علی‌اکبر بابایی:

بیشتر دروس تفسیر حوزه در حد آشنایی با فرهنگ و مباحث قرآنی است

گروه حوزه‎های علمیه: عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بیشتر دروس تفسیر حوزه در حد آشنایی با فرهنگ و مباحث قرآنی است گفت: غالب این دروس در راستای تولید علوم انسانی نیست.

حجت‎الاسلام والمسلمین علی‌اکبر بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در  گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) گفت: آنچه الان در بحث تفسیر در حوزه شاهد هستیم، در راستای تولید علم دینی و بازسازی و بازخوانی علوم انسانی نیست.
وی با بیان اینکه من اطلاعی زیادی از روند آماری مسئله تفسیر در حوزه ندارم، افزود: محتواهای ارایه شده در کلاس‎های تفسیر در بیشتر مراکز آموزشی کنونی در حوزه و مدارس علمیه بیشتر ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی طلاب با مباحث قرآنی است، ولی اینکه بخواهیم انتظار تلاش عمیق علمی داشته باشیم، هنوز راه زیادی داریم.
بابایی با بیان اینکه آشنایی با این مقدمات و فرهنگ قرآنی لازم است و مقدمه برای ورود به کارهای علمی عمیق است، اظهار کرد: این کلاس‎ها و مباحثی که ارایه می‎شود و بنده نیز در هفته چند کلاس تفسیری دارم، لازم است اما کافی نیست.
نویسنده و پژوهشگر قرآنی کشور تاکید کرد: اینکه این دروس تفسیر کنونی منجر به استخراج علوم انسانی از قرآن و روایات شود و آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال آن هستند محقق شود فکر نمیکنم در این زمینه کار زیادی صورت گرفته باشد.
وی ادامه داد: البته در مراکزی پژوهشی مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ... کارهای علمی خوبی شروع شده است و در زمینه علوم انسانی هم گام هایی برداشته شده است ولی نیازمند تلاش بیشتر و گسترش این مسئله در حوزه هستیم.
قدم‌هایی برداشته شده است

بابایی اظهار کرد: آشنایی با تفسیر و مباحث قرآنی قدمی است که در حوزه برداشته شده است و رواج آن به خصوص در سال‌های اخیر بیشتر شده، ولی کافی نیست.
وی افزود: روند فعلی نیازهای ما را تامین نمی کند و باید قدم های بیشتری برداشته شود اگرچه این کار مشکلی است و باید با مشورت بزرگانی مانند آیت‎الله مصباح یزدی این مسئله توسعه بیشتری بیابد.

لزوم مشورت با بزرگان حوزه

این محقق قرآنی بیان کرد: بزرگانی در حوزه مانند ایت الله مصباح هستند که دغدغه این مطالب را دارند و خودشان هم در موسسه امام خمینی در رشته‎های مختلف کارهای خوبی انجام داده اند و تلاش‎هایی که در حوزه انجام شده قابل نفی نیست، ولی باید توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به رسالت معاونت آموزش حوزه در این باره ادامه داد: با این دروس و عناوین درسی که در حال حاضر در حوزه وجود دارد کار خیلی زیادی برای تحول در علوم انسانی صورت نمی گیرد و خروجی دروس هم ضعیف است و نیازمند برنامه‎ریزی و اصلاح دروس هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر