صنایع سنگین میتسوبیشی پیمانکار اصلی و شرکت هوانوردی لاکهید مارتین به عنوان پیمانکار فرعی این پروژه است. F-2A نسخه تک سرنشینه و F-2B نسخه دو سرنشینه است.
به گزارش روزیاتو، آژانس دفاعی ژاپن در ابتدا قصد داشت در مجموع 130 فروند هواپیمای اف-2 (83 هواپیمای تک سرنشین و 47 هواپیمای دو سرنشینه) را با تحویل تا پس از سال 2010 خریداری کند، اما در اوایل سال 2007 این تعداد به 94 فروند کاهش یافت.
سفارش اولیه شامل 81 هواپیما بود. پنج مورد دیگر در مارس 2007 در یک قرارداد 150 میلیون دلاری سفارش داده شد. صنایع سنگین میتسوبیشی در آوریل 2008 قراردادی به ارزش 250 میلیون دلار با لاکهید مارتین برای ساخت هشت هواپیمای F-2 دیگر منعقد کرد. این قرارداد دوازدهمین قرارداد سالانهای بود که توسط صنایع سنگین میتسوبیشی به لاکهید مارتین اعطا شد.
ژاپن در حال حاضر در حال توسعه یک جت جنگنده پیشرفته جدید برای جایگزینی هواپیمای جنگنده پشتیبانی میتسوبیشی F-2 است.
برنامه و توسعه جنگنده F-2
در سال 1987، نیروی هوایی ژاپن یک نوع از جنگنده اف-16 سی را به عنوان هواپیمای اف اس-ایکس ژاپنی برای جایگزینی با هواپیمای F-1 میتسوبیشی انتخاب کرد. در سال 1988 میتسوبیشی به عنوان پیمانکار اصلی این هواپیما انتخاب شد که به F-2 معروف شد.. این پروژه شامل انتقال فناوری از ایالات متحده به ژاپن و تامین هزینه تا 60 ٪ توسط ژاپن و 40 ٪ توسط ایالات متحده بود.
چهار نمونه اولیه به همراه دو نمونه اولیه استاتیک برای تست استاتیک و آزمایشهای دیگر توسعه داده شد. آزمایشات پروازی نمونههای اولیه تا سال 1997 با موفقیت به پایان رسید و این هواپیما در سال 1998 وارد مرحله تولید شد.
اولین هواپیمای تولیدی در مارس 2005 به آژانس دفاعی ژاپن تحویل داده شد. این هواپیما در کارخانه کوماکی جنوبی میتسوبیشی در ناگویا مونتاژ شد.
در ژوئن 2007، F-2 اولین استقرار خارج از ژاپن را برای رزمایش مشترک ایالات متحده و ژاپن در پایگاه نیروی هوایی آندرسن آمریکا در گوام انجام داد. F-2 برای اولین بار در طول تمرینات، سلاحهایی را پرتاب کرد.
طراحی جنگنده F-2
برای جنگنده F-2، شرکت کاوازاکی وظیفه ساخت بخش میانی بدنه و همچنین درهای چرخ اصلی و موتور را بر عهده داشته استد. همچنین شرکت میتسوبیشی بخش جلویی بدنه و بالها را ساخته است.
شرکت فوجی بخش سطح بال بالایی، فیرینگ بال، رادوم، فلاپرون و واحدهای ورودی هوای موتور و بخش دم را تولید کرده است. شرکت هوانوردی لاکهید مارتین بخش عقب بدنه، جعبههای بال سمت پورت و فلپهای لبه جلو را تامین کرده است.
کابین خلبان
کابین خلبان مجهز به سه نمایشگر چند منظوره از جمله نمایشگر کریستال مایع از یوکوگاوا است. نمایشگر هدآپ خلبان توسط شرکت شیمادزو توسعه داده شده است.
تسلیحات جنگنده F-2
سیستم یکپارچه جنگ الکترونیک هواپیما، کامپیوتر ماموریت و رادار آرایه فازی فعال توسط میتسوبیشی الکتریک توسعه داده شده است.
یک اسلحه 20 میلی متری ولکان M61A1 در بخش بال پورت نصب شده است. 13 نقطه سخت برای حمل سیستمها و انبارهای تسلیحاتی وجود دارد که شامل یکی در خط مرکزی بدنه، یکی در هر نوک بال و پنج نقطه در زیر هر بال است.
این هواپیما قادر به استقرار موشکهای هوا به هوای میان برد ریتون AIM-7F/M اسپارو، ریتون AIM-9L سایدوایندر کوتاه برد و موشک هوا به هوای کوتاه برد AAM-3 صنایع سنگین میتسوبیشی است.
F-2 مجهز به موشکهای ضد کشتی ASM-1 و ASM-2 است. میتسوبیشی در سال 1980 شروع به توسعه موشکهای ضد کشتی سری تایپ 80، ASM-1 و ASM-2 کرد که در اصل برای جنگنده F-1 بود.
این هواپیمای جنگنده همچنین میتواند بمبهای 500 پوندی، بمبهای خوشهای CBU-87/B و راکت انداز را حمل کند.
اویونیک و کنترل پرواز
لاکهید مارتین مسئول سیستمهای اویونیک است. سیستم پرواز با سیم دیجیتال این هواپیما توسط هوانوردی الکتریک ژاپن و هانیول تحت یک توافق توسعه مشترک توسعه داده شده است. حالتهای پرواز با سیم (fly-by-wire) شامل افزایش کنترل، تثبیت استاتیکی و کنترل بار در حین مانورها هستند.
ارتباطات
سیستمهای ارتباطی نصب شده در F-2 عبارتند از گیرنده AN/ARC-164 که در باند یواچ اف کار میکند و توسط ریتون عرضه شده، یک فرستنده گیرنده V/UHF ارائه شده توسط شرکت NEC، سیستم تشخیص دوست یا دشمن هازلتاین و یک رادیو اچ اف است.
موتور توربوفن F-2
این هواپیما به موتور توربوفن پس سوز جنرال الکتریک F110-GE-129 مجهز است. موتور 131.7 کیلونیوتن تولید میکند. سرعت هواپیما 2 ماخ است.
مشخصات فنی کلی F-2
- نوع: جنگنده تهاجمی
- سازنده: میتسوبیشی ژاپن و لاکهید مارتین آمریکا
- طول بال ها: 10.8 متر
- طول: 15.52 متر
- ارتفاع: 4.96 متر
- وزن خالی: 12000 کیلوگرم
- ظرفیت سوخت داخلی: 3600 کیلوگرم
- حداکثر سرعت: 2 ماخ
- برد جنگی: 833 کیلومتر