار خلاف شان دانشگاه رفتار رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود که با الفاظ بسیار زشت با دانشجویان صحبت کرد و به دانشگاه نسبت‌های ناپسندی داد حرف‌هایی که حتی الان در این متن نمی‌توان آن را نوشت؛ نه‌تنها صحبت‌های او توسط مسئولین دانشگاه پیگیری نشد بلکه چند روز بعد از او به‌خاطر این رفتار تقدیر شد و حدود بیست دانشجو به خاطر آن اتفاق و صرفا حضور در آن محل برای شان پرونده انضباطی تشکیل شد.


همین چند روز پیش همزمان با آغاز مدیریت دولت جدید در دانشگاه خبری منتشر شد از دانشگاه گیلان که جمعیت قابل توجهی از دانشجویان با ایرادات واضح حقوقی و قانونی به کمیته انضباطی احضار شدند همچنین بر خلاف شیوه نامه انضباطی، کارشناس انضباطی، حتی از دادن مهلت قانونی تنظیم دفاعیه، آگاهی دانشجو از مستندات تخلف و هویت شاکی امتناع می‌شود که نقض اصل 12 شیوه نامه یعنی اصل شفافیت و اصل 14 شیوه نامه یعنی اصل حق بر رسیدگی منصفانه‌ است. با وجود این خبر هنوز از وزارت علوم پیگیری‌ای انجام نشده است و نکته قابل توجه این‌جاست که رییس دانشگاه گیلان هنوز عوض نشده است و از دوره قبل مانده است.


یکی از مهم‌ترین وعده‌های رئیس جمهور تغییر در وضعیت دانشگاه بود که یکی از مهم‌ترین وجوهش تغییر مدیران و روسای دانشگاه‌ها است، بدون تغییر بدنه مدیران تغییر در سیاست‌ها و رفتارهای دانشگاه امکان پذیر نیست. در مورد ریاست دانشگاه‌ها بازار گمانه‌زنی‌ها داغ است؛ اساتید و بدنه دانشگاه در حال تکاپو برای گرفتن پست‌های مدیریتی هستند؛ اخباری از ابقای بعضی از روسای دانشگاه‌ها و یا گزینه‌های فاجعه بارتر از روسای فعلی خصوصا در دانشگاه‌های شهرستان به گوش می‌رسد که نگران کننده ست.


با وجود این مسائل بیش از پیش لزوم ساز و کارهای قانونی و نظارتی حس می‌شود. در هر دانشگاه  کمیته‌ای برای رسیدگی به تخلفات مدیران و روسا با حضور اعضای دانشجویی، اساتید و حقوقدان‌ها بررسی شود و افراد خاطی مورد مواخذه قرار بگیرند و البته مطالبات از روسای آینده دانشگاه نیز مطرح شود؛ همچنین تمهیداتی فراهم شود تا دانشجویان بتوانند شکایت‌های‌شان از مدیران و روسای دانشگاه‌ها در کمیته‌های انضباطی اساتید و حتی نهادهای قضایی مانند هیات رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت پیگیری کنند و به‌خاطر این رفتار پس از آن مورد تنگ نظری‌ها و رفتارهای سلیقه ای قرار نگیرند. و البته این روند باید در ادامه نیز وجود داشته باشد، انتقاد از مسئولین دانشگاه و پیگیری تخلفات حق دانشجوست و دانشجو نباید بابت این امر مواخذه شود.

*فعال دانشجویی

233233

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان