ماهان شبکه ایرانیان

المعاد الجسمانی(عربی، کلام)

مقوله ی معاد جسمانی از جمله مباحث دیرپای کلامی فلسفی می باشد که از روزگاران کهن مورد مناقشه ی دانشمندان موافق و مخالف بوده است

نویسنده: شاکر عطیه الساعدی

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی،

مقوله ی معاد جسمانی از جمله مباحث دیرپای کلامی فلسفی می باشد که از روزگاران کهن مورد مناقشه ی دانشمندان موافق و مخالف بوده است. طایفه ی متشرعان از فلاسفه، که در رأس آنها ابن سینا قرار دارد، علی رغم اعتراف به عجز از اثبات فلسفی معاد جسمانی، آن را با استناد به کلام صادق مصدق(ص) به صورت تعبدی پذیرفته اند. ازطرف دیگر، برخی حکما برای رأی خود، در معاد روحانی، پای فشرده اند. نویسنده ی عراقی، که از فضلای گران قدر مرکز جهانی علوم اسلامی است، در متن حاضر، که پایان نامه ی فوق لیسانس وی در رشته ی فلسفه کلام نیز می باشد، به بررسی تطبیقی نظرات چهارتن از حکما و متکلمان مسلمان یعنی غزالی، خواجه توسی، ابن سینا و ملاصدرا، در زمینه ی معاد جسمانی پرداخته است .

 

الخلود فی جهنم(عربی، کلام )

نویسنده: محمدالکاظمین

قم: مرکز جهانی علوم اسلامی،

یکی از اختلافات دیرین و دراز دامن، که از دیرباز میان فقها و متکلمان، از یک سو، و عرفا و فلاسفه، از سوی دیگر، مطر بوده جاوید بودن اهل عذاب در دوزخ است. گروه اول، بااستناد به دلایل نقلی و عقلی، خلود در عذاب را برای عده ای اثبات و گروه دوم؛ با طرح دلایل عقلی و ذوقی، بر عدم خلود در جهنم پای فشرده است. نویسنده ی صاحب فضل عراقی این اثر، با طرح دیدگاه های مختلف ارائه شده در این عرصه، به نقد و بررسی آرا و بیان دیدگاه مختار خود پرداخته است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان