به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امشب، 10 آذرماه در نشست علمی «مبانی پیشرفت و فرهنگ پیشرفته از منظر قرآن» گفت: قرآن کتاب تغییر و انسانسازی است و تأثیرات عینی و خارجی در مخاطب گذاشته و میگذارد و تأثیرات آن تا امروز نیز ادامه دارد.
وی اظهار کرد: مردمی که چهار تمدن در اطرافشان بود و تکیهگاه تمدنی نداشتند با قرآن کریم به سید تمدنها دست یافتند و بر آنان چیره شدند.
بهجتپور افزود: پیامبر این تمدن را به تنهایی در مکه آغاز کرد و در مدینه همهگیر شد که این امر به دلیل ویژگیهایی بود که برخی از آنها در آیات پایانی سوره مبارکه فتح آمده است؛ ویژگیهایی که اسلام را به عنوان دین برتر و ایمان مردمی که از آن اشراب شدند را تبیین کرده است.
پیشرفت در سایه اطاعت از خداست
وی با اشاره به فراگیری تمدن اسلامی در مدینه و با بیان اینکه این فراگیری به حدی رسید که دیگر شرک و کفری در ظاهر باقی نماند، تصریح کرد: قرآن کریم این پیشرفتها و پیشرفت در همه دورانها را محصول اطاعت از حق تعالی میداند و پسرفت را نیز محصول و نتیجه سرپیچی از دستورات الهی برمیشمارد.
در ادامه این نشست حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی گفت: زیرساخت پیشرفت از منظر اسلام، حکمت اسلامی است و مبانی حکمت اسلامی را هم باید از قرآن اخذ کنیم.
خسروپناه افزود: از پیشرفت سیاسی نمیتوانیم صحبتی کنیم بدون اینکه از پیشرفت فرهنگی و اقتصادی سخن به میان بیاید زیرا پیشرفت دارای جامعیت است و یکی بدون دیگری جامع نخواهد بود.
وحی؛ منبع اصلی معرفتشناسی
وی اظهار کرد: مبانی معرفتشناسی الگوی پیشرفت مدرن، گوهر مدرنیته و اصالت فاعل شناسای انسانی است که دو گروه تجربهگرایان و عقلگرایان در غرب از این مبانی پدید آمدهاند ولی قرآن علاوه بر این دو موضوع، وحی را هم به عنوان منبع تفکر و اصلیترین آن مطرح میکند.
این نشست با همکاری مرکز تخصصی تفسیر، انجمن قرآنپژوهی حوزه و دبیرخانه همایش پیشرفت و عدالت از منظر قرآن کریم برگزار شد.
خبرهای تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.