«خطبه اول »
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین باری ءالخلائق اجمعین الذی بعد فلایری و قرب فشهدالنجوی تبارک و تعالی و الصلاه و السلام علی اشرف الانبیاء المقربین وافضل السفراء المنتجبین محمد و آله الطاهرین .
اوصیکم عبادالله بتقوی الله فان خیرالزاد التقوی.
خود و شما برادران و خواهران را توصیه و سفارش می کنم به تقوی ،رعایت حدود الهی که بهترین زاد و توشه راهی که همه انسانها در پیش دارند و خواه ناخواه باید از این راه یک طرفه و غیر قابل برگشت عبورکرد تقواست.
اجازه بفرمایید در این بخش من چندتا جمله ازامیرالموءمنین سلام الله علیه از یکی از خطبه های حضرت به عرضتان برسانم و صرفا ترجمه کنم.
حضرت فرمود نحمده علی ماکان و نستعین من امرنا علی مایکون، بر آنچه که گذشته است و هست خدا را شاکرم و در کارو زندگی خودمان بر آنچه که در آینده هست از خدا کمک می خواهم، و نسئله المعافات فی الادیان کما نسئله المعافات فی الابدان، همان طور که همواره از خدا می خواهیم که جسم و تنمان را سالم بدارد از خدامی خواهیم که دین و ایمانمان را سالم بماند حداقل در اندازه مراقبت سلامت در بدن مراقبت سلامت در دین ،عبادالله اوصیکم برفض هذه الدنیاالتارکه لکم و ان لم تحبوا ترکها، بندگان خدا سفارش می کنم که این دنیایی که شما را ترک خواهد کرد بخواهید یا نخواهید شما قبل از این که او شما را ترک کند شما او را ترک کنید اینقدر وابسته نشویداینقدر بسته به دنیا نشوید گرچه دوست ندارید او را ترک کنید، والمبلیه لاجسامکم و ان کنتم تحبون تجدیده، همیشه دلتان می خواهد جوان باشید همیشه پرنشاط باشید همیشه دلتان می خواهد نیرومند باشید ولی بهرحال این دنیا آهسته آهسته شما را پیرمرد می کند آهسته آهسته تواناییها را تضعیف می کند کم کم توان زانویتان کم می شود توان بازویتان کم می شود توان چشمتان کم می شود آهسته آهسته ضعف شما رامی گیرد که در آیه شریفه هم هست که بعد از ضعف قوت و بعد از آن قوت ضعف هدف به همان اشاره داد، و ان کنتم تحبون تجدیدها، شما همیشه می خواهید جوان باشید ولی نظام آفرینش این است تا آنجایی که تکه هایی دارد می رسد به این جمله که، فلا تنافسوا فی عز الدنیا و فخرها باهم جدال، و دعوی نکنید تنافس نکنید حالا تنافس یک بحث خاصی دارد که درمطالب خیر و فی ذلک فالیتنافس المتنافسون که در قرآن کریم هست گفتندسبقت گرفتن در امر خیر بدون این که ضرری بغیر برساند و بعضی اهل لغت معنی کردند که معنای مطلقش تسابق در کاری است که اعم از این است که ضرری به دیگری برساند یا نرساند ولی در امر خیر این امتیاز را دارداما تنافس مطلق یعنی تنازع و تسابق برای رسیدن به سمت به مقام به پست مثلا می خواهید رئیس مجلس بشوید می خواهید نماینده مجلس بشویدمی خواهید وزیر بشوید می خواهید وکیل بشوید می خواهید مدیر کل بشویدمی خواهید رئیس فلان اداره بشوید فلان مقام را بدست بیاورید و بالاخره سمتی را بدست بیاورید اگر با دید دنیایی به آن نگاه می کنید مواظب باشید که تنافس نداشته باشید، ولا تعجبوا بزینتها و نعیمها، به زیبائیهاش و امکاناتش خیلی خرسند نشوید و تکیه نکنید خوشحال نشویدوقتی یک مقامی در اختیارتان هست آن مقام موجب نشود که شما خلاصه فراموش کنید که کی هستید و چی هستید و در کجا هستید، و لا تجزعوا من ضرائها و بوئسها، یک وقت هم که یک مشکلی پیش می آید کمی ناراحت می شویدجزع و فزع نکنید اینقدر ناله نکنید اینقدر پیش این و آن هی بدگویی نکنید که در روایت دارد که آدم وقتی گله بکند پیش این و آن و پیش بندگان خدا در حقیقت گله خدا را پیش بنده خدا کرده، فان عزها وفخرها الی النقطاع و ان زینتها و نعیمها الی زوال همه عزتها، و همه فخرها و همه پستها و مقامها و عنوانها اینها آهسته آهسته می رود به طرف پایان و به انتها می رسد و نعمتها هم تمام می شود چنانچه ناراحتیها و نگرانیهایش هم و در راهها، و بوءسها الی نفاذ، آنها هم تمام می شود، و کل مده فیها الی النتهاء، همه چیز زمان دارد و زمانش بالاخره فرا می رسد و تمام می شود، و کل هین فیها الی فناء، هر زنده ای بالاخره در پایان مرگ است و باید رفت، الیس لکم فی آثار الاولین مزدجرو فی آبائکم الماضین تبصره و معتبر ان کنتم تعقلون، به زندگی نگاه نمی کنید به دنیا توجه نمی کنید آیا در گذشتگان شما و اولین و نسلهای گذشته این چیزی نیست که شما را متذکر بکند و کنترلتان بکند و یک مقداری مراقب خودتان باشید و بهرحال قلمتان زبانتان حرکتتان وکارهایتان کنترل بشود و تصحیح بشود نسبت به پدران گذشته تان که بودندو رفتند هیچ اعتباری نمی گیرید دنیا وضعیتش این هست تا کی به این اندازه دل بسته هستید این قسمتی است از یک خطبه مفصل و اصولا اگربخواهد بحث بشود که امیرالموءمنین سلام الله علیه به دنیا چه جور نگاه می کنند یک بحث مفصلی است در جزوه ای جمع آوری شده (دنیا در دید علی)که همین دنیایی که تغر و تضر و تمر همین دنیایی که عرض شود که انسان را مغرور می کند گرفتار می کند مزرعة الاخرة همین دنیا خیر معین للاخره است همین دنیا راه بهشت هست و هکذا بنابراین این من و شما هستیم که از این فرصت و از این مدت چگونه استفاده کنیم اگر درست و خوب استفاده کنیم فبها و نعمه و الا اگر مغرور بشویم و فراموش بکنیم خیلی مغبون هستیم و خیلی زیان کردیم امیدوار هستیم که خداوند به همه ما توفیق بدهد بتوانیم در این بحث مراقبت از نفس و کنترل خودبیش از پیش موفق باشیم و کارها صحیح تر و منظم تر باشد انشاءالله.
ما در خطبه اول بحثی داشتیم درباره شکل حکومت اسلامی از دید قانون اساسی رسید به بند 11 از اصل سوم که اتفاقا این بند با امروز وهفته دفاع مقدس تناسب پیدا کرده بند 11 از اصل سوم که امروز موردبحث است عبارتش این است می گوید تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور.
این بند 11 قانون اساسی هست و همینطور که قبلا و مکرر گفتیم در اول اصل می گوید وظیفه دولت این است که این بندها را اجرا کند و آنجاگفتیم که دولت به معنای کل حکومت است نه فقط قوه مجریه به دلیل برخی از این وظایف دفاع کامل تقویت کامل بنیه دفاع ملی این وظیفه دولت است دفاع از چیزهایی است که عقلی است و شرعی است و بر همه واجب است که از خودشان جانشان مالشان عرضشان ناموسشان دفاع کنند غیر ازبحث جهاد هست جهاد و دفاع با هم فرق می کند جهاد یک بحث دیگری است یعنی دعوت کردن غیر مسلمانها به اسلام اگر پذیرفتند فبها و نعمه نپذیرفتن دعوت به حاکمیت اسلام که اگر پذیرفتند ومالیات دادند و جزیه دادند فبها و نعمه و اگر نپذیرفتند جنگ، این اسمش جهاد است خلاصه بحث جهاد است و یک بحث مفصل و مبسوطی در جای خودش دارد که آیا در زمان غیبت کبری اگر شرایط فراهم باشد ولی امر مسملین می تواند چنین کاری را هم شروع بکنند یا نه بین آقایان فقهاء اختلاف هست بعضی حتی کسانی که ولایت فقیه را مطلق مطلق می دانند در جهاد ابتدایی و در نماز جمعه شبهه می کنند بعضی هم می گویند نخیر دلیل محکمی نیست بر این که این دوامر استثناء شده باشد اما به دفاع که می رسیم هیچ کس تردید نکرده وهمه فقهاء عظام می فرمایند دفاع واجب است و مسلمان نمی تواند آرام بشیند به او حمله کنند چه به شخصش چه به حیثیتش چه به دینش چه به مالش چه به ناموسش چه به کشورش چه به نظامش چه به حکومتش بالاخره مسلمان اگر دید که مورد حمله قرار گرفته باید دفاع کند و دفاع واجب هست بر همه واجب هست طبعا در مواردی که مورد حمله نظام ست یا کشورهست یا مرزها هست خود به خود این وجوب می شود وجوب کفایی که اگرجمعیت کافی بودند و آمدند و دفاع کردند مرزها را حفظ کردند از عهده بقیه ساقط است والا اگر نکردند تک تک مسلمانها همه اشان مؤاخذه خواهندبود که چرا از کشورتان دفاع نکردید چرا اجازه دادید دشمن بیایدقسمتی از وطن تان را بگیرد از آب و خاکتان بگیرد و شما را بیرون کندو خودش حاکم بشود و مؤاخذه خواهید بود اگر جمعی آمدند و دفاع کردندبه قدری کافی بود و توانستند دشمن را دفع کنند خوب از بقیه ساقط است و الا همه مسئوول هستند خوب این دفاع که واجب است مراحل مختلفش را دروجوب فردی نسبت به جان و مال و حیثیت و اینها فروعات زیادی دارد که در کتب فقهیه و رساله های عملیه هم مطرح کردند اینجا من خیلی وقت شمارا نگیرم تقریبا روشن هم هست که حتی اگر کسی در حال دفاع از مالش یااز عرضش موجب شد که حمله کنند به قتل برسد اینجا خوب اینجور نیست که مثل قاتل دیگری با او برخورد بکنند قصاص داشته باشد یا مثلا احکام سختی داشته باشد نه خیر او دفاع کرده و حمله کننده کسی بوده است خودجانش را در معرض خطر انداخته است و در حقیقت خونش به اصطلاح هدر هست یعنی خونش قیمت خاصی ندارد دفاع از چیزهایی است که واجب است این اصل و این بند می گوید که باید برای دفاع ملی، دفاع ملی با این دفاعی که اشاره کردم در رساله ها هست فرق می کند دفاع ملی یعنی همه مردم بایددفاع کنند از چی؟ از استقلال، تمامیت ارضی، نظام اسلامی اگر این سه چیز مورد حمله قرار گرفت بر همه واجب است دفاع کنند استقلال موردحمله قرار گرفت کسانی خواستند ما را وابسته کنند مثلا با آمریکاخواستند وابسته کنند به اروپا خواستند وابسته کنند به یک قدرتی خواستند وابسته کنند به یک بانک بین المللی خواستند وابسته کنند به یک مرکزی اگر وابستگی بخواهد ایجاد بشود و استقلال گرفته بشود باید دفاع کرد از این استقلال نباید وابسته بشود کشور، کشور اسلامی است و کشوراسلامی مستقل است و استقلالش باید دفاع بشود هیچ نوع وابستگی نبایدباشد این بمعنای نداشتن ارتباط نیست این به معنای نبودن داد و ستد ورفت و آمد نیست داد و ستد جای خودش را دارد و رفت و آمد جای خودش رادارد ولی وابستگی و وام دار شدن و تحت تاثیر قرار گرفتن و تسلیم شدن و این که هرچی گفتند باید بگوییم بله قربان درست است این با شان حکومت اسلامی نمی خواند و حکومت اسلامی مستقل است و با ایجاد وابستگی اگر کسی بخواهد بکند باید دفاع کرد این اصل اینجور می گوید دولت موظف است این کار را بکند دفاع از استقلال و تمامیت ارضی یعنی اگر بخواهندبخشی از سرزمین ما را بگیرند مثل جنگی که صدام شروع کرد با راهنمایی و پشتیبانی قدرتهای بزرگ دنیا و در صدد این بودند که بخشی از سرزمین ما را بگیرند در روزهای اول هم گرفتند تصرف هم کردند و خیال می کردندکه نمی شود ازشان پس گرفت و دیدیم که به همت همین مردم به همت همین جوانها به همت شما فداکاران به همت سپاه ،ارتش نیروی انتظامی نیروهای مردمی و عشائر و نیروهای مسلح بالاخره آنچه را که گرفته بودندازشان پس گرفته شد و حتی همانطور که می دانید یک وجب از سرزمین اجازه داده نشد که در اختیار دشمن باشد با همه خسارتهایی که تحمل شد همه شهدایی که دادیم همه خسارتهای مالی که کشیدیم همه زجرها و مشکلاتی که بوده استقلال کشور و تمامیت ارضی دفاع شده است یعنی اجازه داده نشده که در حقیقت سرزمین ما را بگیرند این چیزی است که در این اصل تکلیف دولت هست که باید این کار را بکند.
خوب یک مطلب دیگر هم هست که چون من این بحث را می خواهم خیلی کوتاه اشاره کنم و رد بشوم دفاع ازاستقلال دفاع از تمامیت ارضی یعنی اگر دشمن بخواهد تجزیه بکند نمی شودهر نقطه ای هر وجب از این سرزمین و از این خاک باید تحت حاکمیت اسلام باشد و مردمی که روی آن زندگی می کنند تحت حکومت اسلام باید باشند ودشمن نمی تواند اینجا بماند و در حقیقت حاکمیتی پیدا بکند بخش آخرش می گوید نظام اسلامی کشور دفاع از استقلال دفاع از تمامیت ارضی دفاع ازنظام اسلامی کشور این جمله یعنی چی؟ اگر نظام اسلامی کشور مورد حمله قرار گرفت باید دفاع کرد! شما خودتان معنا کنید نظام اسلامی موردحمله قرار گرفت یعنی چی؟ یعنی کسانی بگویند که ما حاکمیت می خواهیم ولی این حاکمیت نظامش باید عوض شود نظام اسلامی نباشد ما نظام اسلامی نمی خواهیم اسلام را نمی خواهیم اصلا می خواهیم یک نظام دیگری باشد، باشدولی نظام دیگری باشد خودمان هم باشیم مستقل هم باشیم سرزمین هم دراختیار خودمان ولی اسلام نمی خواهیم حاکم باشد این اصل می گوید نظام اسلامی باید دفاع بشود نظام نظام اسلامی هست نظام اسلامی یعنی چی؟ یعنی مجلسش در حوزه اسلام می تواند قانون بگذراند شورای نگهبانش ناظر براین هست که مصبباتش از حوزه اسلام خارج نشود دولتش آئین نامه هاش ومصوباتش می بایست در چارچوب مقررات اسلامی باشد و نمی تواند خارج ازاین مصوبه داشته باشد و اقدامی بکند کسانی اگر کاری بکند که می خواهند این نظام را مورد حمله قرار بدهند باید دفاع کرد این متن این اصل هست، استقلال تمامیت ارضی نظام اسلامی کشور خوب از کجا می گویی که این مسئله، مسئله نظامی به معنای نیروی مسلح نیست و از کجامی گویی که بر همه لازم است که از نظام اسلامی هم دفاع بکنند یا بردولت لازم است از نظام اسلامی دفاع بکند اینجا دقت بفرمایید که یک وظیفه مال ارتش است یک وظیفه مال کل نیروهای مسلح است یک وظیفه مال عموم است اینجا می گوید که تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی یعنی تک تک افراد مردم زن و مرد و کوچک و بزرگ همه بایست با مسائل نظامی آشنا باشند بطور اجمال مسائل نظامی را بدانندالبته روشن هست که مسائل پیچیده نظامی و استفاده از ابزارهای مدرن و از ابزارهای حساس معلوم است کار همه نیست و به همه نمی شود داد ونمی شود در اختیار همه باشد آن وظیفه اش در اصل دیگری گفته شده که حالااشاره می کنم آموزش نظامی عمومی، شما با بسیج تطبیق می کنید با هرچی تطبیق کنید می گوید باید همه با مسائل نظامی آشناباشند و دستگاه حاکمه موظف است آموزش بدهد همه را همینطور که آموزشهای دیگری به اشان می دهد مسائل نظامی را هم باید آموزش به اشان بدهد که توان دفاع از کشور داشته باشند وقتی حمله شد به استقلال حمله شد به تمامیت ارضی حمله شه به نظام، بلافاصله که نمی خواهد از اسلحه استفاده بشود یک مواردی هم ممکن است از اسلحه استفاده بشود که البته قانون دارد نظام دارد که حالا به اصلش اشاره می کنم عرض کنم که در اصل 143 متن اصل این هست می گوید ارتش جمهوری اسلامی ایران پاسداری ازاستقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی را بعهده دارد اینجا هم همان تعبیر است یعنی اگر به مرزهای کشور حمله بشود به استقلال کشورحمله بشود به نظام حمله بشود ارتش موظف است که برصدد دفاع دربیاوردو دفاع کند خوب این وظیفه ای که برای ارتش گذاشته شده در اصل 143می گوید استقلال اگر مورد حمله قرار گرفت تمامیت ارضی و نظام اسلامی مورد حمله قرار گرفت ارتش باید وارد بشود نیروی مسلح باید وارد بشودکه حالا نه فرصت من ایجاب می کند نه مقتضیات جلسه که بخواهم مثالهایی را ذکر بکنم که چطور مثلا حمله به نظام می شود و نیروی مسلح هم بایدوارد بشود حمله به نظام هست کاری مثلا به سرزمین ندارد کاری به استقلال هم ندارد ولی حمله به نظام است و در عین حال باید نیروی مسلح هم وارد بشود و بسیج هم باید وارد بشود کسانی که آشنایی با مسائل نظامی دارند باید وارد بشوند نمونه هایی شاید اواخر هم خودتان بعضی از همین نمونه ها را دیدید که الان من بخواهم دنبال این بحث بروم ازمقصود اصلی باز می مانم و دو سه تا مطلب هم دارم که باید در خطبه دوم عرض کنم این یک مطلب.
در مبحث دوم قانون اساسی از اصل 143 تااصل 150 همین بحثها مطرح است دفاع از کشور یکی از این اصول که اینجاما لازم هست به اش توجه کنیم که مال همه هست و بخصوص نیروهای مسلح عبارت اصل این است اصل 151 به حکم آیه کریمه و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم و آخرین من دونهم لاتعلمونهم الله یعلمهم. دولت موظف است برای همه افراد کشوربرنامه و امکانات آموزش نظامی را طبق موازین اسلامی فراهم نمایدبطوری که همه افراد همواره توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند ولی داشتن اسلحه باید با اجازه مقامات رسمی باشند این اصل هم می بینید که باز تکلیف را مشخص کرده که دفاع از کشور وظیفه است و به عهده دولت گذاشته شده که امکانات راوبرنامه ها را به گونه ای فراهم کند که همه افراد به طوری که همه افراد همان کلمه دفاع ملی آنجاست همه افراد با مسائل دفاع نظامی آشنا باشند آنچه که اینجا من می خواهم همین رویش تکیه کنم و عرضم راختم بکنم آیه است آیه شریفه قرآن کریم که می گوید باید شرائط شمابه گونه ای باشد که دشمن خدا و دشمن شما از شما بترسد ترهبون به عدوالله و عدوکم دشمن خدا و دشمن شما بترسد که به شما حمله کند همیشه کسانی دشمن خدا بودند و هستند و خواهند بود همیشه کسانی دشمن شمابودند و هستند و خواهند بود و همیشه دشمن بررسی می کند ببیند شما درچه وضعی هستید و چه گونه هستید آدمهایی هستید که بدنبال زندگیتان هستید و کاری به کار دوست و دشمن اصلا ندارید و اصلا دشمن شناسی درشما مطرح نیست خیلی راحتر می تواند بیاید جلو، ولی اگر ببیند آدمهایی هوشیار هستید متوجهید دشمن شناس هستید نقشه های دشمن را می دانید مراقب هستید خنثی می کنید نقشه هایش را از قبل و در مواقع لازم هم اقدام می کنید خوب دشمن هم به هر حال بی مهابا وارد صحنه نمی شود به خصوص که یک بار وارد شد و تصور می کرد که در یک هفته قضیه تمام می شود ولی دیدید که 8 سال این دفاع مقدس طول کشید و امام راحل رضوان الله تعالی علیه در اول فرمود اگر 20 سال هم طول بکشد و همه افراد ما هم باید کشته بشوند ما ایستاده ایم و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که کشورمان یا نظاممان یا قطعه ای از کشورمان مورد حمله و مورد دستبردقرار بگیرد . وقت کم هست و من هم می بایست سریعتربگذرم این بحث را همینجا می بندم. هدف اصلی از هفته دفاع مقدس وبرنامه هایی که تنظیم شده به نظر من بیشتر توجه دادن نسل جوان امروزهست که بفهمد و بداند که کشور در 20 سال پیش از زمین و هوا و دریامورد حمله قرار گرفت و همه قدرتهای بزرگ دنیا حمایت کردندحمله کننده را و این مردم ایستادند این نظام ایستاد این جوانهاایستادند خونهای پاکشان را دادند و امروز این کشور در اختیار شماهست و با آرامش و راحتی دارید زندگی می کنید آیا می بایست با این نعمت چگونه برخورد کرد لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدیدعذاب سختی در پیش است آنان که با دین خدا مبارزه می کنند بدانند که اگر این نعمت بزرگ قدردانی نشود دفاع نشود حمایت نشود ان عذابی لشدید این متن قرآن کریم هست ان ربک لبالمرصاد مراسم دفاع مقدس بیشتر بخاطر توجه دادن نسل جوان است مردمی که به هر حال بعضیهایشان شاید جوانها که بعضیهایشان آن روز هنوز به دنیا نیامده بودند 18ساله ها 19 ساله ها که چه اوضاع و احوالی در این کشور بود این شهرتهران مورد حمله های موشکی قرار می گرفت مردم در خانه و زندگیشان موردحمله بودند شهرهای جنگی ما که دیگر برخیش مورد تصرف دشمن شده بود وامروز می بینید الحمدلله بعد از 20 سال هم بازسازی انجام گرفت هم دشمن دفع شد هم بسیاری مشکلات حل شد امروز کشور شما یک کشور آبرومندتوانمند نیرومند منظم مستقل دارد زندگی می کند در سایه این همه فداکاریهاست این که وقتی شخصیتها کشور ما مسافرت می روند اول می روندمزار شهدا را زیارت می کنند به خاطر یادآوری همه مردم کشور است نه فقط مردم آن شهر وقتی مقام معظم رهبری مسافرت می روند رئیس جمهورمسافرت می روند رئیس مجلس رئیس قوه قضائیه مسافرت می روند اول می روندمزار شهدا یعنی مردم ببینید اینها جوان بودند اینها مثل شما آرزوداشتند اینها هم خوششان می آید در خیابان قدم بزنند اینها بدشان نمی آید بروند فیلم بگیرند در خانه هایشان بروند چنین و چنان بکنندولی رفتند میدان و از نظام و کشور واسلام دفاع کردند گاهی بروید واقعامزار شهدا را ببینید و انسان باید گاهی برود و عبرت بگیرید و ببیندکه اینها در راه مقدسات جان دادند امیدوار هستیم که این مراسم دفاع که یکی از نتایجش این است که خوشبختانه واقعا این به نظر من این آیه شریفه عمل شده است اطاعت شده است اعدوا مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل امروز نیروهای مسلح ما سپاه پاسداران ارتش و بهر حال نیروهای مسلح ما و به خصوص بخشهای صنایع به نقطه ای رسیدند دشمن می ترسد حمله کند دشمن نمی داند خیلی چیزهایش را بحمد الله در سایه جنگ و پس ازجنگ پیشرفتهای بسیار خوب و چشمگیری که برخیش در نمایشها و در حقیقت رژه ها ملاحظه می فرمایید نعمتی است که کشور شما یک کشور مستقل به قول آن آقا من اخیرا در تیتر یکی از روزنامه ها می خواندم حالا کاری به گوینده ندارم می گوید که آیت الله ها یک کشور وابسته را مستقل کردنداین یک حقیقتی است واقعا یک نفر خارجی دارد می گوید مال کشور دیگری می گوید بله همینجور است شما فکر می کنید آیت الله ها دنبال دنیا هستنداگر دنبال بودند بلد بودند کجا بروند و چه کار بکنند خیلی زرنگ تراز شما بودند که بتوانند دنیا را به دست بیاورند آیت الله ها دنبال این هستند که دین خدا را حفظ کنند مردم و بندگان خدا را حفظ بکننددین خدا را تثبیت بکنند و توانستند و کردند از امام راحل گرفته ومقام معظم رهبری و سایر شخصیت ها و مراجع بزرگی که امروز در حوزه های علمیه هستند اینها همه اشان برای دین خدا دلسوزند و ناراحت می شوندوقتی ببینند که یکی از احکام خدا یا مقدسات الهی مورد هجمه قرارمی گیرد بهرحال من هم به نوبه خودم به همه کسانی که در این دفاع مقدس بودند شرکت داشتند خونهای پاکشان را دادند قسمتی از بدنشان دادند ایثارگری کردند نمی دانم اسیر بودند خانواده های آنها به همه آنها تبریک می گویم و به همه کسانی که امروز مسئولیت دارند بر همه نیروهای مسلح دارند خدمت می کنند واقعا از صمیم قلب تبریک می گویم که خداوند به شما این توفیق را داده که سلاح در اختیار حاکمیت قرآن واسلام قرار گرفته و شما تحت رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای هستید ».
بسم الله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.
« خطبه دوم »
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی محمد و آله الطاهرین وعلی وصیه علی امیرالموءمنین و علی الصدیقه الطاهره فاطمه الزهراءسیده نساء العالمین و علی الحسن والحسین و علی علی بن الحسین ومحمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی حجج الله علی ارضه و امناء الله فی بلاده صلوات الله علیهم اجمعین.
اوصیکم عبادالله بتقوی الله و نظم امرکم.
خود و شمارا به تقوی توصیه می کنم و به نظم در زندگی و رعایت حقوق ومقررات و قوانین سفارش می کنم.
در خطبه دوم دو سه تا مطلب هست که وقت کم است من خیلی فشرده عبورمی کنم:
اول میلاد صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام داشتیم که خوب در این ایام درباره شخصیت حضرت بحثهایی شد و فضائل حضرتش تبیین شد و زندگی حضرت را همه کم و بیش می دانیم که قبل از ازدواج و دوران ازدواج و پس از رحلت پیامبر این سه فصل مهم زندگی هست و مهمترش دوران ازدواج تارحلت پیامبر که دوران بسیار سختی بود زندگی مشکلی با حصر اقتصادی تعبیر بکنم با فشارهای اقتصادی با جنگ و جنگهایی که حتی در سال شایددو سه جنگ رخ می داد و در همه جنگها حضرت امیر سلام الله علیه شرکت می کردند و بعضی خود پیغمبر صلی الله علیه و آله شرکت می کردند غزواتی که بود و بهرحال دورانی بسیار سختی بود و صدیقه طاهره علیهاالسلام این زندگی را به خوبی گذراند و برخوردها و گفتگوها و نشست وبرخاستها مقام فضل و تقوا و علم و کرامت و بزرگواری ایشان را نشان می دهد به همین دلیل هست که سیده نساءالعالمین هست و ام الائمه النقباء، به این مناسبت که میلاد شایسته ترین زن دنیا بوده هفته ای رابه نام هفته زن نام نهادند دو سه جمله در این مسئله بگویم گرچه جای بحث طولانی دارد:
به نظر من بزرگترین خدمت را به جنس زن اسلام کرده و قبل از اسلام زنهادر بسیاری از نقاط دنیا حتی ارزش کالا هم درست نداشتتد تا چه رسدارزش انسان و همینطور که در تاریخ خواندید دیدید گاهی که یک ترکه شخص به شکل ارث تقسیم می شدند و رفتارهای بسیار خشن و بدی که با آنهامی شد ولی اسلام آمد و در آن آیه مبارکه سوره نساء که اولا یک سوره به نام آنهاست و اول سوره نساء یاایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها و بث منها رجالا کثیرا و نساء که زن ومرد از یک حقیقت واحده هستند هر دو انسانند هر دو یک طبیعتند یک نوعند یک فضیلت و کرامت دارند یک شرافت دارند و خداوند از یک زن ومرد رجال و نساء فراوانی را آفریده و در سرزمین خودش منتشر کرده درکره زمین منتشر شدند بزرگترین خدمت را اسلام به زن کرد که زن را درردیف انسانها آورد و بعد از این باز به عقیده من اگر در تاریخ نگاه بکنیم بزرگترین خدمت را پس از این خدمت انقلاب اسلامی خدمت کرد که میدان را برای شکوفا کردن استعدادهایش باز کرد و راه را به او نشان داد که ضمن حفظ کرامت مادری و عفت و پاکدامنی توان تلاش و فعالیت وکوشش در تحصیل علم و صنعت و هنر و خدمت را داری و وارد شو ببینم چه می کنی و در طول 20 سال حق و انصاف این است که زنان کشور ما شایستگی خودشان را نشان دادند من در سالهای اول گاهی در جلساتی که فقطخانمها بودند می گفتند که برای یک سال دو سال سه سال می شود روی دوش دیگران تکیه کرد و با پای دیگران راه رفت این برای همیشه نمی شودنظام تااندازه از شما حمایت می کند کمکتان می کند ولی بالاخره بایدشما خودتان برسید به نقطه ای که خودتان اداره کنید و ملاحظه فرمودیدکه امروز پس از 20 سال انصافا زنان کشور ما استعداد خودشان را نشان دادند الان در دانشگاهها تقریبا نیمی از دانشجویان ما دختران هستندزنان هستند در تمام دستگاههای حاکمه زنان حضور دارند در مجلس هستنددر دولت هستند در قوه قضائیه هستند در بسیاری وزارتخانه ها هستند ومشاغل قابل توجه و احترام دارند و حقوقهای خوبی هم می گیرند و دوطرفه قضیه را می گویم توجه خوبی هم به اشان می شود و زندگیهای خوبی هم دارند و پاکدامنی و عفت و مادریشان را هم حفظ کردند در مواقعی که می بایست برای یک موقع از نظام بیایند واقعا می بینید در نماز جمعه هاهستند در راهپیمائیها هستند در همایشها و لزوم حضورهای جمعیتی همه جا هستند، هستند بعضیها فکر می کنند که اگر مثلا چهارتا دختر جوانی که یک وقتی من اینجا گفتم واقعا وقتی من می بینم در باطن حتی ناراحت ونگران می شوم و دلم می سوزد برایش به خاطر این که می دانم جوان و نادان و نمی داند و توجه ندارد و در قیقت باید گفت محیط این وضع را برایش پیش آورده که خیال می کند که اگر زیباییش نشان می دهد یا اگر مویش رانشان بدهد یا اگر پایش را نشان بدهد شخصیت پیدا کرده این در حقیقت گناه با آن این که محیط این چنین کرده والا محیط اثر خودش را می گزاردو او هم تقصیر ندارد اما همه زنان ما که همین چندتا نیستند که نیمی از کشور زنها هستند 60 میلیون جمعیت داریم تقریبا 60 و خورده جمعیت داریم 30 میلیون زن در این مملکت دارند زندگی می کنند این 30 میلیون زن چه عقیده ای دارند اینها مسلمانند متدینند پاکدامنند مادرنندعفیفند کار می کنند در آموزش و پرورش در بهداشت درمان در بیمارستانهادر مدارس در ادارات در موءسسات همه جاها هستند و دارند کار می کنند ودر مجلس نماینده هستند و دارند کار می کنند چرا ما اینها را نمی بینیم البته آن چندتا هم باید نصیحتشان کرد باید موعظه شان کرد باید به کسانی که این شرایط فراهم می کنند گفت که شرایط یک جوری بکنید که اینها متوجه بشوند که این راه اشتباه هست به نظر من بزرگترین خدمت را بعد از این که اسلام آن کلیات را فرمود انقلاب به زنان این کشورکرد کجای دنیا امروز زنها اینجور هستند که همه جای حکومت هستند همین امروزی که من و شما اینجا داریم نشستیم و داریم صحبت می کنیم درکشورهای اسلامی بعضی زنها هستند که حق رانندگی ندارند در کشورهای شماخانمهای محجبه فراوان هستند که دارند رانندگی می کنند و در تهران به جای خود دارد محجبه و غیر محجبه اش کار ندارم محجبه به خصوص می خواهم بگویم یعنی تدین و حجاب منافات ندارد حجاب را دارد تدینش هم داردراننده هم هست در شهر قم در شهرهای مذهبی در شهرهای دیگر در شهر خودتهران ولی همین الان در برخی کشورهای اسلامی که مورد حمایت قدرتهای بزرگ دنیا هم هستند زن حق رای ندارد حق رانندگی ندارد ولی یکی ازحقوق بشریها نمی گوید این چه حکومتیه ولی به ایران می گویند که چرازنها چادر سر کرده زن به اختیار خودش چادر سرش کرده مسلمان است اسلام را انتخاب کرده قرآن را عقیده دارد حجاب را حکم قرآن می داند فلان آدمی که از آنطرف دنیا آمده اینجا یک روز در تهران گشته و برگشته می گوید که بله زنها فقط اشکالشان اینه که چرا حجاب دارند همه چیزدیگر دارند فقط اشکالشان همینه یا شما فکرت اینه شما نادان هستیدشما اصلا نمی شناسید مملکت را من بارها اینجا عرض کردم واقعا اشکال دنیا این است که حکومت ما را نمی شناسد مردم ما را نمی شناسد کشور مارا نمی شناسد مردم ما مسلمان هستند معتقد هستند 30 میلیون زن در این مملکت مسلمانند حتی اقلیتهایی که در این کشور زندگی می کنند رعایت مقدسات اسلامی را می کنند احترام زن غیر از مسئله خانوادگی و روابطشوهری و همسری و شوهری که بحث جدایی دارد که من یک دور تقریبا اینجابحث حقوق زن را بحث کردم دیگر اینجا تکرار نکنم حق حیاتش حق تحصیلش حق ازدواجش حق حقوقش حق کارش همه اینجا را بحث کردم قبل از ازدواج بعد ازدواج مفصل بحث شده و همه شما هم می دانید زن در اسلام مورداحترام است و نظام اسلامی بزرگترین خدمت به او کرده که توانسته استعدادش را نشان بدهد بپرسید از بعضی از محققین می گویند حتی درمراکز علمی یا مراکز تحقیقی برخی از خانمها دارند از آقایان جلوبیافتند و واقعا دنبال فلسفه اش هستند که فلسفه اش چیه چطور است که درعلوم عالی در بعضی مراکز تحقیقی بعضی زنها جلو افتادند از مردهافلسفه اش چیه و دلیلش چیه بحث هم کردند ادله اش هم برایش ذکر کردندبهرحال احترام زن و احترام مادر و یک جمله ای که آقا در تعبیری فرموده بودند مقام معظم رهبری در دیداری که خانمها با ایشان داشتندبه مناسبت روز زن یک جمله ای فرمودند که مربوطه به روابط مرد و زن وهمسرداری هست مرد تعبیر ایشان این است که مرد باید از همسرش مثل یک گل نگهداری کند یعنی ظریف است لطیف است حساس است زود ناراحت می شودزود می رنجد زود متاثر می شود باید مراقبت از او بکنی تند نشو غذایت شور شده بی نمک شده دیر آمدی زود آمدی گرسنه هستی تشنه هستی بیرون اذیت شدی آمدی در خانه با خانمت چرا دعوا می کنی آن بنده خدا هم کارهای خانه اش و زندگیش می کرده یا سرکارش بوده الان آمده تا غذا تهیه کند مثلا چنین و چنان شده یک مقدار ظرفیت تحمل بردباری حمایت او راداشته باش مراقبت او را داشته باشد اگر توانستی او را مراقبت بکنی وحفظ بکنی بزرگترین خدمت را او به شما می کند و خالصترین خدمت را به شما می کند ولی وقتی زود ناراحت می شود برخورد می کنی دعوا می کنی چه کار می کند مجبور است برود پیش مادرش مجبور بشود برود پیش پدرش مادرو پدر نادان هم فورا به اش می گویند که مثلا بیا خانه خودمان بیایدخانه خودمان بیاید خانتان چه کار می کند چرا زندگیش را بهم می زنی بگو برگرد برو خانه تان با شوهرت زندگی کن به شوهر هم بگو درست زندگی کنید باهم کنار بیایید باهم حل کنید خودتان مسائل خودتان را من به نسل جوان عرض می کنم مخصوصا اینهائی که تازه ازدواج می کنند سعی کنیداختلافات سلیقه ای که در درون زندگی پیش می آید خودتان حل کنید اصلاسراغ دیگران نروید سراغ پدر و مادرتان هم نروید سراغ دیگران هم نروید تا به بن بست نرسیده اید سراغ دیگران نروید خودتان حل کنیدامروز شما آدمهای در دنیای بازی زندگی می کنید در دنیای عرض کنم که مسائل زیادی بحث شده تشریح شده مطلع هستید دنیا بسته نیست همسرتان را رنج ندهید ناراحت نکنید تحقیر نکنید اذیت نکنید بگذرم احترام زن فقط به زن نمونه و چندتا تابلو دادن نیست آن هم هست البته تقدیر ازکارش از خدمتش اما باید مراقبت از وضعیتش هم کرد آن مادر هم هست اوفرزند هم دارد مادری هم وظیفه بسیار سنگینی است او حجابش هم دارداو عفتش هم دارد تحصیلش هم می خواهد بخواند من سراغ دارم کسانی را که با بچه داری و شوهر داری واقعا تحصیلات عالیه کردند و امروز سمتهای عالیه ای هم دارند مکرر هم می شناسم یکی دوتا هم نیستند در همین نظام اسلامی شاید از خانواده هایی که قبل از نظام اسلامی اجازه نمی دادند حتی دبیرستان تا دیپلم هم بروند ولی بعد از نظام اسلامی دیدند همه جا دین و اسلام هم هست تا دانشگاه و تا لیسانس و فوق لیسانس و دکترایش هم موافقت می کنند و الان بحمدالله این وضعیت را هم دارند این هم مختصری راجع به زن و احترام از زن که جای بحث خیلی زیاد هست کسانی تصورنکنند که به تعبیری رئیس جمهور محترم یک جایی اشاره کرده بودند که بعضیها خیال می کنند آزادی مساوی با ولنگاری است حالا من نمی دانم کلمه ولنگاری یعنی چیه ولنگاری همینهاست که بعضیها دارند من درست ترجمه اش نمی دانم چه جوری باید ترجمه کرد آزادی ولنگاری نیست.
مسئله بعد مسئله شروع سال تحصیلی است که آموزش وپرورش دانشگاهها کارشان را شروع می کنند حوزه های علمیه هم تقریبا یکی دو هفته پیش کارشان راشروع کردند یعنی مراکز فرهنگساز کشور کارشان را شروع کردند اینجابحث فراوان هست آمار و ارقام زیاد هست و جای صحبت خیلی است ولی طبعا من نمی بایست خیلی وقت شما را بگیرم اول سال تحصیلی 79 - 80 ،000/816/18 دانش آموز در آموزش و پرورش شما هست یعنی بچه های من و شماهستند 000/816/18 که اینها در آموزش و پرورش درس می خوانند در همین مدارس در همین دبیرستانها در همین مدرسه ها شاگرد کلاس اولیهای تهران 000/100 بچه امسال به کلاس اول رفته است در تهران تنها، مسئله مدرسه اشان کتابشان کلاسشان معلم شان بهداشت شان نظافتشان سرویسشان رفت و آمدشان دهها مسئله دارد همینجور نیست که مثلا فلان مادر دست بچه اش را می گیرد می رود مدرسه اسمش را می نویسد بعد هم گله می کند که چرا مرامعطل کردند یا چرا مثلا نمی دانم گفتند فلان مبلغ بده و پس چه کارمی کنم پس دولت چی دهها مسئله هست من واقعا اینجا باید از وزیر محترم آموزش و پرورش شخصا به عنوان شخص خودم تقدیر و تشکر کنم از بیانیه اول سال تحصیلشان بسیار جامع و جالب بود نکات اصلی را تذکر داده بودند به مسئولان آموزش و پرورش به معلمان به دبیران به همه توجه داده بودند و اهمیت کار را هم خوب همه شما می دانید آموزشگاهاشان چقدر است مدارسشان چقدر است معلمینشان چقدر است اینها بحثها را دیگرمی خواهم صحبت کنم وقتتان را نمی گیرم.
علوم عالی تا چند سال پیش شما هنوز به مرز یک میلیون نرسیده بودیددر همین چند سال اخیر امروز یک میلیون و پانصد هزار دانشجو دارید درکشور دانشگاههای دولتی و غیر دولتی حالا نسبت هر چقدر هست دانشگاههای آزاد و دانشگاهای دولتی که جای خودش بحثشان می خواهم بکنم وقتتان می گیرم یک میلیون و پانصد هزار دانشجو دارید این دانشجوها در این دانشگاهها فرزندان شما هستند فرزندان این مملکت هستند آیندگان این مملکت هستند آینده سازان این مملکت هستند مدیران آینده این کشورهستند تربیت می شوند خوب من دنبال آمار و ارقام و مشکلات و مسائل نباید بروم چون مسئولان خودشان گفتند و می گویند کمبودهایی که دارندنواقصی که دارند امتیازاتی که دارند همه اینها را ذکر کردند و گفتندو می گویند آنچه که من می خواهم بگویم دو نکته است یکی این که به مسئولان یا به معلمان به مدیران دبیران باید بگویم که در اسلام تزکیه قبل از تعلیم است در اسلام تربیت نفسی و روحی قبل از آموزش علم ودانش هست یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه چندین بار در قرآن تکرارشد یعنی اول تزکیه است تربیت روحی تربیت هست البته تربیت بدنی هم هست ولی تربیت روحی مقدم است اگر فرزندان این مملکت را از نظر روحی تزکیه کردید و تربیت کردید علم بدردش می خورد به درد خودش به دردکشورش به درد جامعه و بشریت می خورد ولی اگر فقط علم هست ولی اهل خداو پیغمبر نیست اهل دین نیست اهل فضیلت نیست فقط پول و پست و مقام ودنیا یک جوری تربیتش کردید که علم دارد دانش در اختیارش است ولی فضیلتی در کار نیست نتیجه چه خواهد شد.
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا
ممکن حتی علمش چراغی است که دیگران هم ازش استفاده بکنند ولی خودش در جا زده یا در خود فرورفته یا بهرحال خود را در خود نیست کرده احیانا دیگران هم ممکن از نورش استفاده کرده باشند علم چراغی است که اگر دست دانشمند متدین تزکیه شده بدهید می تواند مفید باشد و لذااسلام همیشه می گوید تزکیه و بعد تعلیم و در حوزه های علمیه تزکیه وتعلیم را همیشه کنار هم داشتند در دانشگاهها در مدارس همین می بایست این مسئله باشد.
و نکته دومی که اشاره می کنم رابطه بین شاگرد ومعلم هست که اسلام می گوید آن کسی که به شما مطلبی را موخت حق پدری دارد فرزند عزیز شما که به مدرسه می روی به دبستان می روی به دبیرستان می روی به دانشگاه می روی جوان عزیز استاد شما دبیر شما معلم شما که به شما چیزی را یاد بدهد در حد یاددهی یک نوع حق پدری به شما پیدامی کند یعنی شما را ساخته است به شکلی که به شما تربیت داده و علم داده چرا قدرش را نباید بدانی بعد می بینی علیه همین استاد علیه همین معلم علیه همین دبیر خدای ناکرده گاهی در مسائل جناحی سیاسی مادی دنیایی نمره پول ، پست مقام همه چیز فراموش می شود استاد را احترامش را باید حفظ کرد رعایت کرد این دستور اسلام هست بنابراین ما نسبت به سال تحصیلی تبریک می گوییم و به همه معلمان و اساتید و کسانی که واقعا به فرهنگ مملکت کمک می کنند ضمن تبریک امیدوایم امسال سال بسیار خوبی باشد و آنچه را که اعلام کردند به آن توجه کنند من اززبان مدیر کل عرض کنم که روابط عمومی علوم عالی نقل می کنم :
که امسال تکیه گاهها و محورها اینهاست، پژوهش، وحدت، امنیت ملی، ثبات گرامی داشت سال حضرت امیرموءمنان علی علیه السلام، مخالفت با استفاده ابزاری از دانشجو، این آخریش را یک خورده تکرار می کنم که همه دانشجوها باید مواظب باشند که استفاده ابزاری از آنها نشود استفاده ابزاری دیگر معنایش روشن هست جوان من و شما که دنبال تحصیلش است دنبال علمش است دنبال فضیلتش است بالاخره طبق یک گزارش دیگری در همین آمار هست که من دیگر رصت بحث او ندارم 9 درصد همه یک میلیون وپانصد هزار دانشجو، 9 درصداش عضو تشکیلات کار می کند حالا فلان تشکیلات می آید جوری منعکس می کند که کل دانشجوها کشور تحت پوشش او هست چنین چیزی نیست این آمار رسمی هست که 9 درصد دانشجویان تحت پوشش تشکیلات هستند یک تشکیلات خوب یا بد دارای حسن سابقه یا بدی سابقه افکارعمومی چگونه به آن نگاه می کند من کار ندارم تصور می کند که همه دانشجوهها حرف او را قبول دارند وراه او را دارند می روند در همین آماری که من گرفتم نوشته که مسجد دانشگاه تهران آبادترین مسجد تهران است می گویم یعنی چیه می گوید یعنی ظهر و عصر حدود 18 هزار نفر درمسجد دانشگاه نماز ظهر و عصر می خوانند نه معنایش اینه که 18 هزار یک دفعه نماز جماعت می خوانند آمار گرفته از 30 هزار جمعیت دانشگاه تهران می گوید وقتی با مساجد دیگر تهران مقایسه کنید پر جمعیت ترین مساجد تهران اینها دانشجواند اینها بچه های من و شما هستند اینهافرزندان کشورند اینها قرآن می خواهند اینها اسلام را می خواهند دین رامی خواهند حاکمیت دین را می خواهند کشورشان را می خواهند استقلالشان می خواهند حالا البته ممکن است یک آدمی هم بیاید یک تریبون که به دستش آمد چند نفر که دور تریبونش جمع شدند هرچی از دهنش درمی آید می گویدخوب می گوید دیگر چه کارش می شود کرد آزادی هست حالا به قول رئیس جمهورمحترم آزادی ولنگاری نیست آزادی است ولی ولنگاری نیست من خجالت می کشم و نمی توانم و شرم می کنم و مدتی هم با خودم فکر می کردم که این مطلب را از این تریبون بگویم یا نگویم تصمیم گرفتم نگویم ولی به مسئولان تربیت بدنی هشدار می دهم در جریانی که در ورزشگاه صد هزاری نفری این شهر رخ داده است برسید ببینید چه بوده است اینها همه بچه های مملکتند چرا اسلام را مورد حمله قرار می دهید چرا مقدسات رامورد حمله قرار می گیرد چرا اجازه می دهید یا به قول ایشان باولنگاریها مقدسات آلوده بشود.
خدایا دین خودت را از خطر دشمنان حفظ کن.
خدایا نقشه های دشمنان را به خودشان بازگردان.
خدایا جمعشان را متفرق کن.
خدایا دینت را برای نگهداری، حفاظت به ما توفیق خدمت بیشتر عنایت کن.
ولی امر مسلمین را محفوظ بدار.
امام زمان ما را مؤید و منصور بدار.
در ظهور حضرتش تعجیل بفرما.
بسم الله الرحمن الرحیم
انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانحران شانئک هو الابتر.