بررسی چهار اقتباس نمایشی از قصه های قرآن (اقلیما، سرزمین ممنوع، دقیانوس امپراتور شهر افسوس، همگنان غار)
مهرالسادات میرحسینی
استاد راهنما: فرهاد مهندس پور
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته بازیگری کارگردانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر، پائیز 1379، 183 ص.
بررسی قصه آدم و فرزندان او و اصحاب کهف و چهار اقتباس نمایشی انجام شده از این قصه ا موضوع مورد مطالعه این رساله است و از جنبه های: میزان وام گیری از قرآن چگونگی دخل و تصرف نمایشنامه نویس و همچنین تطبیق ساختار این قصه ها و نمایشنامه های اقتابس شده از آنها، مورد مطالعه قرار گرفته اند. بررسی شخصیت زن و انعکاس آن در نمایشنامه های دفاع مقدس
عاطفه حسینی
استاد راهنما: فرهاد مهندس پور
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته بازیگری کارگردانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر، تابستان 1380، 197 ص.
این رساله، برای پاسخگویی به این سؤال اساسی تألیف شده است که آیا زن در نمایشنامه های دفاع مقدس جایگاه مناسب خود را پیدا کرده است یا خیر؟ به همین منظور ضمن بررسی و تحلیل چند نمایشنامه مرتبط به دفاع مقدس، چگونگی حضور زنان در آن ها بررسی می شود، به ویژه در این زمینه به نمایشنامه هایی توجه بیشتری شده که مؤلف آن ها خود زن بوده است. بررسی قصه یوسف در قرآن و ادبیات فارسی با تأکید بر شخصیت پردازی
شکوفه ماسوری
استاد راهنما: دکتر احمد محمودی
پایان نامه کارشناسی ارشد بازیگری کارگردانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر، زمستان 1377، 143 ص.
رساله حاضر، تلاشی است با دو هدف شناخت یکی از منابع غنی ادبی کشور و بررسی امکان استفاده از آن برای نگارش متنی نمایشی. به همین منظور ابتدا به بررسی تطبیقی قصه یوسف ای منابع مختلف پرداخته، سپس ضمن بررسی نشانه شناسی قصه یوسف عناصر دارماتیک آن را بیان کرده است. تئاتر و مذهب
محمد حسین متکلم
استاد راهنما: سعید کشن فلاح
پایان نامه کارشناسی ارشد بازیگری کارگردانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر، بهار 1377، 105 ص.
پیکر اصلی نوشته حاضر در دو فصل تنظیم شده است: در فصل نخست تمدن هایی مورد بررسی قرار گرفته که عنصر تفکیک کننده آن غیرالهی بودن ادیان آن دوران است: همچون یونان باستان یا هند. در فصل بعدی تمدنهای با منشاء الهی مورد بررسی قرار می گیرد، که تفاوت اساسی آن با فصل نخست در وجود ادیان آن دوران با منشأ الهی می باشد. به تبع ادیان مختلف، مذاهب متفاوت نیز پدید می آیند که هر کدام بنا به دستورات خاص خود با هنر نمایش برخورد می نماید. نمایش از مهمترین پدیده هایی است که همواره بیشترین ارتباط را با مذهب داشته است. در ادامه، ارتباط هنر نمایش با مذاهب غیرالهی بررسی شده است. تجزیه و تحلیل متون نمایشی برگزیده تئاتر دفاع مقدس
جلال حدپور سراج
استاد راهنما: دکتر سید مصطفی مختاباد
پایان نامه کارشناسی ارشد بازیگری کارگردانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر، پائیز 1379، 258 ص.
این رساله در تلاش است تا با تجزیه و تحلیل نمایشنامه های برگزیده جشنواره تئاتر دفاع مقدس به این نتیجه دست یابد که در این گونه آثار، تا چه میزان اصول علمی فن نمایشنامه نویسی رعایت شده است و یا اینکه عدم رعایت کدام یک از شاخص های علمی سبب گردیده است بعضی از این آثار، علی رغم اینکه به عنوان متن برتر انتخاب شده اند، کماکان دچار ضعف اساسی در ساختار باشند و در انتها راهکارهایی تازه برای ارتقاء سطح این گونه آثار ارائه شده است. فرآیند نمایش در قصه آفرینش (جلوه های نمایشی در قرآن کریم)
فرشاد فرشته حکمت
استاد راهنما: دکتر محمود عزیزی
پایان نامه کارشناسی ارشد بازیگری کارگردانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر، زمستان 1373، 297 ص.
در این پژوهش «قصه آدم» در قرآن کریم به عنوان اثری که می تواند از جنبه نقد فنی و قابلیت های دراماتیک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، در نظر گرفته شده است و عناصری چون: شخصیت، زمان و مکان، موقعیت ها و حوادث، کشمکش، نقاط اوج، پیام های اصلی و فرعی موجود در قصه مورد بررسی قرار گرفته است. این تجزیه و تحلیل سعی در یافتن پاسخی برای این سؤال است که آیا قصه های زندگی پیامبران می تواند دست مایه آثار دراماتیک قرار گیرند؟ به همین منظور به اختصار، روش های استفاده از یک قصه برای تبدیل آن به یک نمایشی را آورده است.
هنر با هویت
مصطفی یارمحمودی
استاد راهنما: دکتر محمود عزیزی
پایان نامه کارشناسی ارشد بازیگری کارگردانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر، زمستان 1371، 231 ص.
منظور از این تحقیق شناخت هنری است که شناسنامه فرهنگی، ملی و اعتقادی ما را در برداشته باشد؛ هنری که ریشه در تار و پود مرز و بوم همچنین مردم ما داشته باشد و با آن پشتوانه در دنیای امروز عرض اندام کرد و جوابگوی نیازهای امروزمان باشد. به همین منظور این رساله ابتدا به مفهوم هنر در غرب و در نزد فلاسفه و هنرمندان آن پرداخته، سپس به تمدنهای بزرگ آسیایی یعنی هند، چین و ایران توجه کرده، در انتها نیز، نظرات برخی از هنرمندان و بزرگان هنری ایران را در این باب مطرح کرده است.
عملی: «بانوی کرامت» فیلم داستانی درباره یکی از کرامت های حضرت معصومه 3
نظری:
ملاک ها و حساسیت های برنامه سازی در سیمای استانی قم
سیدعلیرضا جعفری
استاد راهنما: (بخش عملی): علی میرزایی
استاد راهنما: (بخش نظری): دکتر سیدمحمدسجاد وزیری
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات با گرایش تهیه کنندگی، دانشکده صداوسیما (شعبه قم)، تابستان 1382، 125 ص.
در بخش نظری، این رساله در تلاش است تا با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها که توسط اقشار مختلف مردم استان قم پرشده، به این نتیجه دست یابد که رعایت اصول و قواعد برنامه سازی با نگرش به گرایش مخاطبان تا چه حد میزان در موفقیت برنامه سازی تأثیرگذار است.