دادههای 2024 نشان میدهد که رانندگان دبی بهطور متوسط بیش از 30 ساعت تأخیر در ترافیک را در این سال تجربه کردهاند که این رقم افزایش شش درصدی را نسبت به سال 2023 و افزایش قابلتوجه 45 درصدی را نسبت به سال 2022 نشان میدهد.
به گزارش ایمنا، با این حال مقایسه دبی با سایر شهرهای مشابه در جهان نشان میدهد که این شهر وضعیت ترافیکی چندان وخیمی ندارد. برای مثال مردم استانبول، شلوغترین شهر لیست حاضر، در سال 2024 بهطور متوسط 105 ساعت را به دلیل تأخیر در ترافیک از دست دادهاند و این رقم در لندن 101 ساعت و برای رانندگان مکزیکوسیتی 97 ساعت بوده است.
پاریس، لسآنجلس، کیپتاون و بریزبن نیز در فهرست 10 شهر جهان با بیشترین زمان تلفشده در ترافیک قرار دارند. جایگاه دبی در این فهرست رتبه 154 است، بهویژه که دبی شهری محسوب میشود که بهطور کامل روی بررسی همه راهکارها برای بهبود تجربه تردد ساکنان سرمایهگذاری کرده است.
راهکارهای ترافیکی دبی
دبی سال گذشته از یک برنامه توسعه راههای اصلی 16 میلیارد درهمی رونمایی کرد که شامل 22 پروژه جداگانه برای بهبود ترافیک در این شهر طی سالهای 2024 تا 2027 بود و در میان آنها برنامههایی برای بهبود گسترده جادهها و گسترش پوشش ورودی عوارض، همچنین پروژههایی در ارتباط با هوش مصنوعی و جابهجایی هوشمند و طرح توسعه خطوط اتوبوس و تاکسی در سالهای 2025 و 2026 با هدف کاهش 41 درصدی زمان سفر با اتوبوس وجود داشت. این سرمایهگذاری همچنین به استراتژی حملونقل خودران 2030 دبی نیز کمک میکند.
در این میان هیجانانگیزترین راهحلهای ترافیکی ارائهشده دبی، راهحلهایی هستند که تحت عنوان «آینده حملونقل عمومی» قرار میگیرند و شامل وسایلنقلیه هوایی، خدمات نیمه زیرزمینی، خط مترو آبی، قطارهای آسمانی، هایپرلوپ، قطارهای مسافری بین اماراتی، ترامواهای مدولار، تاکسیهای پرنده و تاکسیهای خودران است.
خبرهای مثبتی نیز با استراتژی مرتبط کردن مسیرها از ساحل به مناطق داخلی این شهر وجود دارد که بهمعنای برقراری ارتباط مستقیم بین مسیرهای دوچرخهسواری در مسیرهای اصلی دبی است.