ماهان شبکه ایرانیان

گلزار نامه ها (۳)

در طول حیات پر برکت حضرت امام (س)، هزاران نفر از کشورهای مختلف دنیا با توجه به شخصیت برجسته،اندیشه های الهی و نقش رهبری آن بزرگوار در جهان اسلام برای ایشان نامه می نوشتند

اشاره:

در طول حیات پر برکت حضرت امام (س)، هزاران نفر از کشورهای مختلف دنیا با توجه به شخصیت برجسته،اندیشه های الهی و نقش رهبری آن بزرگوار در جهان اسلام برای ایشان نامه می نوشتند. این افراد برای ایجاد چنین ارتباطی دارای انگیزه های متفاوت بوده و از نظر سنی و وابستگی به طبقات گوناگون جامعه خود نیز با هم تفاوت داشتند. محتوای نامه ها حاکی از نفوذ معنوی، اقتدار سیاسی و تاثیراندیشه های انسانی و رهایی بخش آن حضرت در میان ملتهایی بوده است که به نحوی از انحاء با شخصیت و پیامهای ایشان آشنا بوده اند.

از آنجایی که تعداد نامه ها بسیار زیاد بوده و به زبانهای مختلف نیز نوشته می شدند، و تشکیلاتی هم برای این منظور وجود نداشت، در زمان حیات امام عزیز امکان ترجمه همه آنها و پاسخگویی به همه اشخاص میسر نبود. البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که دوران پیروزی انقلاب، تثبیت نظام، مشکلات جنگ تحمیلی و توطئه های مختلف، مانع از پرداختن به بسیاری امور، از جمله پاسخ به نامه ها بوده است.

تعداد نامه هایی که به آنها پاسخ داده نشده است و هم اکنون در مدیریت پژوهش امور بین الملل بایگانی است، به 11000عدد می رسد. مطالعه این نامه ها که به 26 زبان از هم تفکیک و اغلب آنها ترجمه شده اند، شناخت جدیدی از نفوذ شخصیت، تاثیراندیشه و قدرت رهبری حضرت امام را ارائه می کند.

پس از تشکیل موسسه و سازماندهی امور بین الملل، نظر تولیت وقت مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا این بود که جواب همه نامه ها با نوشتن مقدمه ای که در آن به شرایط دوران حیات حضرت امام و عدم امکان پاسخگویی به نامه ها اشاره می شد، داده شود. سیاست فعلی موسسه نیز، با تاکیدی که جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن خمینی بر ادامه روش قبلی دارند، پاسخ دادن به همه نامه هایی است که برای حضرت امام (س) نوشته شده است.

امور بین الملل موسسه که از چند ماه پیش شروع به پاسخگویی به نامه های مزبور کرده بود، بعضا پاسخ هایی دریافت کرده است که بسیار جالب و خواندنی است. از این شماره سعی خواهد شد به همراه ترجمه نامه هایی که از شماره های قبل شروع کرده بودیم ترجمه نامه های جدیدی را که از همان اشخاص اخیرا دریافت شده است، به چاپ برسانیم.

× × ×

آیت الله خمینی عزیز;

مایلم بخاطر تمامی تحولاتی که در ایران بوجود آوردید از شما ستایش کنم. من نیز موافقم که پوشیدن حجاب برای زنان خوب است و هیچ ضرری ندارد. از همه گذشته شما نمی توانید در مورد افراد فقط با نگاه به چهره اش قضاوت کنید. بوجود آوردن ملتی علاقمند به دین و باورهای مشترک با شهروندانی مسلمان تصمیمی عالی است. من بطور کلی موافقم که عقاید عجیب و غریب شاه ارزش توجه را ندارد.

زندگی یک حکمران چگونه است؟

من دوازده ساله هستم و در کلاس هفتم در مدرسه "هاردیستون تاون شیپ" تحصیل می کنم. خیلی دوست دارم در صورتیکه وقت داشته باشید عکس امضا شده خودتان را برایم بفرستید.

ارادتمند شما کوین بورلند

از پاسختان به نامه ام سپاسگذارم. من در آن زمان که نامه را برای شما نوشتم. در دبستان مشغول به تحصیل بودم (شاید در حدود 15سال پیش) و واقعا شگفت زده شدم که پس از این همه مدت، پاسخ نامه ام را دریافت داشتم.

در حالی این نامه را می نویسم که از انستیتو تکنولوژی ماساچوست با مدرک مهندسی فیزیک فارغ التحصیل شده ام. من در حال حاضر برای شرکت داروسازی "وارنر - لامبرت" به عنوان یک تحلیلگر مشغول به کار هستم و برای پاییز آینده در رشته قانون درخواست تحصیل کرده ام. امیدوارم که بتوانم در رشته قانون ثبت تحصیلاتم را دنبال کنم، رشته ای که طول مدت تحصیل در آن 3 سال است.

من همچنین بسیار علاقمند هستم که فرهنگهای خارجی را مطالعه کنم. من به 5 زبان خارجی مسلط هستم که این قضیه در آمریکا غیر معمول است. مضاف بر آنکه، من مسافرتهای بسیاری را انجام داده ام و بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و آسیایی را بازدید کرده ام. امیدوارم که شانس این را بیابم که در سالهای آتی از خاورمیانه بخصوص ایران بازدید به عمل آورم. کشور شما تاریخی جالب و فرهنگ منحصر به فردی را داراست.

امیدوارم که در فصل تعطیلات به شما و خانواده تان خوش بگذرد، من واقعا از اینکه زمانی را صرف کردید و به نامه من پاسخ دادید سپاسگزارم.

با تشکرات خالصانه کوین بورلند

× × ×

امام مسلمین، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، آیت الله روح الله خمینی

با سلام و احترام. به یاری خداوند، انقلاب اسلامی در ایران به رهبری شما بوقوع پیوست که بدین خاطر من بسیار خرسندم و به شما تبریک عرض می نمایم. این شانس عظیم و مسئله ای غرورانگیز است که شخصیت معظمی همچون شما در ایران پا به عرصه وجود نهاد و راهبر مسلمین جهان شد. من شخصا احساس غرور می کنم. قدرتهای بزرگ دنیا، از شخصیت شما می ترسند و اظهار عجز می کنند.

من همیشه اسم شما را با احترام بر زبان جاری می سازم و به آن عشق می ورزم، همیشه مشتاق این هستم که بتوانم بطور شخصی با شما ملاقاتی داشته باشم اما نمی دانم که آیا این مسئله در زندگی ام اتفاق خواهد افتاد یا نه. من سعی دارم که داستان زندگی شما را به زبا ن بنگالی به نگارش درآورم. اگر شما زحمت کشیده و جزییات زندگی خود را برای من بفرستید، من بسیار خرسند خواهم شد.

عمر طولانی شما را از خداوند خواستارم تا اینکه شما بتوانید همچنان مسلمانان جهان را به راه صحیح اسلام سوق دهید (آمین)

متشکرم

× × ×

آقای آیت الله خمینی

از صمیم قلب برایتان نامه می نویسم و آرزوی سلامتی کامل شما را دارم. خداوند (الله) شما را حفظ فرماید و در تصمیماتی که در انجام وظایف سنگین خود باید بگیرید یاریتان نماید.

بنده کسی بجز یک کارگر ساده اداره راه نیستم، متاسفانه بغیر از فرانسه بزبان دیگری نمی توانم برایتان نامه بنویسم. و از سیاست جهانی نیز چیزی سر در نمی آورم. من طرفدار عدالت و دموکراسی حقیقی هستم. من هم مانند شما طرفدار صلح و عدالت واقعیم. جناب آیت الله خمینی، می خواهم یک لطفی در حق بنده بفرمائید. اگر می توانید یکی از عکس هایتان را که با دست خود مزین به چند کلمه دوستانه فرموده اید برایم بفرستید.

از این بابت سپاسگزار خواهم بود.

حضرت آیت الله ضمن تشکر ازجنابعالی، احترامات فائقه بنده را بپذیرید.

ژاک کولین

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان