ماهان شبکه ایرانیان

اطلاعات و تصویر واضح زیردریایی هسته‌ای چین فاش شد/ عکس

تصویری از زیردریایی تهاجمی هسته‌ای چینی Type ۰۹IIIB در واضح‌ترین شکل ممکن فاش شد؛ تصویر منتشرشده، دومین تصویر از این زیردریایی است و جزئیات کلیدی آن هنوز تائید نشده است.

اطلاعات و تصویر واضح زیردریایی هسته‌ای چین فاش شد/ عکس

تینا مزدکی: تصویر جدیدی که در رسانه‌های اجتماعی چین و به‌خصوص X (توییتر سابق) منتشرشده است، جزئیات بیشتری در مورد زیردریایی تهاجمی هسته‌ای جدید Type 09IIIB (SSN) را نشان می‌دهد. این زیردریایی در کشتی‌سازی چینی «هولوداو» و «بوهای» برای نیروی دریایی چین (PLAN) ساخته‌شده است. این تصویر که احتمالاً از یک قایق شخصی یا ساحلی در نزدیکی آن گرفته‌شده است، تنها دومین عکس زمینی نسل جدید  SSN(زیردریایی با سوخت هسته‌ای) است. لازم به ذکر است که تصاویر قبلی منحصراً از منابع ماهواره‌ای تهیه‌شده بود.

آن‌طور که از تصویر پیدا است، زیردریایی با طراحی ساده‌ای که دارد، به‌طور قابل‌توجهی نسبت به نسخه‌های قبلی Type 09III بهبودیافته است. همچنین در مورد تسلیحات آن به نظر می‌رسد که به VLS (سیستم موشک‌انداز عمودی) مجهز باشد.

اطلاعات و تصویر واضح زیردریایی هسته‌ای چین فاش شد/ عکس
تصویر اصلی Type 09IIIB که در رسانه های اجتماعی چینی به اشتراک گذاشته شده است.
اطلاعات و تصویر واضح زیردریایی هسته‌ای چین فاش شد/ عکس
تصویر دیگری که با جزئیات بسیار کمتر در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

جزئیات زیردریایی Type 09IIIB

تصاویر زیردریایی Type 09IIIB که یک نمونه قابل‌توجه از SSNها به شمار می‌رود و گاهی به‌اشتباه به‌عنوان نسل بعدیType 09V  معرفی می‌شود، از سال 2022 به‌صورت آنلاین منتشرشده بود. به نظر می‌رسد که جزئیات فنی قابل‌توجه این پیکربندی شامل یک VLS، با 18 سلول در سه ردیف از شش پرتابگر و یک پیشرانه جت پمپ است.

تصاویر ماهواره‌ای که قبلاً از طراحی جدید این زیردریایی گرفته‌شده بود، وجود جت پمپ را تائید می‌کند. علاوه بر این، بدنه جدید به‌طور قابل‌توجهی در مقایسه با انواع کلاس‌های قبلی زیردریایی ساده‌تر است. یا این حال به دلیل عدم افشای اطلاعات مرتبط توسط مقامات جمهوری خلق چین، مشخصات فنی دقیق ازجمله ارقام تسلیحات یا عملکرد آن ناشناخته باقی‌مانده است.

چین طبق گزارش‌های دولت ایالات‌متحده درمجموع شش 09III  و IIIA-SSN تولید کرده است. شایان‌ذکر است که این زیردریایی گاهی اوقات به‌عنوان Type 093 یا Type 09-III نیز نام‌برده می‌شود اما باید گفت که هرکدام در جزئیات طراحی و تجهیزات، تفاوت قابل‌توجهی دارند.

بوهای، مرکز تولید زیردریایی‌های هسته‌ای

بوهای، واقع در شهر هولوداو، استان لیائونینگ، کارخانه کشتی‌سازی اصلی و تنها کارخانه برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای است. تسهیلات آن برای اولین بار برای پروژه 09 در دهه 1950 ایجاد شد. این یارد انواع 09I و نوع قبلی 09III و همچنین زیردریایی‌های موشک بالستیک نوع 09II و 09IV را ساخت.

این کارخانه کشتی‌سازی از سال 2014 گسترش و نوسازی قابل‌توجهی داشت و تاکنون چهار مونتاژ جدید و کارگاه‌های مرتبط را اضافه کرده است. بر اساس برآوردها و فعالیت مشاهده‌شده در آن، به نظر می‌رسد که این کارخانه در حال حاضر بین دو تا سه زیردریایی هسته‌ای در سال تولید کند. بااین‌حال، افزایش بیشتر تولید بر اساس پیکربندی کلی تأسیسات قابل‌قبول است.

 بوهای همچنان درحال‌توسعه است و آخرین مورد اضافه‌شده به آن، امکانات جدید اسکله است که از اواسط سال 2022 اضافه‌شده است. فعالیت تولیدی قابل‌مشاهده در تأسیسات توسعه‌یافته بوهای به سال 2019 برمی‌گردد. تعداد دقیق بدنه‌های Type 09IIIB که کارخانه کشتی‌سازی تا به امروز تولید کرده، نامشخص است؛ اما برآوردهای معقول بر اساس فعالیت در اسکله آن نشان می‌دهد که احتمالاً بین سه تا شش زیردریایی هسته‌ای جدید از سال 2022 تاکنون راه‌اندازی شده باشد.

نوع چینی 09IIIB را باید از زاویه تلاش‌های بیشتر چین برای توسعه و مدرن سازی زیردریایی دید. اینکه چه تعداد دیگر از نوع 09IIIB در آینده ساخته خواهد شد، مشخص نیست؛ اما با حدس و گمان می‌توان گفت که تا 16 بدنه کشتی در حال حاضر وجود دارد.

تصاویر Google Earth از کشتی سازی هولوداو بوهای از سال 2013 و اواخر سال 2022 که نشان دهنده گسترش آن است:

اطلاعات و تصویر واضح زیردریایی هسته‌ای چین فاش شد/ عکس
(1)
اطلاعات و تصویر واضح زیردریایی هسته‌ای چین فاش شد/ عکس
(2)

منبع: navalnews

227323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان