ماهان شبکه ایرانیان

بین بخش خصوصی و دولتی اعتمادسازی ایجاد شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان گفت: سالی که گذشت برای اولین بار شاهد موضع‌ گیری واحد و اعتمادسازی بین بخش خصوصی و دولتی در استان بودیم که در حوزه مشکلات بخش کشاورزی ایجاد شد.

بین بخش خصوصی و دولتی اعتمادسازی ایجاد شده است

به گزارش خبرآنلاین هامان هاشمی در ششمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: این موضع‌گیری پس از چند دهه در مورد کلزا، گندم و سیب زمینی در استان اتفاق افتاد و موجب شد نمایندگان استان در مجلس نیز با کشاورزان همصدا و همراه شوند.

وی افزود: اگر این همگرایی و مشارکت تداوم یابد، می‌توانیم از ظرفیت و مواهب استان به بهترین شکل استفاده کنیم و زمینه‌ساز توسعه پایدار باشیم.

هاشمی با اشاره به اینکه سال گذشته استان گلستان از لحاظ تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم، سال خوبی را سپری کرده است، گفت: اکثرأ علت این اتفاق را تنها شرایط جوی استان می‌دانند اما زحمات بدنه کارشناسی در استان و مدیریت مزارع و مکانیزاسیون در کنار هم موجب شد تا اثر مثبت بارش باران نیز نتیجه‌بخش باشد.

بین بخش خصوصی و دولتی اعتمادسازی ایجاد شده است


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان درباره تهیه بذر مورد نیاز کشاورزان توضیح داد: اسناد الگوی کشت، اختصاص کود و خرید تضمینی برای کشاورزان موجب چالش است و لازم است برای خرید کود و تهیه بذر در نظر بگیریم کشاورز باید بتواند بذر یارانه‌ای ارزان‌تری را خریداری کند تا تولید نیز میسر شود، این مورد از جمله مطالبات ما در اتاق ایران است که حتما مطرح خواهیم کرد.

هاشمی با تاکید بر اینکه توسعه ابتدا در بستر فرهنگ اتفاق می‌افتد، بیان کرد: متاسفانه تفکر توسعه‌ای در لایه‌های اجرایی استان وجود ندارد و خلاء آن به خوبی احساس می‌شود، با نگاهی به همه کشورهای توسعه یافته می‌بینیم در تمام دنیا ابتدا از حوزه کشاورزی توسعه پیدا کرده‌اند و پس از آن در صنعت و بازرگانی رشد یافتند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی و کارخانجات برای خرید گندم باکیفیت آمادگی دارند و لازم است این موضوع از طریق وزارتخانه جهاد کشاورزی پیگیری شود تا خرید مبتنی بر کیفیت در مورد گندم با قیمت مناسب اتفاق بیفتد.

گندم گلستان به کیفیت و گلوتن بالا مشهور است

بین بخش خصوصی و دولتی اعتمادسازی ایجاد شده است


نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز در این نشست اظهار کرد: اگر آرد استان گلستان بسیار باکیفیت است به علت گلوتن بالای گندم استان است.

اراز جان شمالی افزود: مواقعی طی سال‌های اخیر گندم گلستان دارای گلوتن 42 درصد بوده است که همین کیفیت بالا موجب شده استان‌های دیگر برای افزایش کیفیت، آرد خود را با آرد گندم گلستان مخلوط کرده‌اند، قطعا اگر کارخانه‌ها می‌توانستند گندم مورد نیاز خود را بر اساس کیفیت خریداری کنند، گندم گلستان را مستقیم از کشاورز تهیه می‌کردند اما اداره غله مجوز خرید مستقیم را به کارخانجات نمی‌دهد.

تمایل کشاورزان گلستان به کاشت گندم

بین بخش خصوصی و دولتی اعتمادسازی ایجاد شده است


در ادامه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه دو سوم اراضی استان از نوع دیم است، گفت: : این اراضی اکنون با محدودیت‌هایی مثل شوری و خشکی مواجه هستند و در حال حاضر برای کشت به بارش نیازمندیم تا شوری خاک را به لایه‌های زیرین منتقل کند.

علی‌اکبر مهقانی پرداخت نامنظم و طولانی شدن مطالبات کلزا را موجب تمایل کشاورزان گلستان به کاشت گندم عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از کشت 65 هزار هکتار کلزا و 86 هزار هکتار جو طی سال جاری بوده است که با کاهش تمایل کشاورزان قطعا کاهش بسیاری خواهد داشت.

وی مقدار کشت گندم در سالی که گذشت را 371 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گلستان اعلام‌کرپ و گفت: ممکن است این مقدار در سال زراعی جدید به 405 هزار هکتار برسد.

مهقانی با اشاره به اینکه در برخی کشورها برای هر اقلیم بذر خاصی مناسب کشت آن منطقه را معرفی می‌کنند، توضیح داد: این روش با هدف استفاده از حداکثر پتانسیل تولید آن بذر استفاده می‌شود که با همکاری مرکز تحقیقات در حال بررسی و امکان اجرای این روش در استان هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان میزان خریداری شده محصولات کشاورزی در استان را یک میلیون و 130 هزار تن گندم، 105 هزار تن کلزا و 230 هزار تن چقندر قند برشمرد و بیان‌ کرد: تمامی محصولات استراتژیک استان از جمله گندم، کلزا، جو، چغندر، پنبه و دانه‌های روغنی شامل 3نوع کود یارانه‌ای فسفر، ازته و پتاس دولتی نیز می‌شوند.

لازم به ذکر است ارائه گزارشات اجمالی از وضعیت بخش کشاورزی و پیگیری های صورت گرفته،

ارائه دستور العمل و توصیه‌های فنی در مورد کشت پاییزه غلات و دانه‌های روغنی در شرایط کم بارشی در پاییز امسال و ارائه دستورالعمل و توصیه‌های فنی در خصوص کشت پاییزه غلات و دانه‌های روغنی در شرایط کم بارشی از جمله مواردی بودند که توسط کارشناسان ‌و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در این نشست مورد بررسی قرار گرفتند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان