رئیس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه:

«تفسیر بما انه تفسیر» در حوزه جایگاه بالایی ندارد

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه معاونت آموزش حوزه باید ورود جدی‌تری به مباحث قرآنی داشته باشد، تاکید کرد: تفسیر بما انه تفسیر در حوزه جایگاه بالایی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به وضعیت دروس تفسیر در حوزه و ارایه آمارهایی در این زمینه گفت: من قصد ورود به این موضوع را ندارم، ولی ذکر این نکته را لازم می‌دانم که در ارایه چنین آمارهایی باید ببینیم آیا این آمارها از کل مراکز علمی در قم است یعنی کلاس‌هایی که در دانشکده اصول دین، دانشگاه معارف، جامعه المصطفی و حوزه به معنای خاص خود و ... برگزار می‌شود یا نه.
وی افزود: به معنای خاص حوزه، یعنی مدارسی مثل فیضیه و مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی و ... است با محدودیت در دروس تفسیر روبرو هستیم و خیلی نیست. اما اگر هرچه کلاس تفسیر هست، مانند کلاس‌های درسی موسسه امام خمینی و مراکز دیگر را جزء درس تفسیر به حساب بیاوریم، در این صورت آمار قابل ملاحظه‌ای خواهد بود. لذا پیشنهاد می‌کنم بین این آمارها به صورت کامل تفکیک ایجاد کنیم، در این صورت بسیاری از مسایل اختلافی قابل حل است.

درس‌های شاخص تفسیر به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد

رئیس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه تصریح کرد: مباحث و دروس تفسیر بما انه تفسیر در مسجد اعظم و فیضیه و حوزه که با حضور استادان شاخصی مانند آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و یا در رده‌ای پائین‌تر که توسط برخی اساتید دیگر برگزار می‌‌شود و می‌توان آن را رسانه‌ای کرد، واقعا محدود است و به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد.
وی با تاکید مجدد بر اینکه باید این آمار به صورت دقیق تفکیک شود که بحث تفسیر مربوط به کدام مرکز آموزشی و ... است، عنوان کرد: متاسفانه نگاه در متن حوزه به تفسیر نگاه والا و بالایی نیست و جز بحث‌هایی که در برخی مراکز پژوهشی مانند مرکز تخصصی تفسیر و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و ... می‌بینیم، بسیار کم است.

فاصله با نقطه مطلوب

وی با اشاره به رویکرد تفسیر به مباحث میان‌رشته‌ای و بحث تحول در علوم انسانی با بیان اینکه قدم‌های بسیار خوبی در حال برداشته شدن است و مراکزی مانند جامعه المصطفی(ص) و ... به این سمت حرکت کرده‌اند، بیان کرد: با نقطه مطلوب در این زمینه فاصله زیادی داریم. کسانی مانند آیت‌الله اعرافی بحث فقه تربیت و مدتی نیز مباحث تفسیری در حوزه تربیت داشتند یا شنید‌ه‌ام که برخی بر روی فقه سلامت و بهداشت کار می‌کنند که این نوع کارها ارزشمند است.
وی در عین حال تاکید کرد: چنین مباحثی در حوزه علمیه نادر و انگشت‌شمار است و به جریانی محوری تبدیل نشده است و تحول در علوم انسانی نیازمند ورود جدی متن حوزه به این مباحث است، اگرچه گفتم مراکزی مانند جامعه المصطفی رشته‌هایی مانند فقه و تفسیر تربیت، فقه سیاسی، روان‌شناسی و فقه سلامت و بهداشت و اقتصاد و ... را راه‌اندازی کرد‌ه‌اند.
علوی‌مهر عنوان کرد: دروس خارج و آزاد در متن حوزه در بحث تفسیر و به خصوص میان‌رشته‌ای بسیار اندک است، اما برخی پژوهشکده‌ها مباحثی مانند سیاست و اقتصاد قرآنی و ... را تا حدی دنبال کرده و می‌کنند.

ورود جدی معاونت آموزش حوزه

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: معاونت آموزش حوزه باید رسما اعلام کند که ما چه نیازهایی داریم و از استادان برای ایجاد کرسی‌های درس و بحث فقه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و طب اسلامی و ... بخواهد و شرایط را برای آنان فراهم کند، اما فعلا چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.
وی تاکید کرد: در حوزه طب اسلامی جای کار بسیاری داریم، ولی جای آن در حوزه خالی است. همچنین در خواص گیاهان که می‌توان کارهای تحقیقاتی خوبی مرتبط با بحث طب سنتی داشت که نیازمند ورود جدی‌تر معاونت آموزش حوزه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان