ماهان شبکه ایرانیان

گزارش اجلاسیه مدیران استانی حوزه‌؛

از تلاش برای استقلال مالی حوزه تا لزوم پرهیز از رفاه‌طلبی و تشریفات

گروه حوزه‌های علمیه: اجلاسیه مدیران استانی و معاونین ستادی حوزه‌های کشور روزهای سوم و چهارم شهریور ماه در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه به عنوان سخنران افتتاحیه همایش در سخنانی گفت: مدیران استانی باید وقت‌گذاری لازم را برای انجام فعالیت خوب و ارزشمند داشته و با نظارت لازم، روحیه طلبه پروری را تقویت نمایند، زیرا، مراجع و رهبر معظم انقلاب و اعضای شورای عالی حوزه از ما انتظار دارند خروجی حوزه، طلابی فهیم متخلق تاثیرگذار و زبان‌شناس در عرصه بین‌المللی باشند.

کمیته پیشرفت تحول در حوزه تشکیل شود

مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به برخی از  دغدغه‌های موجود در برخی از محافل  مبنی براینکه حوزه‌های علمیه  رشد لازم را ندارد، افزود: به اجلاسیه اساتید سطح عالی در آخر سال وعده دادم کمیته مشترکی تحت نظر شورای عالی و با حضور نمایندگان شورا، مدیران و اساتید تشکیل و راجع به این مباحث کارشناسی شده و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه، خطاب به مدیران استانی تا کید کرد: مدیران حوزه‌های استانی، باید استعدادهای موجود و در اختیار را مورد توجه قرار داده، زمینه رشد و ارتقاء علمی طلاب را فراهم نمایند.

وی، با اشاره به ضرورت خود کفایی، حوزه‌های علمیه در امور مالی، یادآور شد: نظر شورای عالی بر این است حوزه خودکفا باشد اگر موقوفات با حمایت و پشتیبانی جمعی مدیران استانی صورت گیرد، می‎توان به این مهم  دست یافت و گزارش رئیس سازمان اوقاف کشور در خصوص حجم بالای موقوفات حوزوی، این امکان را تائید می کند.

آیت الله حسینی بوشهری، زبان‌آموزی در حوزه را ضرورتی مهم عنوان کرد و  ادامه داد: در خصوص زبان آموزی طلاب به ویژه زبان عربی اکنون فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و یا در حال انجام است رضایت ما نسبت به این امر نسبی بوده و امیدواریم در آینده بیشتر مورد توجه قرار گرفته و شاهد شمار قابل توجهی از طلاب زباندان در حوزه باشیم.

بازنگری در دروس حوزه

وی در پایان با اشاره به ضرورت بازنگری در درس‌های حوزوی گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و تاکنون بازنگری در خصوص سطح یک و برخی شهرستان‌ها آغاز شده و این کار ادامه خواهد داشت.

اهمیت نظم

آیت‌الله مرتضی مقتدایی نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش با تاکید بر اهمیت نظم در حوزه‌های علمیه، به خاطره‌ای از مرحوم قدوسی مدیر مدرسه حقانی، در رابطه با وقت‌شناسی اشاره کرد و بیان داشت: از یکی از بزرگان شنیدم که «نزدیک چهل سال پیش در مدرسه حقانی قم تدریس می کردم» سر ساعت هشت کلاس داشتم، وقتی وارد شدم دیدم مرحوم قدوسی مشغول قدم زدن هستند و با نهایت ادب من را نگاه کرده و گفتند نیم دقیقه تاخیر داشتید! لذا بزرگان ما  این‌گونه  برای  نظم اهمیت  قائل بودند. 

دبیر شورای عالی حوزه، در ادامه با تاکید بر دوری از زرق و برق دنیا، تصریح کرد: علمای بزرگ و سلف ما همگی بر دوری از دنیا تاکید داشته و امروز هم این مهم از توصیه‌های بزرگان و مراجع است .

وی افزود: امام خمینی(ره) با تاکید بر ساده‎زیستی از طلاب می‌خواستند تا  از زیّ طلبگی خارج نشوند، زیرا هیچ آفت و خطری برای روحانیت  بالاتر از توجه به رفاه طلبی یا حرکت در مسیر آن نیست.

رئیس شورای عالی حوزه، با تاکید بر برنامه‌ریزی‌هایی از سوی مدیران استانی در زمینه تربیت طلاب توانمند متخلق عنوان کرد: نیازمند  برنامه‌های منظمی در حوزه‌های استانی جهت تربیت فضلای خوش فکر و با اخلاق هستیم.

همچنین آیت الله استادی، عضو شورای عالی حوزه‎های علمیه، در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسئولان حوزه بیان داشت: افرادی  که می خواهند طلبه‌ها را تربیت کنند نباید از خودشان غافل شوند، ما دائم می‌گوئیم باید چنین و چنان شود، ولی غافل می‌شویم که خودمان نیز به حرف‌های مان عمل کنیم، چرا که این غفلت، مصیبت وحشتناکی است.

شیطان از عبا و عمامه ما نمی‌ترسد

به گفته وی، غفلت‌ها انسان را از خدا دور می‌کند و هیچ کسی مصونیت ندارد و شیطان سراغ همه می آید و از عبا و عمامه ما نمی‌ترسد، لذا باید همیشه مراقب باشیم.

آیت الله استادی با تاکید بر صداقت در ارائه گزارش‎های کاری اظهار کرد: سعی کنید گزارش‎های کاری خلاف واقع نباشد و به آمار دل خوش نکنید، چرا که اگر گزارش‎ها به سمت کمیّت برود، هیچ کاری درست نمی‎شود. این که سالی هزار کتاب چاپ می شود مهم نیست، باید ببینیم چقدر به درد می خورد و باید در صدد رفع نقاط ضعف برآییم.

این استاد حوزه، با تاکید مجدد بر ساده‌زیستی بیان کرد: اگر خدای نکرده اسلام همه چیزش از دست برود و فقط فقهش بماند، راه خود را ادامه می‌دهد، اما اگر همه چیزش باشد، ولی فقه آن متزلزل شود، به تباهی خواهد کشید. اگر زرق و برق‌ها رواج پیدا کند در نسل های بعد اثر گذاشته و خدای ناکرده در حوزه‌ها نیز اثر می گذارد.

پرهیز از تشریفات در حوزه

وی با تاکید بر پرهیز حوزه‌ها و روحانیت از تشریفات، بیان داشت: تشریفات وقتی زیاد شود، محتوا به کنار می‌رود، وقتی ساختمان‌ها و ماشین‌ها زیاد شد، اساس کار از دست می‌رود و این آسیب‌زا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان