آموزش ، گامی بسوی گسترش فرهنگ بهروری از کامپیوتر درحوزه است

گفت گو با مسئول سازمان کامپیوتر نور اشاره هم زمان با تشکیل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و تحقق اولین نمودهای جایگزینی تحقیقات علوم اسلامی با استفاده از کامپیوتر به جای روش دستی، به روشنی این ضرورت آشکار شد که ترویج فرهنگ استفاده از این شیوه نوین، ارتباط تنگاتنگی با تعلیم و آموزش محققان و آشنا ساختن آنان به فن استفاده از کامپیوتر دارد چرا ک ...

گفت گو با مسئول سازمان کامپیوتر نور

اشاره

هم زمان با تشکیل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و تحقق اولین نمودهای جایگزینی تحقیقات علوم اسلامی با استفاده از کامپیوتر به جای روش دستی، به روشنی این ضرورت آشکار شد که ترویج فرهنگ استفاده از این شیوه نوین، ارتباط تنگاتنگی با تعلیم و آموزش محققان و آشنا ساختن آنان به فن استفاده از کامپیوتر دارد چرا که رایانه ها ابزاری کارآمد در امر دقت وسرعت بخشیدن به تحقیقات به شمار می روند.

بنابراین از آغاز تاسیس مرکز، توجه ویژه ای به امر آموزش شد و امکانات فراگیری این فن در سطوح مختلف و به صورت رایگان در اختیار طلاب، روحانیان و محققان علوم اسلامی قرار گرفت.

همچنین با توجه به احتیاج مبرم کاربران و کارآموزان و نیاز مؤسسات، نهادها و. . . به خدمات مختلف کامپیوتری اعم از تهیه برنامه برای سیستم های مختلف مدیریت اطلاعات و استفاده از قابلیتها و کاربردهای کامپیوتر در امر تبلیغات و. . . این مرکز اقدام به تاسیس زیرمجموعه ای موسوم به «سازمان کامپیوتر نور» کرد که تامین خدمات یاد شده را برای عموم اقشار جامعه بویژه طلاب و روحانیان گرانقدر و نهادها، مؤسسات و. . . بر عهده گرفت.

خدمات معاونتهای سازمان در قالبهای زیر ارائه می گردد:

1- کانون کامپیوتر و زبان نور «جهت انجام خدمات آموزشی »

2- نگارستان نور «به منظور ارائه خدمات طراحی، گرافیک و تبلیغات »

3- نرم افزاری نور «در راستای مکانیزه کردن سیستم ها و تهیه بسته های نرم افزاری »

4- بخش پژوهش و اطلاع رسانی نور «با وظیفه ایجاد ارتباط با مخاطبان و انتقال دستاوردهای نوین به آنها» باتوجه به رشد روز افزون این سازمان گفتگوی کوتاهی با حجة الاسلام سالاریان مسئول سازمان انجام داده ایم که توجه خوانندگان گرامی رابه آن جلب می کنیم .

ارزیابی شما از روند فعالیتهای سازمان کامپیوتر نور در سالهای اخیر چیست؟

بر اساس ارزیابی های انجام شده از فعالیتهای آموزشی که از بدو تاسیس تا کنون در این سازمان انجام شده، می توان دریافت که به لحاظ کمی، حرکتی پرشتاب در جهت تکامل و پویایی هر چه بیشتر فعالیتهای آموزشی و فرهنگی انجام شده است. این حرکت در راستای تحت پوشش قرار دادن هر چه بیشتر اقشار مختلف جامعه فرهنگی قم ، کاملا مشهود است .

از نظر کمی، ارتقای سطح آموزشی از حداکثر 100 نفر در دوره به حدود 1000 تا 1200 نفر با وجود تعدد آموزشگاههای کامپیوتر در سطح شهر قم ، افزایش فضای تمامی دوره های تخصصی کامپیوتری در رشته های مختلف توسط سازمان آموزش داده می شود.

از بدو تاسیس تا کنون مجموعا 31305 نفر را آموزش داده ایم.

آموزشی از دو اطاق و یک آزمایشگاه به سه ساختمان مستقل شامل ساختمان ویژه خواهران، ساختمان مرکزی قم (برادران)، شعبه شماره یک و دایر کردن دو شعبه مشهد و تهران و نیز تاسیس کانون زبان نور و برقراری کلاسهای زبانهای مختلف همچون انگلیسی، عربی، ایتالیایی و. . . جهت خواهران و برادران فقط در شهر قم، همگی نمایانگر وجود این حرکت پرشتاب است. این حرکت مقدس و ثمرات ارزشمند آن حاصل تلاش خالصانه و بی وقفه مدیران و کارکنان خدوم ، فعال و کم توقع این سازمان در طی حدود 10 سال فعالیت آموزشی است. امیدواریم به حول و قوه الهی در آینده شاهد ارتقای کمی و کیفی بیشتری نیز در این زمینه باشیم .

آیا از لحاظ کیفی تغییری در سطح دروه ها و مباحث آموزشی مربوط به آنها داده شده است؟

به لحاظ ارزیابی کیفی ، علاوه بر آموزش دوره های عادی و پایه همچون مبانی - سیستم عامل - DOS و نهایتا دوره های بیسیک و فاکس که در جریان است، آموزش اکثر یا تمامی دوره های موجود کامپیوتری در رشته های تخصصی توسط سازمان برگزار می شود. در این سازمان غیر از دوره های عمومی کامپیوتر ، دوره های تخصصی زیر نیز برقرار است: Windows 98 پیشرفته - اینترنت - Foxpro - HTML پیشرفته - Word - Delphi و زرنگار حرفه ای - - Autocad سخت افزار (مبانی ، مونتاژ ، تعمیر) - شبکه ناول (مدیریت - نصب) - BBS - Pascal - C - 3D - Photoshop و. . . نیز در آینده نزدیک دوره های Excel - Access - Fortran - Visual basic و الکترونیک و چند دوره دیگر را برگزار خواهیم کرد .

هم اکنون چه تعداد دانشجو دارید؟ چند درصد از دانشجویان شما را طلاب تشکیل می دهند؟

از بدو تاسیس تا کنون مجموعا 31305 پرونده آموزشی تشکیل داده ایم که 22563 پرونده مربوط به برادران و 8742 پرونده مربوط به خواهران است . این برادران و خواهران دانشجو جمعا در 48720 دوره کامپیوتری شرکت کرده اند که از این تعداد 15255 نفر در دوره های خواهران شرکت داشته اند . تقریبا نصف دانشجویان فوق را طلاب و روحانیون محترم خواهر و برادر و نصف دیگر را جوانان و اقشار مختلف اداری و دانشگاهی و . . . تشکیل می دهند .

البته این را هم باید اضافه کنیم که ادارات مختلف و نیز مدارس آموزش و پرورش و مؤسسات خصوصی و برخی ارگانها دوره های متعددی را به صورت گروهی در این سازمان گذرانده اند .

بجز فعالیتهای آموزشی، آیا در سایر زمینه های مرتبط مانند تهیه نرم افزار هم اقدامی کرده اید؟

سازمان در راستای تربیت اساتید دوره های پیشرفته برنامه نویسی، اقدام به تاسیس بخش کوچکی تحت عنوان بخش نرم افزار نمود که با توجه به سیاستهای زمان خود به تدریج به یک معاونت فنی کاملا توانا در زمینه های مختلف برنامه نویسی همچون مکانیزاسیون، تهیه بسته های نرم افزاری چند رسانه ای، طراحی و گرافیک و انیمیشن کامپیوتری تبدیل گردید .

تا کنون بخش فنی این سازمان بحمد الله موفق به اجرای چند نمونه بزرگ مکانیزاسیون سیستم های اداری و آموزشی، تهیه و تولید هشت بسته نرم افزاری در قالب لوح فشرده (CD) و چند بسته نرم افزاری دیگر در زمینه های مختلف فرهنگی - مذهبی و تهیه چندین تیزر تلویزیونی و آماده سازی چند انیمیشن با محتوای اسلامی گردیده است که نمونه های آن در صدا و سیما به نمایش درآمده است .

در مقوله چاپ و نشر، این سازمان از چند سال گذشته اقدام به تهیه و نشر کتب کامپیوتری نمود که متاسفانه به دلایلی این حرکت فعلا متوقف شده است . از جمله کتب سازمان که به مرحله انتشار رسید، کتاب آشنایی با برنامه های ضد ویروس و کتاب آموزشی NC را می توان نام برد. چند کتاب کامل آموزشی دیگر نیز تالیف شده است که ان شاء الله با رفع موانع به زودی چاپ خواهد شد .

برنامه های آینده سازمان چیست؟ مشکلات و موانع موجود بر سر راه سازمان از نظر شما کدام است؟

در مجموعه هایی که به صورت نهادی اداره می شوند تصمیم گیری برای آینده، ارتباط تام و تمامی به برخی سیاستگذاریهای اصلی دارد. در عین حال به عنوان رؤوس برنامه های آینده می توانیم از مواردی چون تقویت جدی شعبات تهران و مشهد، تاسیس یک یا دو شعبه دیگر در سطح استان قم و تاسیس یک شعبه در اصفهان نام ببریم. که از جمله گامهای بلندی که در راستای فعالیتهای آینده طی سال گذشته برداشته شده و در اینجا با اغتنام فرصت، آن را رسما اعلان می کنیم اخذ مجوز حقوقی رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور در راستای آموزش کامپیوتر و همچنین اخذ مجوز رسمی آموزش زبان از وزارت آموزش و پرورش بوده است که با همکاری صمیمانه مسئولان محترم فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش حاصل گردید .

در رابطه با موانع و مشکلات هم باید گفت هر تشکیلاتی به طور قطع در فراز و نشیب دوران دچار اشکالات و موانعی می شود که سازمان نور هم از این اصل مستثنی نیست اما بحمد الله در سایه سیاستگذاریهای مدبرانه مدیر عامل محترم مرکز جناب حجة الاسلام شهریاری و حمایتها و ارشادات بی دریغ ایشان از فعالیتهای سازمان و تذکرات دیگر همکاران فعال در این عرصه و تلاش بی وقفه کارکنان دلسوز سازمان، در یک جمله می توانیم ابراز کنیم که مشکل جدی که قابل طرح باشد وجود ندارد و برخی مسائل و گره های جاری به آسانی قابل رفع است.

برای آموزش و تربیت نسل جوان و پر کردن اوقات فراغت آنها چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

سازمان از حدود 2 یا سه سال گذشته تا کنون در فصل تابستان و آغاز فراغت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان اقدام به تشکیل کلاس هایی مخصوص هر یک از گروههای جوانان، نوجوانان و کودکان نموده است که از سنین 7 تا 15 سال را پوشش می دهد .

در این کلاس ها علاوه بر بیان ساده مباحث کامپیوتری به نحوی که قابل جذب برای کوچکترها باشد، مطالبی همراه با چاشنی حدیث، اخلاق، داستان، سرگرمی و. . . در برنامه گنجانده شده است که مورد استقبال اولیاء نیز قرار گرفته است .

قرار دادن اردوهای یک روزه، استفاده از استخر و. . . برای کودکان نیز از جمله همین اقدامات است . در سال جاری علاوه بر فعالیتهای مذکور ، کلاسهای آموزشی مکالمه زبان انگلیسی نیز برای کودکان داشته ایم که با استقبال خوبی مواجه شده است .

سازمان در زمینه تهیه بازی ها و سرگرمی های رایانه ای چه قدمهایی برداشته است؟

چنانکه می دانید جامعه جوان کشور اسلامی ما هم اکنون با هجوم بی رحمانه فرهنگی غرب مواجه است . باورهای غلط، برداشتهای ناصواب و مفاسد اخلاقی به نحوی کاملا زیرکانه و برنامه ریزی شده بسان پیکانهایی مسموم ، آراسته به زیور فرهنگ و ادب و تمدن . . . و حتی در لباس علم و دانش سینه نهالهای جوان انقلاب را نشانه رفته است و زهی تاسف که برخی نیز گاه با آغوش باز پذیرای این تیرهای شیطانی شده اند.

یکی از مسیرهای این هجوم ناجوانمردانه، استفاده از ابزارهای کاملا علمی همچون کامپیوتر جهت اشاعه مفاسد و طریق غیر مستقیم آن که کارآمدتر نیز هست استفاده از بازیهای کامپیوتری است . هجوم بازیهای رایانه ای که به نحوی کاملا حساب شده مقاصد شوم سازندگان در آن به کمک توان هنری و با جلوه های ویژه کامپیوتری حالت استتار پیدا کرده است قطعا بر اهل فن پوشیده نیست. این سازمان در سالیان گذشته با شعار «ینتشر الهدی من حیث تنتشر الضلالة » (1) اقدام به تاسیس بخش کوچکی جهت تولید بازیهای کامپیوتری با توان نسبتا بالا و قابل عرضه در کنار بازیهای کامپیوتری خارجی نمود تا در ضمن آن بتواند مفاهیم اسلامی و باورهای دینی را به نحوی شیرین و البته به طور غیر مستقیم به نسل جوان عرضه نماید . سازمان پس از چند سال تلاش، «بازی نور» را تولید کرده که نسخه اول آن به صورت یک بسته نرم افزاری در اوائل سال جاری در کشور توزیع و نسبتا با استقبال خوبی مواجه شد . البته تولید بسته های نرم افزاری چند رسانه ای خصوصا بازیهای رایانه ای نیاز به فن آوری پیشرفته و امکانات مناسبی دارد که دستیابی به آن تنها با پشتیبانی جدی و برنامه ریزی شده ممکن خواهد بود . در این راستا نیز برخی نارساییها وجود دارد که ان شاءالله مرتفع می گردد و تسهیلات ادامه مسیر فراهم خواهد شد .

برای تولید و عرضه سرگرمی های سالم رایانه ای در جامعه چه راهکاری را ارائه می دهید؟

یکی از راهکارهای عملی جهت پر کردن این خلا جدی، مدیریت واحد و همکاری صمیمانه همه دست اندرکاران این عرصه همراه با تقسیم کار جدی و استفاده از توانها و امکانات مختلف مجموعه های پراکنده رایانه ای است. هدایت و برنامه ریزی و نظارت مناسب و یکپارچه جزو آمال دیرینه همه دست اندرکاران تولیدات نرم افزاری بوده و هست که گاه و بیگاه در سمینارها و نمایشگاهها به آن پرداخته شده ولی بعدا به طور کامل رها گردیده است.

حرکت بر اساس بهره وری، جلوگیری از تولیدات موازی، دسته بندی و طبقه بندی کردن نوع فعالیتها به نحوی که برخی مکمل برخی دیگر باشند به طور قطع توان بسیار بالایی را در این زمینه بروز می دهد و موجب تولیدات ارزشمند و قابل عرضه در تمام زمینه های فن آوری رایانه ای از جمله بازیهای رایانه ای خواهد شد.

انواع کامپیوتر بر حسب قدرت پردازش

ابر کامپیوتر (Super Computer) مثل .CRAY3 کامپیوترهای پرقدرت که در اختیار کشورهای بزرگ قرار دارد و عمده کاربرد آن در کارهای نظامی فضایی است. بطوری که کنترل دستگاه های حساس را به عهده این کامپیوترها می سپارند.

کامپیوترهای بزرگ (Main Frame) در شرکت ها و مؤسسات بزرگ به عنوان یک کامپیوتر مرکزی قرار داده می شود و تعداد زیادی استفاده کننده، (User) با آن کار می کنند. مدل هایی از این نوع کامپیوتر IBM360 و IBM370 را می توان نام برد.

کامپیوتر کوچک، (Mini Computer) مناسب برای شرکت های کوچک به عنوان کامپیوتری که همه می توانند از آن استفاده کنند. مدل هایی از نمونه های آن PDP11/45 می باشد.

پی نوشت:

1) این سخن از محمد جواد مغنیه، عالم شیعی معاصر است که معتقد بود در مواجهه با اندیشه های گمراه کننده، مؤثرترین روش این است که از همان طرق و ابزارهایی که برای نشر باطل استفاده شده، بهره گیری کرد و به نشر حقایق و هدایت مردم پرداخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان