آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

اقامه توحید مشکلات جامعه بشری را حل می‌کند/ تبیین چرایی توسل به ائمه(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر ارزشمند تسنیم با برشمردن اومانیسم به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات بشر امروز، تصریح کرد: اقامه توحید مشکلات جامعه بشری را حل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 16 خرداد درس تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه شوری گفت: در این سوره که مکی است، محتوای کلی آن که بحث توحید و معاد و نبوت و دیدگاه منکران و مشرکان در این باره بیان شد و در ادامه نیز فرمود که حساب اهل ادیان در مجادله با آنان جداست و با جدال احسن با آنان به مباحثه بپرداز.

داحض بودن استدلالات اهل کتاب، کفار و مشرکان

وی افزود: قرآن استدلال مسیحیان و یهودیان را داحض می‌داند زیرا به تعبیر برخی، شما اگر تورات و انجیل را اقامه نکنید ارزشی نخواهید داشت و به تعبیر سیدنا الاستاد علامه طباطبایی) سخنان شما حجت محسوب نمی شود اگر به محتوای تحریف نشده دین خود استدلال نکنید که مورد تایی قرآن است اما در عین اینکه حجت آن را داحض می داند بر ارایه برهان به آنان تاکید دارد.
این مفسر قرآن عنوان کرد:  این دستور قرآن به مفهوم آن است که محتوای ادیان و پیام انبیاء که در انتهای سوره بقره آمده ما به همه انبیاء و کتاب‌هایشان ایمان داریم یکی است و آن اقامه توحید است و اگر همین یک مسئله در دنیای امروز اقامه شود مشکلات بشر حل خواهد شد.
وی تاکید کرد: فرمود ما چیز تازه‌ای نیاورده‌ایم همان که در عصر حجر گفتیم، همان است یعنی عاقل باشید، عادل باشید زیرا نه لیل و نهار و نه ساختار و پیوند انسانی عوض شده است. می‌ماند مسایل جزیی مانند اینکه چگونه مسافرت کنید و با چه بروید و چه بخورید و ... که اینها منهاج و شریعه است و تاثیری در پیام و روح کلی دین ندارد.

اقامه توحید؛ رسالت پیروان ادیان

این مفسر قرآن بیان کرد: بارها عرض شد که اقامه عدل و علم با قائم به عدل و علم بودن تفاوت دارد لذا اقامه به توحید با قائم به توحید بودن تفاوت می کند بنابراین اگر  امروز همه پیروان ادیان توحیدی توحید را اقامه کنند دیگر نباید شاهد این همه گرفتاری برای بشر در دنیای امروز باشیم.
وی اومانیسم را ریشه بدبختی انسان دانست و گفت: کسی که بگوید من هر کاری بخواهم می‌کنم و هر جور که فکر می‌کنم عمل می‌کنم و کاری به اینکه خدا چه رسالیت بر دوش او گذاشته است ندارد دچار اومانیسم است ولو اینکه صراحتا هم بر زبان نیاورد.

جدایی‌ناپذیری اهل بیت(ع) از قرآن

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه همان طور که کتب آسمانی نیاز به مفسر دارند قرآن هم نیازمند مفسر است تصریح کرد: همان طور که انبیاء را نمی‌توان از کتاب‌هایشان جدا کرد ممکن نیست ائمه را هم از قرآن جدا کنیم زیرا به اعتبار روایت ثقلین، این دو ثقل با هم ثقلین هستند و یکی بدون دیگری امکان تحقق اهداف نظام خلقت را ندارد.
این مفسر قرآن با ذکر مثالی در زمینه توسل به ائمه(ع) تاکید کرد: اگر ما به ائمه متوسل می‌شویم اینها وسیله هستند. ما زندگی روزانه خود را با شمس و قمر انجام می‌دهیم و اگر نباشند زندگی ناممکن است ولی به معنای این نیست که آفتاب پرست هستیم؛ آیا وجود ائمه(ع) به اندازه قمر و شمس برای ما مفید نیست چرا باید از شمس و قمر استفاده کنیم ولی از نور ائمه(ع) بهره‌ای نبریم ولی این توسل به معنای معبود دانستن آنان نیست.
وی در ادامه با اشاره به آنچه برای حضرت عباس(ع) در صحنه کربلا رخ داد اظهار کرد: در کربلا دو اتفاق افتاد یکی عاطفی بود و دیگری بحث ولایت، آنجا که حضرت عباس(ع) می‌خواهد آب را به بچه‌ها برساند تا از تشنگی در امان بمانند اینجا مسئله عاطفی است ولی در جایی که دست در آب می‌برد تا بخورد و به یاد تشنگی امام می‌افتد کاری به عطش ندارد بلکه مسئله ولایت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر