آیت‌الله‌العظمی سبحانی:

مصادره فدک هیچ مبنای قرآنی، روایی و عقلی ندارد

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم تاکید کرد: مصادره فدک با هیچ مبنای قرآنی و عقلی و نقلی سازگار نیست و کاملا سیاسی است و آن‌ها جوابی منطقی هم برای آن ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی امروز سوم تیرماه در درس تفسیر خود در مسجد مجتمع فقه گفت: سه مطلب درباره آیه ششم مطرح شده که یکی ولایت پیامبر(ص) بر مومنان، بحث دوم زنان و همسران پیامبر و بحث سوم ارث است.
وی افزود: قرآن، تنها معجزه بزرگ پیامبر نبود بلکه در قرآن قوانین عالی و استثنایی از دیگر معجزات پیامبر است. قوانینی که از قبل ولادت تا قبر از سوی اسلام تدوین شده است و این کثرت قوانین نشان می دهد که این کتاب خروجی یک انسان عادی نیست به خصوص انسانی که به مکتب نرفته است.
وی بیان کرد: یکی از قوانین اسلام بحث ارث است زیرا قوانین ارث از معجزات است و هیچ مکتبی به این زیبایی این قوانین را وضع نکرده است براساس اسلام اگر کسی بمیرد والدین و اولاد او در مرتبه اول وراث هستند در درجه دوم، برادران و خواهران و اجداد و در درجه سوم اقوام دیگر از جمله دایی‌ها و خاله‌ها.
این مفسر قرآن اظهار کرد: اگر کسی بنده‌ای را برای رضای خدا آزاد کند و آن بمیرد این فرد آزادکننده وارث اوست. در زمان جاهلیت رسوم خاصی برای وارثان وجود داشت از جمله اینکه خود را به نوعی بیمه می‌کردند و می‌گفتند که اگر کسی خطایی می‌کرد و مستوجب پرداخت دیه بود، از فرد دیگری می‌خواست آن را بدهد تا از ارث او بهره‌مند شود که پیامبر با آن مخالفت کرد.
این مرجع تقلید گفت: در این آیه یک سنت امضاء شده نیز نسخ شده و آن این بود که اگر مسلمانی هجرت می‌کرد و فرزندانش با او هجرت نمی‌کردند در ارثش شریک نبودند بلکه ارث به کسی می رسد که با او عقد اخوت دینی بسته بود که در اوایل اسلام این مسئله موضوعیت داشت.
سبحانی عنوان کرد: آیه ششم این سنت را نسخ کرد و اولوالارحام جای اخوت دینی را گرفت یعنی باز هم پدر و فرزند و ... مقدم بودند البته آن سنت در ابتدای اسلام بد نبود چون ممکن بود پدری مسلمان و فرزندان کافر بودند و پدر برای یاری اسلام هجرت کرده بود و به همین دلیل باید موالش به مسلمین می‌رسید اما بعد از گذشت مدتی آیه نسخ شد.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: در اینجا همچنین وصیت بر اجنبی و وارث مطرح است که در وصیت اجنبی شیعه و سنی نظر واحد دارند اهل سنت می‌گوید وصیت ثلث اموال بر وارث باطل است یعنی پدر نمی‌تواند از ثلث مالش چیزی اضافه به فرزند دیگری بدهد ولی شیعه این را قبول ندارد.
این مفسر قرآن گفت: سؤال دیگری که مطرح است آن است که طبق این آیه حضرت زهرا(س) نباید از ارث محروم شود آنها با یک دلیلی قرآنی و روایی ایشان را از ارث محروم کرده‌اند در حالی که همه زنان پیامبر به ارث خود رسیدند و در خصوص آنها این آیه و روایات درست تعبیر نشد و به کار نیامد ولی وقتی خواستند حق زهرا(س) را غصب کنند به آن تمسک کردند از اینجا معلوم است که محرومیت از ارث نه قرآنی بلکه کاملا سیاسی بود.
وی افزود: آنها می گویند پیامبر به ابوبکر گفته است که اهل پیامبر از صدقه ارث نمی‌برند سؤال این است که چرا روایت را تنها ابوبکر گفته و به پیامبر به فرزندش نگفته است؛ البته اهل سنت در اعراب‌گذاری اشتباه کرده و این روایت را در صورت صحیح بودن هم، اشتباه معنا می کنند زیرا پیامبر فرموده آنچه ما به عنوان صدقه گذاشتیم به اهل ما نمی‌رسد نه اینکه ارثی از ما به ایشان نرسد پس مصادره فدک با هیچ مبنای قرآنی و عقلی و نقلی سازگار نیست و کاملا سیاسی است و آن‌ها جوابی منطقی هم برای آن ندارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان