حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: آنچه الان در بحث تفسیر در حوزه شاهد هستیم، در راستای تولید علم دینی و بازسازی و بازخوانی علوم انسانی نیست.
وی با بیان اینکه من اطلاعی زیادی از روند آماری مسئله تفسیر در حوزه ندارم، افزود: محتواهای ارایه شده در کلاسهای تفسیر در بیشتر مراکز آموزشی کنونی در حوزه و مدارس علمیه بیشتر ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی طلاب با مباحث قرآنی است، ولی اینکه بخواهیم انتظار تلاش عمیق علمی داشته باشیم، هنوز راه زیادی داریم.
بابایی با بیان اینکه آشنایی با این مقدمات و فرهنگ قرآنی لازم است و مقدمه برای ورود به کارهای علمی عمیق است، اظهار کرد: این کلاسها و مباحثی که ارایه میشود و بنده نیز در هفته چند کلاس تفسیری دارم، لازم است اما کافی نیست.
نویسنده و پژوهشگر قرآنی کشور تاکید کرد: اینکه این دروس تفسیر کنونی منجر به استخراج علوم انسانی از قرآن و روایات شود و آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال آن هستند محقق شود فکر نمیکنم در این زمینه کار زیادی صورت گرفته باشد.
وی ادامه داد: البته در مراکزی پژوهشی مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ... کارهای علمی خوبی شروع شده است و در زمینه علوم انسانی هم گام هایی برداشته شده است ولی نیازمند تلاش بیشتر و گسترش این مسئله در حوزه هستیم.
قدمهایی برداشته شده است
بابایی اظهار کرد: آشنایی با تفسیر و مباحث قرآنی قدمی است که در حوزه برداشته شده است و رواج آن به خصوص در سالهای اخیر بیشتر شده، ولی کافی نیست.
وی افزود: روند فعلی نیازهای ما را تامین نمی کند و باید قدم های بیشتری برداشته شود اگرچه این کار مشکلی است و باید با مشورت بزرگانی مانند آیتالله مصباح یزدی این مسئله توسعه بیشتری بیابد.
لزوم مشورت با بزرگان حوزه
این محقق قرآنی بیان کرد: بزرگانی در حوزه مانند ایت الله مصباح هستند که دغدغه این مطالب را دارند و خودشان هم در موسسه امام خمینی در رشتههای مختلف کارهای خوبی انجام داده اند و تلاشهایی که در حوزه انجام شده قابل نفی نیست، ولی باید توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به رسالت معاونت آموزش حوزه در این باره ادامه داد: با این دروس و عناوین درسی که در حال حاضر در حوزه وجود دارد کار خیلی زیادی برای تحول در علوم انسانی صورت نمی گیرد و خروجی دروس هم ضعیف است و نیازمند برنامهریزی و اصلاح دروس هستیم.