ماهان شبکه ایرانیان

گزارش ویژه : کارگاه آموزشی مدیریت راه بردی

به عقیده برخی اندیشمندان، برنامه‎ریزی استراتژیک، بیانگر قدرت خلاقیت مدیران و ساختن آینده است. به عبارتی دیگر، مدیران از طریق برنامه‎ریزی استراتژیک، به امر آینده‎سازی می‎پردازند. دفتر مطالعات و برنامه ریزی راه بردی، با ترسیم هفت مرحله، فعالیت خود را با تمرکز بر روی مراحل زیر آغاز کرده است:

مقدمه

به عقیده برخی اندیشمندان، برنامهریزی استراتژیک، بیانگر قدرت خلاقیت مدیران و ساختن آینده است. به عبارتی دیگر، مدیران از طریق برنامهریزی استراتژیک، به امر آیندهسازی میپردازند. دفتر مطالعات و برنامه ریزی راه بردی، با ترسیم هفت مرحله، فعالیت خود را با تمرکز بر روی مراحل زیر آغاز کرده است:

- تدوین بیانیه رسالت و مأموریت مرکز

- تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی (SWOT)

- تدوین استراتژیهای مرکز

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت استراتژیک، مقدمهای بر تدوین سه گام فوق است که گزارشی از این کارگاه آموزشی تقدیم میگردد.

کارگاه آموزشی

امروزه، کارگاههای آموزشی کوتاه مدت، نتایج شگفتانگیزی را به جا میگذارد. اطلاعاتی که در این شیوه عرضه میشود به شرح ذیل است:

- زنده و به روز هستند

- بکر و ناب میباشند

- حجمی وسیع دارند

- هدف مند ارائه میشوند

- از انسجام برخوردارند

- سریع به دست میآیند

- فضای مشارکت و هم دلی ایجاد میکنند

- از ارزش بالایی بهرهمندند

- به نهادینهسازی مفاهیم میانجامند.

و از همه مهمتر این که جمعآوری آن ها کار سادهای نیست. از اینرو میتوان ادعا کرد که یک چمدان محتوا در قالب یک قوطی کبریت به تصویر کشیده شد.

مدیران و مدیریت راه بردی

برنامهریزی راهبردی در همه نهادها و سازمان ها، با حرکت مدیران رقم میخورد و مسیرش هموار می‎‎گردد. مدیران چشمانداز را تعریف میکنند، بیانیه مأموریت را ترسیم مینمایند و با شناخت از محیط داخلی و خارجی، به هدفگزاری میرسند و بالاخره استراتژیها را تعیین میکنند.

اهداف اولیه کارگاه

اهدافی که برای دوره متصور بود، عبارت است از:

الف – نهادینهسازی مفاهیم استراتژیکتر مدیران

ب – دستیابی به چشمانداز و مأموریت مرکز

ج – تعیین اهداف بلندمدت و استراتژیهای مرکز.

افتتاحیه کارگاه

مراسم با سخنان رئیس مرکز حجت الاسلام و المسلمین اعرافی، آغاز شد. ایشان ضمن تأکید بر لزوم استفاده مناسب از علوم انسانی غرب، اظهار داشت: ما نمیتوانیم حوزه علوم انسانی و اجتماعی را یک علم محض بیطرف و مستقل از فرهنگ و اندیشههای بنیادی و جهانبینی و امثال این ها در نظر بگیریم، علوم انسانی غرب در پیشفرض ها، در مفاهیم و در تحلیل ها با جهانبینیها، نگرش های بنیادی و فرهنگ های مختلف این را تقریباً علم امروز و فلسفه علوم انسانی پذیرفته است. از آن طرف هم این طور نیست که واقعاً ما فکر کنیم که بینیازیم از این همه تحول، آگاهی و شناختی که در این حوزهها جمعآوری شده است. و اگر ما به این دو نکته توجه بکنیم طبعا برای ما بعنوان یک فرهنگ اسلامی، تمدن اسلامی، عنوان حوزه و پیشتاز فرهنگ و تمدن اسلامی نه موضع نفی مطلق و نه موضع انفعال مطلق پسندیده نیست. بلکه موضع بهرهگیری، استفاده. هم راه با نقادی و تئوریپردازی مطابق با اصالت ها و پایههای فکری و معرفتی خودمان بایستی اصل باشد.

ایشان افزود: بدانیم که از این تئوری ها و مدلپردازیها، آن ها استفاده کردهاند و کارهای بزرگی برای خودشان انجام دادهاند ما نیز از آن تجارب بینیاز نیستیم و باید آنها را مورد بهره برداری قرار دهیم، آنها خصوصاً در بخش برنامهریزی، برنامهریزی راه بردی، سازماندهی خیلی کار کردهاند و واقعاً گاهی توجه به برنامهریزی و نگاه به آینده، سرمایههایی فراموش شده را به خوبی سامان می دهد باید باور کنیم که نظم و انضباط و مدیریت و آیندهنگری، معجزه میکند. این باید باور عمومی ما باشد و دین هم این را به ما میگوید. نظم، مبنای برنامهریزی است و مبنای برنامهریزی آیندهنگری. مهم ترین عناصری که باید به آن توجه بکنیم، تعیین آرمان نهایی و اهداف، به صورت دقیق و شفاف است. خیلی از چیزها برایمان حالت ارتکازی و ذهنی دارند. و باید روی کاغذ بیایند، تا نظم مکتوب پیدا کنند و شفاف و روشن گردند.

آقای اعرافی رسالت و مأموریت مرکز را این گونه ترسیم نمودند: (اشاعه و گسترش اندیشه اسلامی و اهل بیت علیهمالسلام) در سطح جهانی و پرورش نسل های پای بند به دین و تربیت شده در پرتو این آگاهیها و اندیشه.) ...و دو شاخه عمده نیز در آن جهت قرار دارد: یکی پرورش عالمان و مبلغان و مدرسان و محققان و مولفان و مترجمان در سطح بینالمللی و جهانی... و یک شاخه آن تولید اندیشه و فکر و آثار مکتوب و متون.

بعد از سخنان رئیس محترم مرکز، آقای دکتر علی دیواندری مشاور طرح برنامهریزی راه بردی و مدرس این دوره به طرح موضوع کارگاه پرداخت و با ترسیم فرآیند مدیریت راه بردی، سیر دوره را مشخص نمود:

1. شناخت وضع موجود:

- چشمانداز

- مأموریت

- اهداف

- استراتژیها:

2. ترسیم وضع آینده:

- بررسی محیط خارجی (فرصت ها و تهدیدها)

- بررسی محیط داخلی (قوت ها و ضعف ها)

- تعریف چشمانداز جدید

- مأموریت جدید

- اهداف جدید

- استراتژیهای جدید

آنگاه رهبری تحول آفرین به تصویر کشیده شد:

- خلق چشمانداز

- تبیین چشمانداز

- الگوسازی چشمانداز

- ایجاد تعهد نسبت به چشمانداز.

تعریف چشمانداز:

- آینده واقع گرایانه، قابل تحقق و جذاب برای سامان

- بیان صریح سرنوشتی که سازمان باید به سوی آن حرکت کند

- هنر دیدن نادیدنیها

چشمانداز مشترک چیست؟

چشمانداز یک عامل کلیدی در رهبری و یک جنبش ذهنی از شناختهها به ناشناختهها است که رهبران اثربخش را قادر میسازد، با در کنار هم قرار دادن حقایق، آرزوها، ایدهآل ها، فرصت ها و تهدیدها، آیندهای جذاب برای مرکز خود خلق کنند.

دلایل نیاز به چشمانداز

1 – آیا اختلال و سردرگمی نسبت به اهداف وجود دارد؟

2 – آیا کارکنان از کافی نبودن چالش در کار خود شکایت دارند؟

3 – آیا در حال از دست دادن اعتبار، کشورهای هدف یا شهرت هستیم؟

4 – آیا رقبای جدیدی در حال ظهور هستند که بتوانند، خدمات بهتری ارایه دهند؟

5 – آیا به نظر میرسد حرکت سازمان با روندهای تغییر محیطی هم آهنگ نیست؟

6 – آیا احساس غرور و افتخار در سازمان ما کاهش یافته است؟

7 – آیا کسانی هستند که صرفا برای پول کار میکنند و هیچ تعهد و انگیزشی نسبت به سازمان نداشته باشند؟

8 – آیا اجتناب از خطرپذیری در سازمان بیش از حد، لازم است (افراد تمایل به مسئولیتپذیری ندارند، در چارچوب قوانین و مقررات، محدود ماندهاند و در مقابل تغییر، مقاومت میکنند؟)

9 – آیا احساس مشترک نسبت به پیشرفت یا حرکت به سمت جلو مشاهده میشود؟

هدف، ایجاد چه چشماندازی است؟

- فرصتهای موجود برای سازمان را نشان دهد.

- راه بهرهجویی از فرصتها را بنمایاند

- بلند پروازانه باشد

- منحصر به فرد باشد

- در کارکنان رضایت شغلی ایجاد نماید

- استانداردهای بالایی را بنا گذارد

- در کارکنان ایجاد تعهد، علاقه و غرور نماید

- مسیر حرکت سازمان را شفاف بیان کند

- مشوق یادگیری باشد

- مخاطب را مشخص سازد.

کارکردهای چشمانداز

1 – تعهد ایجاد میکند و انرژی میدهد

2 – به زندگی کارکنان معنی میبخشد

3 – استاندارد برتر را شناسایی میکند

4 – حال و آینده را بهم پیوند میدهد.

ارائه دو نمونه چشمانداز

1. دانشگاه بینالمللی اسلامی مالزی بر آن است که:

- پویایی اسلامی و امت اسلام راجان تازهای بخشد

- دانش و ارزشهای آشکار اسلامی را با موضوعات آکادمیک و فعالیتهای آموزشی در هم آمیزد

- در جست وجوی تجدید حیات نقش اصلی و پیشرو امت اسلامی در همه شاخههای دانش است

- سهم داشتن در بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی و تمدن بشری است.

2. دانشگاه سانفرانسیسکو به عنوان یک دانشگاه شاخص، با چشماندازی جهانی، به آموزش رهبرانی میپردازد که دنیایی انسانیتر و عادلانهتر را بوجود آورند.

چشمانداز

در ادامه، گروه های ششگانهای با حضور اعضای دوره تشکیل گردید و بر روی مفاهیمی که در درس ارائه شده بود، بحث شد. در نتیجه گروه ها، چشماندازهایی برای مرکز ترسیم کردند. که برخی از آن ها به این قرار است:

- ارائه عالیترین سطح آموزشی، تربیتی و تحقیقی در عرصه بینالملل برگرفته از آموزههای دینی در جهت نیل جامعه بشری به نظام الهی در عصر غیبت

- نیل به کاملترین مرکز آموزشی بینالمللی اسلام ناب محمدی

- احیای روح حقیقتجویی در انسانها از طریق آموزش مکتب اهلبیت(ع) در عرصه بینالملل

- تربیت عالمان دینشناس و وارسته به منظور بسط معنویت و فضایل اخلاقی برای ساختن جهانی عادلانهتر در پرتو آموزههای اسلام و اهل بیت(ع)

- ما میخواهیم بهترین سازمانی باشیم که با شناخت کامل تر و دقیقتر مخاطبان در سراسر جهان، با نوآوری و خلاقیت، به بصیرتبخشی دینی، نشر و توسعه اسلام ناب محمدی(ص) و تعالیم علمی و عملی اهل بیت برای خلق جامعه موحد و رستگار بپردازیم.

درس مأموریت سازمانی

مأموریت سازمان، بر فعالیت های کنونی تمرکز دارد و در آن به نیازهای جاری مخاطبان رسیدگی میشود در صورتی که چشمانداز بر مسیر و به نیازهای آینده مخاطبان توجه میکند.

اجزای تشکیل دهنده مأموریت سازمان:

1. مخاطبان مرکز چه کسانی هستند؟

2. محصولات و خدمات عمده مرکز چیست؟

3. از نظر جغرافیایی، مرکز در کجا رقابت میکند؟

4. آیا مرکز از پیشرفتهترین فنآوری ها استفاده میکند؟

5. آیا مرکز برای رشد و توسعه از تعهد لازم برخوردار است؟

6. باورها، ارزشها، آرزوها و اولویتهای اخلاقی اصلی مرکز چیست؟

7. مرکز دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی ممتاز است؟

8. آیا مرکز نسبت به مسائل اجتماعی، جامعه و محیطی واکنش مناسب نشان میدهد؟

9. آیا کارکنان دارایی ارزش مندی برای مرکز به حساب میآیند؟

نمونههایی از مأموریت در سازمان

ایمان واقعی در عمل تحقق مییابد. ما از نیرو، احساسات و بینش تمام اعضا استقبال میکنیم و مسلمانان پنسیلوانیا را برای شرکت فعال درموارد پنجگانه زیر تشویق مینماییم:

- خدمات درونگروهی

- جمعآوری وجوه

- تعالیم اسلامی

- سیاست

- توسعه اجتماعی

مأموریت شورای روابط اسلامی آمریکا

ماموریت ما ارائه یک دیدگاه اسلامی درباره موضوعات و مسائل جامعه امریکاست برای نیل به این دیدگاه ما در صددیم تا جامعه مسلمانان آمریکا را از طریق ارائه آموزش فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی توان مند سازیم.

مأموریت بنیاد اسلامی شمال آمریکا

مأموریت ما به ارائه آموزش های اسلامی قابل دسترس هم برای افراد امروز و هم برای آیندگان اختصاص دارد. ما در پی آنیم، رویکردی نظام یافته برای مطالعه اسلام طراحی و ارائه کنیم و می خواهیم برای استفاده از علم و تکنولوژی در راه توسعه کشورهای اسلامی و در نهایت بشریت بنیاد سازمانی فراهم کنیم.

نتایج گروهی

اعضای گروه ها، علاوه بر نگارش مأموریت فعلی مرکز، مأموریت پیشنهادی را با بحث و تبادل نظر فراوان مکتوب نمودند. نمونه های زیر، برخی از این نوشتهها را دربر دارد:

- گسترش حضور مؤثر فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی(ص) در سراسر جهان و پرورش نسلهای پای بند به اسلام با تکیه بر مبلغان و عالمان اندیش مند و تولید اندیشه و دانش اسلامی در قالبهای مختلف

- کسب شناخت دقیق از مخاطبان، شرایط و رقبای بینالمللی

- توسعه پشتیبانی علمی – فرهنگی از فارغالتحصیلان

- رسیدگی ویژه به امور خانواده و فرزندان طلاب

- آموزش علوم انسانی، اجتماعی با نگاه اسلامی

- آشناسازی کامل طلاب با فنون و مهارت های کاربردی.

- ارتقای سطح علمی، مهارتی و معیشتی استادان، طلاب و کارکنان

- استفاده از فنآوری روز جهت تسهیل و گسترش فعالیت ها

- جذب و گزینش طلاب مستعد و نخبهگرایی

- توسعه و گستراندن معارف اسلام ناب، با استفاده از بهترین و کارآمدترین شیوههای تعلیم و تربیت به منظور پرورش عالمان وارسته، محقق، مدرس، مبلغ، نویسنده، مترجم و هنرمند غیرایرانی در رشتههای مختلف علوم (اسلامی، انسانی، تجربی و...) متناسب با نیازهای مناطق گوناگون جهان و با بهرهگیری از کادر علمی و اجرایی توان مند و خلاق.

سمینار بررسی شرایط محیطی

مجموعه عوامل محیطی مرکز در شش محیط پیشبینی شده بود:

عوامل اجتماعی، فرهنگی

- افکار عمومی جهان نسبت به دین اسلام

- افکار عمومی جهان نسبت به ادیان الهی

- نقش جنسیت در امر آموزش و پرورش مبلغین

- آزادی مذهبی در کشورهای هدف

- نگرش افراد به طلاب (محصولات مرکز)

- تغییر ارزش ها و هنجارهای اجتماعی

- تأثیر عواملی جمعیتی (سن، جنس، ترکیب، مذاهب، نژادها) بر تربیت طلاب

عوامل نوآوری

- گسترش و توسعه شبکه اینترنت

- توسعه فن آوری اطلاعات در کشورها

- بهرهگیری رقبا از فن آوری اطلاعات

- نظام تعیین میزان نیازمندی طلاب در کشورها

- نظام تعیین کشورهای هدف

- گسترش نظام یادگیری الکترونیکی

عوامل قانونی، دولتی

- قوانین و مقررات فعلی کشور

- حمایت کشورها و دولت ها از خدمات دینی – فرهنگی خاص

- رابطه ایران با کشورهای حوزه خاورمیانه

- رابطه ایران با کشورهای حوزه آسیای شرقی

- انواع نظامها و شرایط حاکم بر کشورها

- تغییر در قوانین بینالمللی

عوامل رقابتی

- نظام آموزشی رقبا (اسلامی و غیر اسلامی)

- طیف محصولات و خدمات رقبا

- تعداد مراکز و موسسات غیر اسلامی

- منابع مالی رقبا

- هدف ها و استراتژیهای بلند مدت رقبا (اسلامی و غیر اسلامی)

- ورود مؤسسات و مراکز تازه دینی و غیر دینی.

عوامل اقتصادی

- تأثیر عامل درآمد اقتصادی و سطح زندگی کشورهای هدف بر نوع آموزش مورد نیاز

- شرایط اقتصادی کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا به عنوان کشورهای هدف (سطح درآمد، هزینهها، قیمت زندگی)

- شرایط اقتصادی کشورهای آفریقایی به عنوان کشورهای هدف (سطح درآمد، هزینهها، قیمت زندگی)

- افزایش نرخ تورم

- منابع تامین بودجه – کسری منابع بودجهای

- وضعیت صادرات محصولات دینی و فرهنگی به کشورهای هدف.

عوامل جهانی و بینالمللی

- رویدادهای تروریستی در سطح جهان

- اشغال عراق توسط نیروهای ائتلاف

- چالش حجاب در اتحادیه اروپا

- رویدادها و کشمکشهای قومی در آفریقا

- حرکت های جهانی مثل گفت وگوی تمدن ها

- جهانی شدن

در بررسی محیطی، نمونههایی از فعالیت های گروهها و افراد مذهبی جمعآوری شده از اینترنت به نمایش گذاشته شد. گروه ها در شناخت شرایط محیطی، تهدیدها و فرصت های پیش رو را برشمردند که برخی از آن ها از این قرارند:

فرصتها

- کثرت مراکز آموزشی و فرهنگی شیعی

- کثرت مساجد در کشورهای خارجی

- نگرش افکار عمومی جهان نسبت به دین اسلام

- عضویت مرکز در اتحادیههای بینالمللی

- رابطه ایران با کشورهای حوزه خاورمیانه

- گسترش سیستم های یادگیری و آموزشی الکترونیکی

- توسعه تکنولوژی اطلاعات در کشور

- بهبود شاخصهای اقتصادی در ایران

- وجود تعامل و ارتباط با سازمان ها (مراکز و موسسات رقیب).

تهدیدها

- تعداد مراکز اسلامی غیر هم سو

- تغییر ارزش ها و هنجارهای اجتماعی

- نگرش دولتها نسبت به مراکز دینی

- منابع تأمین بودجه (کسری منابع بودجهای)

- منابع مالی رقبا

- بهرهگیری رقبا از فن آوریهای پیش رفته ارتباطات و اطلاعات

- طیف محصولات و خدمات رقبا

- نظام آموزشی رقبا (اسلامی و غیر اسلامی)

- تغییر الگوهای استفاده از خدمات و محصولات دینی و فرهنگی.

بررسی شرایط داخلی

با طرح سازمان، نمای جدید و وضعیت معاونت ها، مدیریتها و دفاتر، بررسی شرایط داخلی آغاز شد. عوامل محیطی نیز در شش محیط ترسیم شدند:

- مدیریتی

- تحقیق و توسعه

- جذب و ترویج

- تعلیم و تربیت

- نظامهای اطلاعاتی

- مالی

گروه های کارگاه، ضمن بحث و تبادل نظر، نقاط قوت و ضعف مرکز را برشمردند و زمینه برای کلاس نهایی که تحلیل راه بردی و هدفگزاری بود، آماده گردید.

درس تحلیل راه بردی – هدفگزاری

هدفگزاری، پس از اجرای نظام (swot) و به عبارتی توجه به فرصت ها و تهدیدها، قوت ها و ضعف ها، آغاز میشود ولی هدف چیست؟

هدف، آینده مطلوبی است که سازمان تلاش میکند، آن را محقق سازد.

هدف، باید چگونه باشد؟

- روشن

- قابل اندازهگیری

- عمل گرا

- واقعگرا

- زمانمند

- چالشی

- منعطف

- دربر گیرنده تلاش گروهی

از سوی دیگر اهداف و دامنهها، شامل این موارد است:

- منفعت اجتماعی (... و رضایت خداوند)

- رشد

- استفاده از منابع

- ابتکار عمل

- پیش رفت فنآوری

- رضایت کارکنان

- رضایت مخاطبین

- افزایش سهم در حد مخاطبین

- مسئولیت اجتماعی

- بهبود ارتباطات.

استراتژیها

از میان 23 نوع استراتژی، استراتژیهایی که جهت مرکز مناسب است عرضه شد:

- تمرکز

- رشد

- تنوع

- ادغام

- همکاری و مشارکت

- نوآوری

نتایج و دستاوردها

- آشنایی مدیران با مفاهیم عمده مدیریت راه بردی

- زمینهسازی برای حاکمیت تفکر راه بردی

- بررسی دوباره نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدهای مرکز

- بررسی و ارزیابی مجدد چشمانداز، مأموریت مرکز

- ارائه پیشنهاد در خصوص چشمانداز، مأموریت، اهداف و استراتژیهای مرکز

- تعامل فکری و ایجاد هماندیشی موثر بین معاونان و مدیران

- تمرین بیشتر زندگی جمعی و ایجاد همدلی به دور از اقتضائات و فضای اداری

- تثبیت جایگاه سازمانی مطالعات راه بردی و اهمیت استمرار برنامهریزی راه بردی

- هم گرایی فکری و معاضدت در تبیین اهداف مشترک

- آشنایی با توانمندیها و موجودیت های سازمانی در سطح مدیران.

و سخن آخر این که این دوره، یک دوره تمرینی بود تا بایگانی اذهان خانه تکانی کنند و به ثبت نیازهای اساسی سازمانی بپردازند.

ارزیابی دوره

در پایان، محتوا و شکل دوره به نظرسنجی گذاشته شد که نتیجه آن به این شرح است:

عنوان نمره از 5

- نقش دوره آموزشی در پیشبرد اهداف مرکز 14/4

- میزان ایجاد انگیزه و اشتیاق برای پیگیری مباحث 02/4

- میزان تسلط استاد در ارائه مطلب 4

- نظم و هماهنگی در اجرای کلاس و کارگاه 88/3

- عناوین ارائه شده در کلاس 86/3

- تنظیم مطالب و رعایت نظم و پیوستگی در آن ها 83/3.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان